Tissot Visodate "voor en na"

Alweer kon ik mezelf niet beheersen. Voor weinig een leuke Tissot Visodate op Marktplaats gekocht. De verkoper vertelde dat het horloge niet op te winden was en de foto bij de advertentie sprak voor zich.

Toch besloot ik om het te kopen als projectje:

De kast was zoals te zien erg bekrast. In de zijkanten zaten ook diepe krassen en deuken en het glas was er ook erg aan toe. Helaas heb ik van de zijkanten geen foto’s. Ik ben zo enthousiast aan het werk gegaan dat ik het compleet vergat om die foto’s te maken. De foto hierboven is die van de verkoper.

Ik heb het uurwerk uit de kast gehaald, het glas eraf gehaald en ben aan de gang gegaan met de kast. Ik heb hiervoor schuurpapier, polijstpasta en wat tissues gebruikt: Eerst 320, daarna 600, daarna 1200 en als laatste 2000 grit schuurpapier op de zijkanten, de bovenkant heb ik alleen met 320 grit gedaan. Daarna de zijkanten netjes gepolijst. Ook het glaasje heb ik geschuurd en gepolijst. In de nabije toekomst (zodra ik een glazenpersje heb) wil ik er een nieuw glas inzetten.

Het resultaat van mijn werk:

Het uurwerk:

Volgens mij is het een caliber 782-1, als het nummer onder de balans voor het calibernummer staat…

Aan het uurwerkje zelf was opzich niet zo heel veel te doen:

Het schroefje voor het grootste tandwiel was los en het veertje voor dat “tik-dingetje” zat verkeerd om. Die heb ik op de goede manier in het uurwerkje gestopt en het tandwiel daar bovenop vastgemaakt. Het horloge heb ik nu al een paar keer helemaal opgewonden en het blijft iedere keer netjes anderhalf tot twee dagen lopen. (niet precies bijgehouden) Ook loopt het uurwerkje redelijk op tijd, het scheelt ongeveer een halve minuut per dag met de klok van mijn computer.

De erg bekrasde stalen armband doe ik in de toekomst misschien een keer. Iemand een idee hoe zo’n stalen Tissot band met “vaste” zijkanten om de pols zit? Mij leek het niets dus ik heb nu dit leuke bruine suede bandje aan het horloge gemaakt.

Al met al ben ik hier denk ik een uur of 5 mee bezig geweest.

Wat vinden jullie ervan?

PS. Sorry als er copyright rust op de term “voor en na” :wink:

Hi Quinny,
Ik moet gewoon zeggen: MOOI!
Ik ben altijd wel een beetje jaloers op degenen die dit soort dingen aandurven.
Misschien moet ik eens op zoek gaan naar wat gereedschap en een goedkoop opknappertje zoeken om het een keer te proberen.

Goed gedaan! Het is weer een heel knap horloge geworden.

Een knap stukje werk (tu) heel mooi resultaat!
Ook petje af dat je het probleem in het uurwerkje hebt gevonden en hebt kunnen verhelpen, geeft toch aan dat je behoorlijk goed kijk hebt op dit werk: ik ben benieuwd naar je volgende “voor en na”!

Ik zou trouwens dat bandje zo laten, ziet er prima uit; maar da’s persoonlijk: ik hou helemaal niet van stalen banden…

Groet,
Paul

Heel mooi gedaan, Quinny (tu)
782-1 staat inderdaad voor het caliber nr. Als ik de stalen band op de eerste foto zie, lijkt me dat niet veel soeps,
mischien kun je op eBay nog aan een NOS Tissot stalen band komen, hoewel dat suede bandje er goed bij past.
Glaasje ziet er ook weer goed uit, zou het maar laten zitten:)

groet, André

Je werk ziet er goed uit ! net als anderen krijg ik dan een keer zin om dat zelf te proberen. Heb zelfs al wat oud spul gekocht om op te gaan oefenen…
Bandje staat er goed bij, zijn best moeilijk te krijgen suede bandjes volgens mij.

WOW, mijn complimenten hoor, prachtig.

Ruud

Mooi gedaan, Quinny! Vakwerk! Enne… je houdt er een schitterend horloge aan over! (tu)

Veel plezier met je nieuwe aanwinst,
Paul G.

Goed werk.

Arjay

Prachtig werk geleverd! (tu)

Ben je van plan hierin door te gaan of vind je het gewoon leuk als hobby en meer niet? Van harte met de Tissot nog.

Knap stuk werk (tu)

Mooi werk ! (tu)

Voorlopig blijft het gewoon hobby. Ik vind het leuk om goedkope ‘afgeschreven’ horloges te kopen en hieraan te werken om te proberen er iets moois van te maken.

Ik wil ook niet de verantwoordelijkheid hebben over eventueel dure horloges wanneer ik die voor andere mensen zou repareren…

Zeer mooi gedaan, het verschil is groot.
Staal is een hard materiaal en er moet veel geschuurd en gevijld worden eer de diepe krassen er uit zijn.
De kunst is van de schuurlijnen gelijk en simetrisch te krijgen.
Wat het glas betreft, is een gewapend glas met stalen ring aan de binnenkant en moet dus geperst worden in de kast, zijn ook hoger dan de standaard gewapende glazen die in de handel te verkrijgen zijn. Ook zit er een teflon ring onder het glas in de kast, ik weet niet of je dat opgemerkt is.

daar denk ik ook over…maar met gereedschap alleen red ik het niet. Wat moet en kan je doen? Kennis, daar ontbreekt het dan aan.

Die stalen ring in het glas en de teflon ring eronder waren mij inderdaad opgevallen. Het was nogal een werk om dat glas weer terug te krijgen in die kast.

Uiteindelijk heb ik de kast op een stuk hout gelegd en heb ik het er met mijn handpalm in gedrukt.

Die schuurlijnen waren inderdaad erg lastig mooi te krijgen. Zo op het eerste gezicht klopt het nu wel. Als je iets dichterbij gaat kijken zie je toch wel dat ze niet helemaal goed lopen. Zodra mijn glazenpersje binnen is ga ik het nog eens proberen…

Inderdaad veel schuren. Ik ben wel een paar uur met mijn grofste schuurpapier in de weer geweest, de fijnere varianten gingen daarna wat sneller. Een vijl vond ik toch iets te eng om op zo’n horlogekast te gebruiken, ik heb het idee dat ik met een stuk schuurpapier wat ik op een plastig houdertje heb geplakt iets meer controle heb. Ik ben dan liever iets langer bezig dan dat ik teveel van de kast weg vijl.

Knap gedaan hoor (tu) en met het bruine suede bandje is het horloge ontzettend opgeknapt.

‘het veertje voor dat “tik-dingetje” zat verkeerd om’ Ik neem aan dat je hiermee de balans bedoeld?
Knap dat je dit soort mankementen ondekt en opgelost hebt.

Groet, Mark

Ziet er prima uit, hoor (tu).

Met een stuk schuurlinnen krijg je die lijnen op de bovenkant van de kast er weer netjes in. Moet wel het glas en het uurwerk eruit.
Vereist wat oefening maar echt moeilijk is het niet, je moet in een keer van boven naar onder in een rechte lijn. Zet je in het midden aan, word het lelijk.

Nee, niet de balans, daar blijf ik voorlopig af, buiten wat experimentjes met afregelen op wat oude uurwerkjes…

Ik bedoel het veertje onder het kleine metalen “dingetje” wat ervoor zorgt dat het grote tandwiel wat op de veerton vast zit niet terug kan draaien.

Dit veertje zat achterstevoren en de schroef in dit grote tandwiel zat los, waardoor dit tandwiel niet goed ‘pakte’ in het kleinere tandwiel wat ernaast ligt. Hierdoor was het dus onmogelijk om de veer op te winden.

Veer goed erin en tandwiel vastgedraait. Het horloge loopt nu weer direct na het opwinden en blijft ook lopen.