Horlogejongen,
Zelfde smaak zie ik. Zag je post vandaag langskomen. Ik ben momenteel een Tissonic aan het opknappen als amateur horlogemaker ;-). Mijn Tissonic heeft een blauwe plaat en is van 1973. Zag een oude advertentie langskomen waarin een prijs van 85 pound wordt genoemd wat met een inflatie berekenings tooltje op ongeveer 1500euro huidige prijs uitkomt. Dus best een high level horloge in een Tissot lijn destijds. Logisch als je ziet dat het ESA9162 werk ook in Omega, Longines, Zenith etc wordt gebruikt.
Je had een vraag over het openmaken van de kast. Nadat je het achterdeksel eraf geschroefd hebt moet je de rechthoekige acherplaat eruit wippen (rechtsonder op de foto, kan via het gat van de kroon). Je zult dat zien dat er 4 schragen de binnenkast tegenhouden (de achterplaat houdt deze in de holtes in de buitenkast).
Maar let op; eerst altijd de stemvorkmodule demonteren voordat je het uurwerk uit de kast verwijdert. Het uurwerk bestaat uit 2 modules verbonden door een as met tandwiel. Ongewilde krachten op deze as kunnen lijden tot beschadiging de superfijne tanden van het Click Wheel (ESA nr. 4360). Dat onderdeel is slecht verkrijgbaar tenzij je er 150 euro voor over hebt. Schijnbaar moet je eveneens voorzichtig zijn met het instellen van de tijd en voornamelijk vooruit instellen om ongewilde krachten te voorkomen. Ik zie ook geen de-clutching in de tijdmodule als ik de kroon in de setting positie zet. Er zijn trouwens 2 vrij goede handleidingen te downloaden (ff googlen) voor een Omega 1250 en een Longines 6312 wat gewoon ESA 9162’s zijn.
Achterzijde stemvork module (ongeserviced) met verbiningsas direct naast het jewel.
Voorzijde tijdmodule zonder datumwiel en afdekplaat gedemonteerd.
Achterzijde tijdmodule met jewel voor de verbindingsas (meest rechtse).
De tijdmodule is vrij simpel opgebouwd en niet al te lastig om te servicen. Enige bekende nadeel is de gevoeligheid van het date wheel wat van een te zacht kunststof is gemaakt en de klap van het date-set wheel niet aan kan.Helaas bij mij ook het geval. Ben bezig om het te repareren omdat gebruikte date wheels zeldzaam en onbetaalbaar zijn. Eerste instantie geprobeerd een nieuwe tand te gieten van epoxy maar dat was geen succes. Nu een kunststof plaatje erin gelijmd wat er stevig uitziet en nog wat vijlwerk nodig heeft voor de juiste tandvorm. Helaas ook nog wat nummers bijwerken die door het epoxy experiment gesneuveld zijn.
Het uurwerk is voor de rest redelijk robuust.
De gebruikte Tissot kast heeft echter wel een probleem en dat betreft het hoofd seal tussen de kast en glas / wijzerplaat. Ik weet niet precies waar het seal zat aangezien het volledig vergaan was tot een soort olieachtige smurrie. Als jouw seal nog intakt is zou ik graag willen weten waar deze exact zit. Ik heb een engelse horlogemaker gesproken die er een stuk of 10 geserviced heeft en slechts bij 1 een intact seal heeft aangetroffen. Denk dat ik probeer een seal te 3D printen, kan in ons lab 60 shoreA materiaal laten printen wat redelijk in de buurt komt. Orginele seals zijn uiteraard niet meer te krijgen.
Staat tijdens demontage, bruine smurrie is het vergane seal.
Plaatje van een intakt seal (na 50 jaar, dus aardig vergeeld).
Perpex weer helder gepolijst.
Kast licht met de hand gepolijst en straight graining op de voorzijde aangebracht. Een ietwat matte voorzijde lijkt mij een mooi contrast te geven met de blauwe wijzerplaat. Er zijn hier en daar nog lichte krasjes te zien maar horloge is 50 jaar oud dus dat vind ik prima.
Ik zie dat jouw versie behoorlijk geoxideerd is vanbinnen dus denk dat je main seal er ook wel aan is en er wellicht water in gekomen is. Wellicht kun je wat met deze informatie en de Tissonic weer een 2de leven geven.