Tissot stopt elke keer bij datum verandering

Ik heb een jaren 70 Tissot PR 516 met een automatisch uurwerkje (caliber 784-2).
Hij loopt als een zonnetje. Alleen als de datum moet verspringen, dan stopt hij er steeds mee. Zodra ik hem vervolgens handmatig verstel (en de datum dus versprongen is) dan begint hij spontaan weer met lopen.

Iemand een idee wat er loos kan zijn?
Is de datum schijf misschien krom? Heeft hij niet voldoende ‘reserve’ Of moet ik het ergens anders zoeken?

Thanks!

Ik denk dat je uurwerkje geen genoeg punch heeft om de datum te verstellen. Ik denk dat 'ie toe is aan een beurt.

ticothijs82 Schreef:

Ik denk dat je uurwerkje geen genoeg punch heeft
om de datum te verstellen. Ik denk dat 'ie toe is
aan een beurt.

Precies, gewoon ff een beurtje laten geven en dan is je probleem zeer waarschijnlijk opgelost.

n.b. neem er nota van dat als je dat beurtje niet geeft, het mechanisme van het horloge door gebrek aan goede smering, naar de galemiezen wordt geholpen.

Brutus Schreef:

ticothijs82 Schreef:

Ik denk dat je uurwerkje geen genoeg punch
heeft
om de datum te verstellen. Ik denk dat 'ie toe
is
aan een beurt.

Precies, gewoon ff een beurtje laten geven en dan
is je probleem zeer waarschijnlijk opgelost.

n.b. neem er nota van dat als je dat beurtje niet
geeft, het mechanisme van het horloge door gebrek
aan goede smering, naar de galemiezen wordt
geholpen.

Bednkt voor de snelle reacties! Ik ga m maar eens schoon laten maken/ smeren. Hoop dat hij dan weer wat meer fut heeft. En volgens mij is dat nog nooit gebeurd want er staan geen inscripties aan de binnenkant van de deksel.

:sunglasses:

De Tissot ligt inmiddels helemaal uit elkaar en wordt volledig geserviced door een medeforumlid! Inclusief foto’s en uitleg word ik op de hoogte gehouden van de bevindingen. Echt heel fijn.

Wat de oorzaak van stoppen van het horloge was? Het palletje van de datumschijf was losgeschoten en zat niet meer goed op zijn plek. Er bleken nog wel meer dingen niet helemaal correct te zijn maar verder geen grote problemen ( de Liersluiting lag half los en de deksteen van de balansas ook maar had geen invloed op het functioneren). Kan niet wachten tot ik hem weer om de pols kan doen!