Tissot zakhorloges, goede keus?

Ik zag laatst in Duitsland in de Karstadt de Tissot zakhorloges. Deze vielen me in prijs erg mee en dat bracht me op het idee om misschien een nieuwe Tissot te kopen in plaats van een gebruikte van Ebay. De spanning van de aankoop is dan misschien wat minder maar je weet in ieder geval dat het horloge werkt :wink:

Kan iemand me wat vertellen over de kwaliteit van Tissot zakhorloges? Ik ben heel erg tevreden over mijn T-Touch maar dat is ook heel wat anders. Kan iemand misschien nog iets vertellen over de verschillende series die ze voeren.

Alvast bedankt!

Guus

Mijn beste,

ā€˜Tissotā€™ heeft een redelijk groot assortiment zakhorloges. 11 series om precies te zijn. De meeste hebben een mechanisch uurwerk, doch er zijn ook enkele modellen welke uitgebracht worden met een quarts uurwerk.
Kwalitatief zijn het (voor zo ver mij bekend) goede uurwerken. Als men een zakhorloge aan wil schaffen is naast de kwaliteit ook het ontwerp en de decoratie vaak een aspect waar men op let. De meeste ā€˜Tissotā€™ zakhorloges zijn dan ook fraai gedecoreerd. Zowel open te klappen deksel als achterzijde. Met name de Sport-Line is verrassend mooi gedecoreerd, het zijn eigenlijk meer gravures, goudkleurige insnijdingen op een mat zilveren ondergrond, allen mechanisch, en de huidige winkelverkoopprijs is ā‚¬ 395,-. Ook het Lepines zakhorloge zit in dezelfde prijsklasse, ā‚¬ 375,- en heeft een meer klassieke uitstraling (Romeinse cijfers). Het gehele aanbod van de ā€™Tissotā€™ zakhorloges ligt qua prijs ongeveer tussen de ā‚¬ 195,- en de ā‚¬ 3630,- . Deze laatste is een 18 karaat gouden sterling.
Kijk ook eens op de officiele ā€˜Tissotā€™ site.
Succes met je keuze (tu)

Orologio Signaturis Temporis

Mijn beste,

Hartelijke dank je voor je reactie. Ik zal me er nog eens verder in verdiepen. De sportversies spreken mij wat minder aan maar er zijn nog genoeg andere mooie exemplaren.

Aan het aantal reacties te merken is een apart zakhorloge forum misschien niet echt nodig :wink:

Guus

Veel nieuwe mechanische zakhorloges van zwitserse makelij zullen voorzien zijn van een Unitas handopwind caliber, zie foto:

Dit staat bekend als een zeer degelijk en robuust kaliber, makkelijk te servicen en genoeg onderdelen verkrijgbaar.
Veel merken w.o. Panerai maken gebruik van dit caliber als basis, ik ga er dan ook van uit dat dit in de toekomst ook geen problemen op zal leveren bij eventuele reparatie.
In principe kun je dus ook een ander zwitsers merk aanschaffen, de kwaliteit van het uurwerk zal weinig verschillen.

Als je toch liever een oude koopt voor dagelijks gebruik, koop dan een 15 of 17 steens amerikaan zoals een Waltham of Hamilton.
Deze bieden een uitstekende prijs/kwaliteit verhouding, mooi bewerkte uurwerken en zijn ook nog goed te repareren.

Geloof me maar dat dit:
meer charme heeft dan zoā€™n hedendaags fabrieksproduct en kost je minder geld waarschijnlijk (of evenveel door het te laten servicen).

mvg Mario

Bedankt Mario,

Er is relatief weinig te vinden over oude zakhorloges. Ik volg Ebay UK wel eens maar daar staat veel op wat zo op het eerste gezicht niet zo mooi meer is. Vaak ook ā€œnot runningā€. Dan heb je natuurlijk geen idee wat je koopt. Ook bedankt voor de genoemde adviezen en merken. Het getoonde Hamilton uurwerk is inderdaad een plaatje, dat kon alleen in een tijd dat handwerk nog betaalbaar was. Ik zou ook graag de voorkant eens zien, heb je deze al eens gepost? Ik zal nog eens zoeken.

Voegt een zilveren (of gouden voor die dat mooi vinden) kast ook verzamelwaarde toe of zit het meer in het uurwerk en/of de wijzerplaat?

Guus

hie de voorkant:

hier de voorkant:

Mooi hoor!

Ik zal nog maar een tijdje met een schuin oog naar Ebay kijken :slight_smile:

Guus

Hahaha, Mario ik zie aan de foto dat we ooit wellicht ooit concurerende bieders zijn geweest. :slight_smile: