Tissot uurwerken

Een vraagje over de Tissot uurwerken. Ik weet dat Tissot voor hun automaten ETA uurwerkjes gebruikt, van een andere partij dus, maar hoe zit het met hun quartz uurwerken? Produceren ze deze zelf of halen ze deze ook ergens anders vandaan en zo ja waar?

Toevallig dat je begint over Tissot en quartz. Vandaag na zeker anderhalf jaar mijn PRS 516 quartz weer eens om de pols gehad. Met dit weer doet een witte plaat het altijd goed…

Het uurwerkt in de Tissot PRS 516 is volgens mij een G10 ook van ETA. Dus ik heb het idee dat Tissot alle quartz uurwerken betrekt bij ETA.

Grappige is dat dit hetzelfde uurwerk schijnt te zijn wat gebruikt wordt door Tag Heuer (en een hele reeks andere duurdere, maar ook goedkopere merken) in enkele van haar quartzmodellen. Echter op verschillende horlogefora wordt dit uurwerk zelf als erg overschat en goedkoop gevonden, los van het merk wat het uurwerk gebruikt.

Persoonlijk ervaring is positief. Tot nu toe (zeker vier jaar) houdt het horloge het goed vol. Maar goed dat is een van de kwaliteiten van een quartz (houdt goed tijd, maar voelt minder als horloge aan).

gr

Dick

Tissot en ETA zijn beide onderdeel van de Swatch Group (net als -tig andere bekende merken), dus je zou -in zekere zin- kunnen zeggen dat de uurwerken in-huis zijn.

In ieder geval is het dus uiteindelijk allemaal van hetzelfde bedrijf, volgens mij gebruikt Tissot alleen ETA (Valjoux) uurwerken, quartz en automaat. De meeste van die uurwerken vind je ook bij heel veel andere swatch group en niet-swatch group horloges terug…

Slecht is Tissot zeker niet. Ook ik had een prs516 (een automaat) en die was perfect afgewerkt en heeft steeds keurig gelopen.

Sterker, wat mij betreft is Tissot net als bijv. Hamilton, Seiko en Oris (al zijn daar de prijzen de afgelopen jaren aardig van gestegen) erg goede merken voor het geld. Prima klokjes voor een net bedrag. Soms zelfs een betere prijs-kwaliteitverhouding dan duurdere merken.

Niels

Ik heb zelf ook een tissot PRC200 en ben daar heel tevreden over. Mooie combinatie van dress en duik. Quarz, maar tegenwoordig ook als automaat te krijgen.

Heb me PRC200 nu een jaar of 3, bevalt prima, en vindt het één van de mooiste quartz chronograaf die ik ken. Kan je verder weinig over het uurwerk vertellen, maar ik heb er iig nog nooit problemen mee gehad.

plaatje geleend: