Tissot tissonic f300

Beste forum leden
Ik heb weer eens een leuke vondst gedaan
Voor 10tjes werk heb ik een Tissot tissonic gekocht
En graag Zou ik de volgende dingen Willen weten

1. Hoe maak je hem open
  2. Hoe dateer je het horloge is het gewoon serienummer vinden?
  3. Is het een mooi horloge

Ik hoor graag
Mvg
Horlogejongen

2 likes

Leuk, dit zal denk ik een 300hz stemvork uurwerk van ESA(Bulova) zijn.

Achterop zit een schroefdeksel zo te zien, dus openmaken met de passende sleutel of rubberen horlogebal.

Leeftijd kan ik niets over zeggen, maar denk jaren 70.

2 likes

Dat bepaal jij zelf :smiley:

Ahhahaha ja dat klopt

En ook wil ik weten wat voor batterij Erin moet

Tissot’s uit die tijd zijn te dateren op basis van het serienummer op het uurwerk. Met behulp van deze tabel kun je dan ongeveer de leeftijd bepalen:

Maar dan moet hij dus wel eerst open :grin:

Uurwerkje wat erin zit is deze, inderdaad een esa stemvork:
http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&2&2uswk&Tissot_2010
(Staat ook bij wat voor batterij erin moet).

Fotos van het uurwerk
Ziet er niet goed uit :sweat_smile:

Nee ik vrees dat een nieuwe batterij niet voldoende gaat zijn om hem aan de praat te helpen.
Maar niet geschoten is zeker mis, ik zou het in elk geval proberen :crossed_fingers:

1 like

Ik ga hem zo sowieso wel naar de horlogemaker brengen en kijken of hij zn magische handen kan gebruiken om hem weer aan de praat te krijgen

Zou wel even oppassen hoeveel geld je erin steekt. Die wijzerplaat is nogal aangevreten dus een mooi exemplaar gaat het niet meer worden. Zou dan eerder ietsje meer geld spenderen en een mooie zoeken :thinking:

1 like

Ja ga ik ook niet doen heb er nu Amper wat voor betaald
Dus we beginnen goed

1 like

Klopt, dat voordeel heb je. Eventueel zou je natuurlijk een andere wijzerplaat kunnen zoeken. Komen nog wel eens langs op ebay etc.

Misschien een idee om het andersom te doen, mits je er zelf handig in bent/het leuk vind om te doen. Eerst toonbaar maken en daarna servicen?

Ik ga ook wel er Mee bezig tot mijn kunnen
En heb tijd zat mijn horlogemaker is nu op vakantie nu

1 like

Ik zou Gerit van Accutron een benaderen
Die heeft er wel verstand van.
Zomaar een batterij vervangen is gevaarlijk.
Niet alles is de juiste voltage

3 likes

Ik ga hem als mijn horloge maker zegt dat hij er geen raad Mee weet contact opnemen met hem

1 like

Leuk stemvork horloge! Jammer van de schade aan het uurwerk. Ikzelf heb een poos geleden zelf een certina 9162 gerepareerd/gerestaureerd. In eerste instantie gezien de leeftijd moet het horloge sowieso onderhouden worden. Ik zou er niet zomaar een batterijtje in doen aangezien dit de beste manier is om direct je spoeltjes te slopen. (Bij het starten van een stemvork is de weerstand heel hoog waardoor er kortstondig een hogere stroom wordt gevraagd vd batterij, bij een niet onderhouden exemplaar betekent dat hogere weerstand ivn versmering van je klikwiel (indexwheel) en indikking vd olie).

Ikzelf kan niet iemand aanraden voor reparatie van stemvork horloges maar ik heb de naam die “superduiker” benoemt vaker voorbij zien komen. Succes!

1 like

Aaaah oke ja ik maak hem nu alleen netjes van de buitenkant en ga er verder ook niks Mee doen technisch
Maar bedankt voor de tip goed om te weten

Horlogejongen,

Zelfde smaak zie ik. Zag je post vandaag langskomen. Ik ben momenteel een Tissonic aan het opknappen als amateur horlogemaker ;-). Mijn Tissonic heeft een blauwe plaat en is van 1973. Zag een oude advertentie langskomen waarin een prijs van 85 pound wordt genoemd wat met een inflatie berekenings tooltje op ongeveer 1500euro huidige prijs uitkomt. Dus best een high level horloge in een Tissot lijn destijds. Logisch als je ziet dat het ESA9162 werk ook in Omega, Longines, Zenith etc wordt gebruikt.

Je had een vraag over het openmaken van de kast. Nadat je het achterdeksel eraf geschroefd hebt moet je de rechthoekige acherplaat eruit wippen (rechtsonder op de foto, kan via het gat van de kroon). Je zult dat zien dat er 4 schragen de binnenkast tegenhouden (de achterplaat houdt deze in de holtes in de buitenkast).

Maar let op; eerst altijd de stemvorkmodule demonteren voordat je het uurwerk uit de kast verwijdert. Het uurwerk bestaat uit 2 modules verbonden door een as met tandwiel. Ongewilde krachten op deze as kunnen lijden tot beschadiging de superfijne tanden van het Click Wheel (ESA nr. 4360). Dat onderdeel is slecht verkrijgbaar tenzij je er 150 euro voor over hebt. Schijnbaar moet je eveneens voorzichtig zijn met het instellen van de tijd en voornamelijk vooruit instellen om ongewilde krachten te voorkomen. Ik zie ook geen de-clutching in de tijdmodule als ik de kroon in de setting positie zet. Er zijn trouwens 2 vrij goede handleidingen te downloaden (ff googlen) voor een Omega 1250 en een Longines 6312 wat gewoon ESA 9162’s zijn.

Achterzijde stemvork module (ongeserviced) met verbiningsas direct naast het jewel.

Voorzijde tijdmodule zonder datumwiel en afdekplaat gedemonteerd.

Achterzijde tijdmodule met jewel voor de verbindingsas (meest rechtse).

De tijdmodule is vrij simpel opgebouwd en niet al te lastig om te servicen. Enige bekende nadeel is de gevoeligheid van het date wheel wat van een te zacht kunststof is gemaakt en de klap van het date-set wheel niet aan kan.Helaas bij mij ook het geval. Ben bezig om het te repareren omdat gebruikte date wheels zeldzaam en onbetaalbaar zijn. Eerste instantie geprobeerd een nieuwe tand te gieten van epoxy maar dat was geen succes. Nu een kunststof plaatje erin gelijmd wat er stevig uitziet en nog wat vijlwerk nodig heeft voor de juiste tandvorm. Helaas ook nog wat nummers bijwerken die door het epoxy experiment gesneuveld zijn.

Het uurwerk is voor de rest redelijk robuust.

De gebruikte Tissot kast heeft echter wel een probleem en dat betreft het hoofd seal tussen de kast en glas / wijzerplaat. Ik weet niet precies waar het seal zat aangezien het volledig vergaan was tot een soort olieachtige smurrie. Als jouw seal nog intakt is zou ik graag willen weten waar deze exact zit. Ik heb een engelse horlogemaker gesproken die er een stuk of 10 geserviced heeft en slechts bij 1 een intact seal heeft aangetroffen. Denk dat ik probeer een seal te 3D printen, kan in ons lab 60 shoreA materiaal laten printen wat redelijk in de buurt komt. Orginele seals zijn uiteraard niet meer te krijgen.

Staat tijdens demontage, bruine smurrie is het vergane seal.

Plaatje van een intakt seal (na 50 jaar, dus aardig vergeeld).

Perpex weer helder gepolijst.

Kast licht met de hand gepolijst en straight graining op de voorzijde aangebracht. Een ietwat matte voorzijde lijkt mij een mooi contrast te geven met de blauwe wijzerplaat. Er zijn hier en daar nog lichte krasjes te zien maar horloge is 50 jaar oud dus dat vind ik prima.

Ik zie dat jouw versie behoorlijk geoxideerd is vanbinnen dus denk dat je main seal er ook wel aan is en er wellicht water in gekomen is. Wellicht kun je wat met deze informatie en de Tissonic weer een 2de leven geven.

5 likes