Tissot T12 cal. 2571 hulp gevraagd bij datumverzet

Deze mooie jongen heeft 3j in de herstelbak doorgebracht, maar nu loopt de Tissot sinds kort terug :grinning:

Jullie zien al direct wat er mis is, ik krijg de datum/dag niet goed :unamused:

Ik lees op Ranfft:
“day: set by +/-24h
date: quickset by repeated pushing the crown”

1. voorheen werkte de datumverzet ook al niet, bij het indrukken beweegt de datum een beetje, maar gaat niet over - volgens mij is het vingertje bij de rode pijl die de datum moet verzetten

De kroon heb ik moeten vervangen gezien eerst niet origineel, moet de stift wat langer dan normaal zijn (kroon die wat uitsteekt) om hem in te kunnen drukken voor het datumverzet, of is dat “pushing the crown” in wijzerverzet stand (met de kroon uitgetrokken dus)
Heb geen andere horloges waar de datumverzet zo werkt, dus kan niet vergelijken

1. dagaanduiding draait midden op de dag - heb ik altijd voor met day/date’s, dus ik doe iets grondig fout. Kan er mij iemand uitleggen wat juist :thinking:

Alvast bedankt voor de hulp

1 like

Kroon moet in opwind positie iets van de kast afstaan, zodat je nog voldoende ruimte hebt om de kroon in te drukken zodat de datum snelverzetting kan werken.
Voor je dag/ datum probleem weet ik zo van de foto’s af geen oplossing.
Succes met de reparatie.

Jeroen

2 likes

Geen idee, maar neem aan dat er een wieltje de 24 uur aftelt. Dus die zal dan bij monteren 180 graden gedraaid moeten worden tov wat je normaal doet?

Workaround is horloge 12 uur verzetten?

2 likes

Dank Jeroen :+1: :+1:, dat gaan we zeker proberen
wat betreft vraag n°2 (de dagaanduiding), ligt volgens mij niet aan dit binnenwerk specifiek want bij andere day dates heb ik hetzelfde probleem
moet je eerst de datum op een bepaalde stand zetten voor je de schijf met de dagen er in legt of is er iets anders dat ik over het hoofd zie?

Graag gedaan,
Wat ik mis in de foto is het dag verzetrad ik zie niet hoe die zit en hoe de dagschijf wordt verzet.
Daarom kan ik er niets zinnigs over zeggen.
Maar zoals @Jenneke al zegt die zou dan dus 180 graden moeten worden verzet.

Groet. Jeroen

PS de dag en datum niet gelijk laten verzetten, maar de dag iets na de datum is beter dan kost het niet zoveel kracht.

3 likes

Ok, dank aan beiden

2 likes