Tissot Seastar | Welk model?

Ben benieuwd of mensen meer informatie hebben over dit uurwerk en type. Vooral omdat ik op zoek ben naar een vervangend glas en bovenal een stukje uit de band, aangezien de band nu te smal is voor mijn pols.

Het gaat om dit horloge:

c62f320efffd301c96b52eef8a2778da213137d1_1_690x387

Daar zit het volgende uurwerk in:

Dingen die ik zo gauw kan lezen:

19
397648
Tissot Swiss
2100

8 jewels
Unadjusted

Op de band staat nog:

Tissot 2147-40628

Is dit een soort standaard horloge? Hoe oud zou hij ongeveer zijn? Is het mogelijk om een stukje band ergens vandaan te toveren en het liefst ook een glaasje?

Hij lijkt erg veel op een Vintage Seastar 40726, maar daar zit een 4 jewel uurwerk in.

2 likes

Ik heb exact dit horloge. Iets andere plaat alleen.

Er zit een 2030 in als het goed is.

Op die van mij staat duidelijk 2100. Dat uurwerk schijnt een Omega uurwerk te zijn?

http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&2&2uswk&Tissot_2100

Misschien een nieuwere! Hoe verzet je de tijd? Die van mij moet je indrukken en dan nog een keer indrukken om de secondewijzer te laten lopen.

Die van mij kun je in ieder geval niet indrukken.

Hij heeft duidelijk onderhoud nodig, als ik de kroon lostrek kan ik er aan draaien en dan draait de kleine wijzer. De grote wijzer draait niet. Datum krijg ik ook niet draaiend.

@wbcoupe kan jou misschien verder helpen…

1 like

Ik zit helaas niet zo in de quartzmodellen. Vaak is het referentienummer op de bracelet hetzelfde als die van het horloge, dus dan zou het een 40628 zijn, maar als ik daar op zoek vind ik alleen een lcd horloge.
Wat voor nummer staat er aan de binnenkant van het achterdeksel?

Het nummer 19397648 is overigens het serienummer van het uurwerk, daarme kun je de leeftijd van het uurwerk ongeveer dateren met deze tabel:
Uurwerk is dus van eind 1975. Als het origineel bij het horloge hoort dateert het horloge ook uit (ongeveer) dat jaar.

2 likes

Wellicht is het een 40624, net als deze:

https://watchcharts.com/listing/1259095

Verstelling van de uurwijzer gaat via 1 klik uittrekken van de kroon en draaien. Verstellen van de minutenwijzer gaat via tweemaal drukken van de kroon of een andere mogelijkheid is dat er nog een klein knopje boven of onder de kroon zit om de seconden en minuten wijzer van jetje te geven.

Heel handig voor piloten die veelvuldig door tijdzones sjezen.
Volgens Ranfft is de Omega equivalent de 1310. En hiervan staan filmpjes met uitleg op youtube

1 like

Kroon indrukken zou ik niet doen met deze, is inderdaad het obscure 2100 kaliber van Tissot, een soort gestripte versie van het 1310 uurwerk van omega. Voorzichtig met de spoel, die trekt schroevendraaiers aan. :wink:
http://www.crazywatches.pl/tissot-seastar-2100-omega-1315-quartz-1976

Voor een nieuw glaasje denk ik dat je toch naar horlogeglas.nl moet gaan?

1 like

Uurwerk kan je nog wel repareren, glas kan je laten maken maar dat schakeltje van de band, dat word een uitdaging. Voor de waarde hoef je het niet te doen, deze quartz Tissots brengen niet veel op.

Dat denk ik ook.

Heb hetzelfde horloge gekocht op eBay die niet meer loopt. Die twee voeg ik samen tot 1 werkend horloge (is het plan). Daar zoek ik nog een horlogemaker voor.

Bedankt voor jullie tips allemaal!

Inmiddels heb ik op eBay een niet lopend model voor een prikkie gekocht die als donor heeft gediend voor mijn Tissot. Dus update: ik kan het horloge inmiddels dragen:

Blijft de vraag voor mij nog:

  1. Hoe verzet ik de minutenwijzer?
  2. Hoe kan ik het glaasje iets polijsten?

@wbcoupe Bedankt voor je uitzoekwerk. Interessant om het horloge zo te dateren. Mijn donorhorloge verbaasde mij weer enorm. Daar zat dus geen 2100 in maar een 2030. Het donorhorloge had ook geen officiele Tissot kroon maar een niet gesigneerde kroon. Referentienummer op de bracelet is: 40640.

Het glaasje klikte vrij gemakkelijk in de huidige kast. Maar vraag me wel af of dat niet beter hoort te zitten (geperst moet worden wellicht). In de kast van de donor zit namelijk een bepaalde rand, die zit in het doelhorloge niet…

Het gebeurt regelmatig dat een stift breekt en het afgebroken stuk krijg je dan niet meer uit de kroon. Zeker als een horloge niet zo nieuw meer is werd er dan gewoon een universele kroon op gezet. Ik denk dat hier origineel ook een gesigneerde kroon op gezeten heeft.

Dat is de pakking; normaal gesproken vervang je die ook als je een glas vervangt. misschien als je een universele ronde glaspakking met de juiste lengte neemt dat je het ook passend kunt krijgen. De officiele pakking zal ook lastig aan te komen zijn. je zou ook kunnen proberen de pakking uit het donorhorloge over te zetten, ik vrees namelijk dat je glas er zonder de pakking erg makkelijk uit gaat vallen.

1 like

Thanks! Toevallig nog een idee hoe ik de minuten zou kunnen verzetten?

In het andere topic dit ook al geplaatst.

Benieuwd of dit werkt. Zo verzet ik die van mij.

1 like

kuch het werkt gewoon op de standaard manier maar dat had ik even niet door. Gefixt dus!

2 likes