Ik heb sinds kort dus een tissot visodate. Heel fijn horloge. Maar 1 van de redenen dat ik hem zo interessant vond was dat de dag en datum in 1 klik verspringt als het midden nacht is.
Nou zat ik er laatst dus op te wachten dat die ging verspringen maar dat gebeurde dus al om 8 voor 12.
Als ik de uren handmatig vooruit draai dan verspringt de dag/datum telkens op het zelfde tijdstip 8 minuten voor 12, maar niet om precies 12 uur snachts
Is hier wat aan te doen? Kan ik dit voor garantie claimen?
Of denken jullie dat het de moeite niet waard is om dit te laten corrigeren
Wijzers er af en opnieuw plaatsen. Als je in de buurt woont, PB me maar. Kan dit zeer netjes.
En anders garantie, maar ja - ben je 'm weken kwijt, en maar de vraag of er niet een ander probleem ontstaan is - zoals stof onder het glas/op de wijzerplaat. Of beschadigingen. Heb alles al meegemaakt bij de Swatch Group…
Het was wel een van de dingen wat mij erg aansprak aan dit horloge en als het dan niet werkt zoals het hoort kan ik mij daar wel aan storen. Zeker omdat het een nieuw horloge is.
Ik ben Seiko gewend en trek rustig 3 uur uit voor het veranderen van de dag en datum. Maar als het niet werkt zoals het hoort snap ik dat dat erg storend kan zijn.
Als de wijzers goed zijn uitgelijnd en er verder niets met het uurwerk aan de hand is, zou ik er zeker niets aan laten doen, om al eerder genoemde redenen.
Die acht minuten te vroeg lijkt me nog heel netjes hoor. Een mechanisch uurwerk is nu eenmaal geen computer en kleine imperfecties horen wat mij betreft bij de charme.
Datum laten verspringen op de seconde of op de minuut is niet makkelijk in te stellen.
Alles binnen tien voor en tien na valt in mijn beleving binnen de normale grenzen, dus beroepen op garantie zal wel niet lukken. Ik raad je aan hier verder geen tijd en energie in te steken, maar dit als normaal te beschouwen.
Exact verspringen op middernacht is misschien mogelijk, maar echt niet de norm.
Wat Sio2 zegt vind ik persoonlijk ook het belangrijkst.
De uitlijning van de wijzers. Bv bij 6 uur. Als de kleine wijzer precies op de 6 staat en de grote op 10 voor.
Of de grote precies op de 12 en de kleine al richting midden 7 uur gaat.
Daar stoor ik me aan dat blijf je zien. Datum verspringen tussen 10 voor en 10 over accepteer ik wel.
Behalven als ik zelf de wijzers monteer Dan moet ik dat echt niet hebben.
Daar kan ik het nou echt totaal niet mee eens zijn. Persoonlijk dan, de kans is helaas wel dat het voor Tissot binnen de norm valt… Ik zet zelf altijd de wijzers er desnoods drie keer opnieuw op, om binnen twee minuten tolerantie te blijven.
Tolerantie bij Rolex is 1 minuut voor/1 minuut na 24:00. Weet ik. Ik weet ook dat het bij Breitling 5 (!) minuten voor of na is. Dus ja… Maar het is gewoon echt slordig, 8 minuten.
7,5 moet ook nog wel lukken. Kijk, die 2836-2 heeft als enige ETA een quickjump day/date. Dus dat is een hele felle “tjing”, die je niet aan ziet komen. Op het moment dat het gebeurt, plaats ik de minutenwijzer HEEL losjes op z’n plek. Dan draai ik 23 uur en 50 minuten snel door, en ga dan vertragen tot-ie verspringt. Op dat punt gaat de minutenwijzer er weer af, plaats ik uren en minutenwijzer, nog 's een etmaal doordraaien - zit ik dan binnen de minuut, gaat de secondenwijzer er ook op.
Dusse… “Misschien mogelijk, niet makkelijk, echt niet de norm…” Not in my book.
Mijn visodate verspringt een minuut na 12 uur, maar ik zou hem zelf niet terugbrengen voor 8 minuten. Ik heb seiko’s gehad en nu ook enkele horloges die even veel of meer afwijken.