Tissot visodate datum verspringt te vroeg

Natuurlijk kan het heel scherp, maar ik betwijfel of je het als garantiegeval kan laten gelden. Ik denk niet dat alle uurwerken vanuit de fabriek op de minuut verspringen.

Ik zie het gewoon zo: dit horloge heeft voor mijn doen veel geld gekost. Ik heb het nieuw gekocht en dan vind ik dat ik mag verwachten dat het goed is. Als ik een nieuwe auto zou kopen en het stuur staat een klein beetje scheef zou ik ook terug gaan. Als ik een nieuwe kast koop en er zit een krasje op, dan neem ik dat ook niet.
Ik heb geen zin om hem weken kwijt te zijn dat vind ik dan de moeite niet maar PeterLC geeft aan dat hij dit goed kan oplossen en mijn dank voor dit aanbod.
Waarscheinlijk maak ik binnekort wel een afspraak met hem om dit te laten corrigeren. Als het makkelijk op te lossen is waarom zou ik het dan zo laten.

1 like

Het valt een beetje in de categorie van afregelen van je horloge. Wat is de afwijking met dragen en met stilliggen etc. Waarschijnlijk kan de afwijking ook kleiner, maar dan moeten er extra handelingen verricht worden. Net zoals met het verspringen van de datum moeten er extra handelingen verricht worden. Ik vind dat Tissot in deze prijsrange prima doet wat er van ze verwacht wordt.

1 like

Ik denk dat je heel veel kwaliteit in handen hebt voor het geld en een horloge wat uitstekend functioneert binnen de opgegeven marges van de fabrikant.

Voor een horloge van 2000+ euro zou ik het een ander verhaal vinden.

Verder is er volgens mij ook een technische reden waarom de datum niet exact op twaalf uur mag/kan verspringen. Wellicht dat hier een uurwerkmaker is die daar iets over kan zeggen?

Als ik het verhaal van PeterLC lees kan het wel, maar is dit moeilijk omdat de datum snel verspringt dus grote kans dat je er net voor of net na zit (en met iedere wijzer pak je deze afwijking).
Zover ik kan zien verspringt mijn Oris nĆØt voor de grote wijzer de 12 aantikt.
Seiko’s die ik heb gehad versprongen al een stukje eerder maar bij dit merk houd ik al rekening dat dingen als uitlijning niet perfect zijn.

2 likes

Ik denk dat het verder een prima kwaliteit horloge is en hij loopt verder ook mooi op tijd. Heb niet heel lang ervaring met tissot maar wat ik er over lees en zie is het een prima merk met prima uurwerken.
Het kan heel goed zo zijn dat het gewoon binnen de ā€œnormaleā€ marge valt en ik denk ook niet dat tissot hier dan ook veel aan zou gaan doen.
Toch ben ik dan wel erg precies in dat soort dingen en zou het wel leuk vinden als deze functie dan ook wat fijner afgeregeld word.
Zijn net die kleine dingen die het voor mij leuker maken.

1 like

Bekend ā€˜probleem’. Ik zet het bewust tussen aanhalingstekens omdat ik me er ook even aan geĆÆrriteerd heb maar in inmiddels maar als een gegeven heb geaccepteerd. Ik heb geen in om het horloge weken kwijt te zijn (prc 200 trouwens, volgens mij zit er een iets ander uurwerk in).

Overigens sprong bij mij de datum exact om middernacht om maar liep het horloge met toch wel veel afwijking. Nadat ie terug is geweest bij Tissot loopt hij een stuk nauwkeuriger maar wel met een ietwat vroege verspringing. Wellicht is dat dus de afweging die je moet maken.

Lees 's de voorgaande reacties door, waaronder die van mij. Het is geen raketwetenschap, mensen…

2 likes

Dat wil ik graag geloven. Wat hierbij echter meespeelt is welk belang je eraan hecht. Voor zoiets -in mijn ogen- onbelangrijks, zou ik mijn horloge nooit uit elkaar laten halen.

Hecht je er wel veel belang aan zoals topicstarter > vooral doen.

1 like

Het hele punt is dat het je gewoon gaat irriteren, en dat is gewoon een domper op de aanschaf van een nieuw horloge.

1 like

Top van @PeterLC dat ie dit aanbiedt.

Denk dat het voor een merk als Tissot net te veel manuren (manminuten) kost om ieder horloge zo in te stellen, dan worden Tissots vanzelf een stukkie duurder.
Overigens klikt mijn Rolex om 3 minuten over 12 verder, vond ik in het begin ook klote, maar heb me daar overheen gezet. Wat veel belangrijker voor mij is dat die niet meer dan 1 sec per dag afwijkt.

Is het niet zo dat wanneer dit op exact 12u ingesteld wordt, dit na verloop van tijd toch weer gaat afwijken door de werking en speling van het mechanisch uurwerk? Dan kun je dus bezig blijven vrees ik…

Er zijn merken die uitdrukkelijk garantie uitsluiten als een ander dan de fabrikant het horloge heeft geopend. Of ze het zien is een tweede, en of ze zich in voorkomende gevallen onverzettelijk opstellen ook. Maar je moet het wel weten om een geĆÆnformeerde beslissing te nemen. Je kunt overwegen te wachten tot de garantietermijn is verstreken.

Ik heb het even opgezocht voor Tissot:

This manufacturer’s warranty does not cover:

the TISSOTĀ® watch handled by non-authorized persons (e.g. for battery replacement, services or repairs) or which has been altered in its original condition beyond TISSOT S.A.’s control.

http://support.tissot.ch/usersmanual/139-en.pdf

Nee hoor - het kan een half/heel minuutje fluctueren rond de verzetting, maar niet gaan verlopen.

Gek. Afregelen heeft niets te maken met de datumverspringing… Je gaat dan haast denken dat ze het uurwerk gewisseld hebben, om snel klaar te zijn - en het ā€œoudeā€ uurwerk na te gaan kijken op een ander moment. Simpel afregelen lukte wellicht niet 1-2-3. Je weet 't niet…

Dat wist ik niet, ik ben ook niet heel erg thuis in de details van de uurwerken merk ik :smiley: Ik zal de papieren er eens bij zoeken, misschien staat er iets over vermeld.