Tissot heeft een nieuw horloge gepresenteerd. Op dit moment is hier de squelette versie al wel van verkrijgbaar, maar deze nog niet. Ik vind hem wel erg stoer:
Prijs nog niet bekend maar gok dat ie ergens rond de 1250 t/m 1500 euro gaat kosten. 53 uur reserve
Als ik zo die kroon bekijk, zit daar de bediening van de complicatie.
Omdat het een chronometer is, zit er waarschijnlijk een soort hack-functie op.
Iets wat standaard niet gebruikelijk is bij het toegepaste caliber.
Omdat het een chronometer is, zit er
waarschijnlijk een soort hack-functie op.
Zou kunnen natuurlijk. Ik heb eens een Stowa met een 2801 gekocht, waarbij Jörg Schauer een palletje opgezet had, die de balans stil zette bij het uittrekken van de kroon. Voila, hacken. Maar hij had niet de grootmoedswaanzin om dat een complicatie te noemen
P.S. Ik weet dat ETA ook “hackende” 2801’s levert. Mijne had dat dus niet…
Zou kunnen natuurlijk. Ik heb eens een Stowa met
een 2801 gekocht, waarbij Jörg Schauer een
palletje opgezet had, die de balans stil zette bij
het uittrekken van de kroon. Voila, hacken. Maar
hij had niet de grootmoedswaanzin om dat een
complicatie te noemen
P.S. Ik weet dat ETA ook “hackende” 2801’s levert.
Mijne had dat dus niet…
Dornblüth levert deze complicatie op zijn 99.1 - tegen betaling - ook als extra mogelijkheid. Weet alleen ff hun benaming daarvoor even niet meer.
Als ik zo die kroon bekijk, zit daar de bediening
van de complicatie.
Iets wat standaard niet gebruikelijk is bij het
toegepaste caliber.
ik wist wel dat n chronometer n seconde wijzer moet hebben, maar niet dat ie perse gehackt moest kunnen worden.
Laat duidelijk zijn, de complicatie is
chronometer, dus hoogste precisie.
Niet verwarren met chronograaf.
Ik ga mee met wat Wikipedia zegt “In horology (study of clocks), complication refers to any feature in a timepiece beyond the simple display of hours, minutes, and seconds.”
Nu zijn een aantal “complicaties” zo normaal (dag, datum… etc) dat niemand ze een complicatie noemt. Strikt genomen is dan een chonograaf een complicatie & een chronometer niet.
Vraagje: PP maakt horloge met prachtige compicaties, maar stuurt nooit een horloge naar de COSC. Dus geen complicaties?