Tissot windt niet op in winder

Ik heb een winder, instelbaar op diverse standen (links, rechts, interval etc). Ik heb een Paul Picot automaat welke prima zichzelf opwindt in de winder. Ik heb echter ook een Tissot automaat en deze staat na verloop van tijd stil in de winder. Iemand enig idee waar dit aan kan liggen?

De Tissot heeft een glazen achterkant en je ziet een grote schijf ronddraaien bij beweging. Ik heb niet het idee dat de Picot ook zo’n schijf heeft. Ander type uurwerk of iets dergelijks?

Hallo Hans,

De Paul Picot (PP) windt zichzelf prima op in de winder maar je weet niet of deze ook ‘zo’n schijf’ heeft. Ik denk dat de PP of wel zo’n schijf heeft (en daardoor goed wordt opgewonden) of dat er een quartz-uurwerk in zit (?), dan hoeft hij niet te worden opgewonden.

De Tissot is overduidelijk een automaat. Die zou in de winder moeten worden opgewonden. Mijn eerste ingeving is: de winder de andere kant op laten draaien voor het Tissot horloge. De richting van opwinden is afhankelijk van het gebruikte uurwerk dat in de Tissot is gebruikt. Wanneer je weet wat voor een kaliber in de Tisoot zit kunnen ondergetekende en de deelnemers hier je wel vertellen welke kant de winder op moet draaien.

Vraagje: wanneer je de Tissot draagt om de pols, gaat het dan wel goed? Als dat zo is, is er met het horologe zelf niets aan de hand. Dat moet dan alvast een beetje rust geven ;).

Gerwin

Iedere automaat heeft zo’n roterend gewicht om het horloge mee op te winden. Sommige automaten winden alleen op als je ze rechtsom of juist linksom draait. Heb je beide richtingen geprobeerd?
Als je dit al gedaan hebt kan ik me niet anders voorstellen dan dat het horloge om je pols ook niet blijft lopen. Dan zou je er eens door een horlogemaker naar moeten laten kijken.

Heren,

Dank voor deze supersnelle reacties. De Paul Picot is zeker een automaat, alleen is het roterend gewicht niet (nauwelijks) waarneembaar. Het roterend gewicht van de Tissot hoor je heel duidelijk en je ziet hem uiteraard door het glas.

Ik heb de winder op een programma staan dat links en rechts draaien afwisseld en ook regelmatig pauze houdt. Ik kan eens proberen alleen rechts of links draaien.

Overigens is er met de Tissot niets mis. Bij dagelijks dragen loopt hij perfect.

Van belang is naast de richting ook het aantal omwentelingen per dag.

Dus met de klok mee, tegen de klok in of allebei de kanten op en dan ook nog eens het aantal draaiingen per dag (meestal tussen de 500-800).

Als je het kaliber weet dan kan ik wellicht het aantal omwentelingen voor je opzoeken.

Het kaliber is 7750 mechanical auto chronograph

Volgens www.orbita.at geldt voor dit kaliber ongeveer 800 windingen per dag met de klok mee. Wellicht moet je dus de draairichting aanpassen.

Laat je weten of het heeft geholpen?

Gerwin

De Valjoux 7750 windt maar op in één richting.
Wanneer je een winder hebt die schuin staat en met de wijzers meedraait, moet het lukken.

Groeten,
Freddy

Aan allen die gereageerd hebben,

Ik ben sinds enkele weken verbaasd over het feit dat mijn winder, van goede kwaliteit, mijn recent kado gekregen Tissot niet opwindt. Niet dat de winder daar veel gelegenheid toe krijgt, want ik draag de klok bijna dagelijks.

Veel gespeurd op het internet naar een mogelijke verklaring, zonder resulaat. Totdat ik op dit forum belandde. Ik ga de tips onmiddellijk uitproberen en zal het resulaat laten weten.

Met vriendelijke groet,

Hans

Dit is de klok overigens:

http://www.tissot.ch/?mod_collection/id_classic/fid_0034/action_show

Kadootje voor mijn 40e verjaardig van mijn lieftallige echtgenote…

Dat zijn mooie kadootjes Hans. Wees maar zuinig op je vrouw ;).

Gerwin

Veel draag - en winder plezier :D:D:D

Mooie klok en goed caliber.

Groet,
Freddy

Dit vermoeden had ik al. Een zeer fraai kado. Veel (draag)plezier!

In de Chronos 6-2004 houden ze het op 750 “Umdrehungen pro Tag” met de klok mee voor de Valjoux 7750.

Lucien had ooit eens in de topic “En nu de praktijk” een item over een winder; draaibank met 3000 t/pm :smiley:

En Hans, doet’ie et of doet’ie et niet?

Gerwin

Gershwin,

Ik ga er van uit dat hij het doet. De winder is opnieuw ingesteld en draait nu alleen Clockwards. Grappig dat mijn andere automaat (Paul Picot) ook alleen met de klok mee opwindt, dus dat komt mooi uit. Alleen die stond nooit stil, maar heeft ook maar 650 slagen per dag nodig. Kan net het verschil zijn.

Ik kon mij niet meer beheersen en heb de Tissot na twee dagen winden weer om de pols gedaan. Ga nu twee weken op vakantie en de Tissot mag niet mee. Dus over twee weken kan ik je met zekerheid zeggen of het werkt.

Ik weet het overigens haast wel zeker: De gangreserve is 46 uur en de klok stond pas na een dag of 4 stil in de winder.

Groet,

Hans

Mooi dat het lijkt te werken. Alvast een goede vakantie.

Gerwin

Jij hebt een goed geheugen !!

Dit waren een paar foto’s van “De Praktijk”

Btw: De “breitling” op de foto heb ik weggeven, ik durfde hem niet te verkopen en dragen kon ik hem niet, stel je voor dat je als “horlogekenner” betrapt word met een Nepperd om je pols :(:frowning:

De leukste topics blijven altijd hangen!