Tissot Visodate Seastar seven

Goedemiddag,

Ik zal mij even voorstellen!

Ik ben Jordi, 21 lentes jong en eigenlijk sinds kort helemaal verliefd op vintage horloges. Ik heb nog erg weinig verstand van horloges en wil graag mijn kennis daar zeker in uitbreiden, bijvoorbeeld het verschil in uurwerken zoals quartz, automatisch en mechanisch etc. Ik had al wat rondgesnuffeld en was en achter gekomen dat je voor, in principe weinig geld en een zeer goed horloge voor een Seiko moet gaan…daar begon mijn zoektocht! Ik kwam uit bij de Seiko SPL051P1, dit horloge sprak mij erg aan en na wat kijken op mp kwam ik een bijna splinternieuwe tegen voor 70,-. Gezien de nieuwprijs, die volgensmij nog rond de 160,- ligt, leek dit mij een erg goede deal.

Nu was er laatst een kennis van moeders op bezoek, die al wel op leeftijd begint te raken, en we raakten aan de praat over horloges. Hij vertelde mij dat hij er nog 1 had liggen en is hem gelijk gaan halen, het betreft hier een, zoals in de titel vermeld, Tissot Visodate Seastar van rond de jaren 60 die niet in super goede staat meer is (ook niet heel slecht). Zijn vraagprijs is 40,-. Nu rest mijn vraag, krijg ik met dit horloge een echt vintage horloge die redelijk zeldzaam is in mijn handen, of stelt het weinig voor? ik zag hem op verschillende sites, in erg goede staat al rond de 400,- opleveren. Ik denk dat ik hem wel overneem want vindt het horloge zelf erg mooi!

Ik zal binnenkort een paar foto’s van mijn Seiko maken en uploaden.

Graag zie ik reacties tegemoet!

Jordi

Hallo Jordi, welkom op dit forum.

40 Euro voor een vintage Tissot Visodate Seastar seven die nog loopt is geen slechte prijs, maar een zeldzaam horloge is het niet en 400 Euro is echt teveel, tenzij het een massief gouden is. Prijs hangt dus af van het materiaal, maar ook van de staat en de precieze uitvoering en kastvorm.

Een foto van de Tissot zou dus ook helpen.

Vergeet bij de aanschaf van een vintage horloge niet dat er mogelijk nog kosten voor een servicebeurt bijkomen en die kunnen een veelvoud van die 40 Euro zijn. Vooral als je een horloge dagelijks gaat dragen is een servicebeurt zeker aan te raden.

Groet, Wilko

21 en verliefd. Je kunt niet jong genoeg beginnen. :heart_eyes::heart_eyes:

Ik ben het met bovenstaande schrijver eens. Als het horloge er compleet uitziet hou dan rekening met een service beurt.

Danku voor uw reactie!

Ik denk dat het horloge inderdaad een servicebeurt nodig heeft. Ik ben van plan om hem dan alleen bij gelegenheden te gebruiken, gezien zijn leeftijd.

Is Tissot een goed en betrouwbaar horloge merk? ik las namelijk dat een Seiko het zo 30 jaar kan doen, is dit bij Tissot ook het geval?

Ik ben bang dat ik er in de komende jaren veel geld aan uit ga geven…haha! Mijn streven is toch om ooit een Rolex of een Breitling by Bentley om de pols te hebben.

“een Rolex of Breitling”. Ik vond je verhaal in dit topic véél leuker dan “Hoi ik heb een Rolex gekocht”. Als ik je verhaal zo lees zou het mij niet verbazen als je uiteindelijk heel ergens anders uitkomt. Iets dat past bij jou als persoon, bij jouw stijl en bij jouw leven (misschien alsnog een Rolex, maar misschien ook iets interessants).

Het is goed om een doel voor ogen te hebben. Als het een handwinder Tissot is, die zijn gewoon betrouwbaar. De automaten van Tissot uit die tijd hadden een zwak punt, en dat is de lagering van het opwindgewicht. Als je het horloge voorzichtig een beetje schokt, moet je het gewicht niet op het achterdeksel horen slaan. Dan is het lager versleten en zul je voor onderdelen ws. aangewezen zijn op een sloophorloge.

Het is sowieso onverstandig om een horloge 30 jaar zonder service te blijven gebruiken. Hij kan het wel blijven doen, maar het gebrek aan smering kan forse schade aanrichten, ook al blijft het horloge het gewoon doen.

Ik heb zelf een aardige collectie vintage Tissot’s en ik vind dat de uurwerken over het algemeen redelijk robuust zijn. Uiteraard kan er wel eens iets sneuvelen, maar meestal is dat door lomp gebruik.

Wat @Arjen hierboven al zegt, de lagering van de automaatrotors is wel een zwak puntje.

Welkom!

Dat lijkt me een mooi begin!

Dat is volgens mij nog een vrij ‘modern’ model, dus ik raad aan dat je nog eventjes wacht met die te kopen. Een jaar of 20 of zo. :wink:

1 like

We gaan het inderdaad zien, en wat een leuke reacties allemaal!

2 likes

Welkom op het Horloge Forum. Een oude Seastar van Tissot is mooi, deze zou je kunnen aanschaffen (misschien nog iets van de prijs af😀) en eventueel bewaren tot je het kunt laten servicen. Veel plezier hier!

Het betreft hier inderdaad een handwinder, ik zal hem bij de juwelier na laten kijken en ben wel bang dat het glas vernieuwd moet worden (misschien saffierglas?)

Kunt u mij uitleggen hoe een handwinder werkt?

Dankuwel! gaat zeker goed komen.

1 like

Dat zou ik niet doen, een juwelier is geen horlogemaker. Ze sturen hem alleen door en houden er een bak geld tussenuit. Ik zou hier op het forum even zoeken in de categorie “ervaring met horlogemakers” en zoeken naar een horlogemaker bij jou in de buurt. Die kunnen indien nodig ook het glaasje polijsten of vervangen.

Vervangen door een saffierglaasje is niet echt mogelijk en zou ik uit het oogpunt van originaliteit ook niet doen. Het betreft hier een plexiglas glaasje en die kun je makkelijk polijsten (kun je ook zelf).

1 like

Ga ik doen! De kast is niet in hele slechte staat maar je ziet dat hij gewoon oud is, kan dit eventueel ook gepolijst worden?

Ja dat kan, maar als je het echt goed wilt laten doen is dat een prijzige aangelegenheid. Verder is dit onder vintage liefhebbers nogal een discussiepunt, je tast wel de originaliteit aan.
Overigens moet je daar ook weer niet al teveel van aantrekken en gewoon je eigen plan trekken, het is jouw horloge. :sunglasses:

Welkom, veel lees en deelplezier hier op dit geweldige forum.
40€ voor de tissot is een nette prijs.
Ik zou hem persoonlijk niet polijsten, maar het is jouw horloge en jij moet beslissen :wink:
Succes met de keuze.

1 like

Ja inderdaad. Ik ga het glas wel laten doen, deze is namelijk in een staat waarbij van sommige angles de letters niet meer te lezen zijn.

Dat zou ik ook zeker doen. Overigens is dat discussiepunt er bij het polijsten van glaasjes nauwelijks. Een enkeling daargelaten vindt vrijwel iedereen het acceptabel om van vintage horloges het glaasje te polijsten. :sunglasses:

1 like

Jordy, welkom en veel plezier op ons mooie forum.

1 like