De nieuwste (impuls)aankoop is alweer een feit. Ik vond er niet bijster veel over terug op google of andere websites dus een beetje info zou welkom zijn
Toen ik het horloge zag was ik meteen verliefd, normaal is patina niet meteen iets voor mij (hier vond ik het geweldig)!
Kaliber 26 (S)R 621 gebaseerd op kaliber AS 1581 werd gemaakt van 1958 tot 1961 Dit exemplaar volgens het SN in 1959.
Leuk horloge
Het is niet helemaal duidelijk hoeveel exemplaren met Militar erop in werkelijkheid voor legergebruik gemaakt zijn.
Het is kennelijk snel een aanduiding voor min of meer robuuste modellen geworden.
In het boek Tissot 150 jaar geschiedenis kan ik er helaas niets over vinden.
Wat me wel opvalt zijn de horizontale streepjes aan de T. Dat heb ik nog niet eerder gezien.
Ik heb ook nog ergens een Tissot opknappertje zwerven met Militar op de dial; heb me ook al eens afgevraagd wat er nou militair aan is, is namelijk ook een verguld horloge, wat nou weer niet heel logisch is voor een militair horloge.
Die streepjes naast de T heb ik wel eerder gezien; ik heb een Visodate uit 1962 die dat ook heeft :
De tissot militar staat voor hun meer “rugged” model. De eerste waren min of meer echt militair bedoeld qua look en kwaliteit, zelfs met shrapnel guard. (Zie reclame) Waarschijnlijk waren de eerste modellen een beetje gebaseerd op de whermachtswerk modellen van andere modellen. Een Adolph Schild 1130 binnenwerk, goed leesbare zwarte wijzerplaat, stofkap, screwdown bodem, chroom of rvs body. En optionele shrapnel guard.
Omdat het zo wen goede marketing was militaire ruggedness werd dit doorgevoerd door heel veel merken tot ver in de jaren 60, al werden de wijzerplaten vrolijker, kleurrijker en werd er goud plaque gebruikt. Alsook het gebruik van andere binnenwerken, het was simpelweg genoeg om de term military, Werhmachtswerk of militar te gebruiken om verkoop te boosten.