Voor een Tissot kaliber 27B-21 ben ik op zoek naar het asje met rondsel waar de secondewijzer op komt.
Bij mijn asje is het puntje afgebroken waardoor een secondewijzer er niet op past.
Wie-o-wie heeft zo’n asje liggen of desnoods een (sloop) uurwerk waar het asje nog van kompleet is.
Ik ben bekend met het aanbod op ebay, maar 100+ euro +verzendkosten voor een heel uurwerk…dan wordt het asje wel heel erg duur.
Bij Cousins heb ik de dokumentatie van de Tissot kaliber 27 niet kunnen vinden.Wel via Google gevonden.
Maar daar het de 27 geen losse centrale secondenas
Kaliber 27 met centrale secondewijzer heeft altijd een losse secondenas, maar het gros heeft nog een subseconde en dus inderdaad niet die losse as. Geldt voor zowel 27, 27T als 27B.
Bij de originele kaliber 27 wordt de centrale secondenas alleen met zo’n verend blikje op z’n plek gehouden, bij 27 T en 27B met een extra brug met lagersteen. Mogelijk dat 27T en 27B dus wel uitwisselbaar zijn, maar zeker weet ik dat ook niet.
Bedankt voor de tip Wilko.
Het asje wat ik nodig heb zie ik zitten dus ik hoop dat het nog heel is.
Ik heb de gok maar genomen. Deze was nog betaalbaar.
Ik had beloofd nog even in m’n donorbak te kijken.
Ik kan het caliber niet 123 zien, maar wel met centraleseconde en een kapotte balansas.
Stond op de lijst om van de winter te oefenen. Met deksel en bezel met glaasje. Helaas verrotte wijzerplaat, maar uurwerk lijkt me origineel. 6742-1
Dat is een 27T kaliber, en die is op een hoop punten anders dan een 27B. Maar als ik in de onderdelenlijsten kijk lijkt het erop dat het bewuste asje wel hetzelfde is van een 27T en een 27B, onderdeelnummer is identiek.
Het lijkt er in ieder geval wel heel veel op.
Het gaat mij trouwens om het asje met het tandwiel die de secondewijzer as aandrijft.
Het secondewijzer asje zelf heb ik.
Meest opvallende verschil tussen een 27/27T en de 27B is de montage van het kroonrad. Bij een 27B zit die met een plaatje met 2 schroefjes, bij de 27/27T met een centrale schroef. Maar er zijn meer verschillen; veerton is groter, balans is groter, keyless work is anders, etc. En uiteraard ook de platine en alle bruggen.
Maar de aandrijving van de secondewijzer is dus wel hetzelfde