Tissot Visodate energiereserve

Hallo allemaal,

Deze week heb ik bij een erkende dealer van Tissot een horloge gekocht (Tissot Visodate). Nu heeft dit horloge een energiereserve rond de 42 uur, maar wat wordt hiermee bedoeld? Bedoelen ze hiermee dat het een energiereserve van 42 uur heeft wanneer het horloge wordt gedragen of wanneer hij stil ligt?

Ik heb hem namelijk gekocht voor mijn bruiloft en hij zit dus nog in de doos. Ik had hem handmatig opgewonden zoals mij is uitgelegd en weer terug in de doos gedaan (kan er niet vanaf blijven haha). De volgende dag zag ik dat hij weer stil stond. Hij had ongeveer 23,5 uur gelopen zonder te dragen.

Mijn vraag dus… Is dit normaal of kan ik beter even terug gaan naar de juwelier? Want als hij 42 uur behoort te lopen zonder te dragen dan is dit wel weinig.

Ben nogal een leek betreft horloges dus wilde het graag eerst even hier navragen:)

Voor de volledige gangreserve moet je hem echt opwinden tot dat het niet meer gaat.
Het beste is 2 dagen dragen en dan kijken hoelang hij blijft lopen.

Na de huwelijksnacht loopt ie gegarandeerd 42 uur :slight_smile:
Zonder dollen, misschien iets strakker opwinden?

Hendrik

Met een energiereserve van 42uur (dit is overigens prima voor een automatisch horloge) wordt bedoeld dat als je het horloge volledig opwind het 42uur blijft lopen zonder dat je het draag. Als je hem ga dragen blijft je Visodate lopen doordat je het uurwerk de hele dag beweeg en het daarmee ongemerkt oplaad.

Bedankt voor de info:)

Bij de juwelier hadden ze het erover dat hij ongeveer 25 slagen nodig heeft bij het opwinden. Heb het nu wel 100 keer gedaan (je kunt door blijven draaien bij dit horloge dus draaien tot hij niet meer kan gaat niet) dus ik wacht het weer even af. Mocht hij weer rond dezelfde tijd stoppen neem ik maar even contact op met de juwelier.

Draag hem dan even een paar dagen. Dan weet je sat hij goed is "opgeladen"
Bij een automaat is er geen echt eindpunt, dit aangezien de veer kan slippen in de ton. Het voelt wel anders aan, wat zwaarder.
25 keer draaien is prima als opstart, om dan te dragen.

Toch handig zo’n gangreserve-aanduiding;)

M.Singer Schreef:

Toch handig zo’n gangreserve-aanduiding;)

Maar niet als het ten koste van je minutenwijzer gaat…

Die heeft een MSer toch niet nodig :smiley:

Waarschijnlijk ben jij meer opgewonden dan jouw nieuwe horloge :smiley: Heel begrijpelijk overigens :+ Om een realistisch beeld te krijgen van de gangreserve is het van belang dat je het horloge een paar dagen draagt. Daaarna (als dat tenminste lukt;)) het horloge even afdoen en kijken wat er gaat gebeuren met de gangreserve. Als je nu al reclameert bij de dealer over een “probleem” met de gangreserve terwijl je het horloge nog niet concreet hebt gedragen, neemt men jouw claim mogelijk niet helemaal serieus.

Oke dan ga ik hem maar eens een paar dagen dragen. Bedankt voor de tips!

Hahahaha :slight_smile: