Allereerst welkom op het forum! Het horloge laat zich inderdaad lastig vinden op het internet. Ik kan wel wat foto’s vinden. Heb je eventueel meer informatie over het horloge? Werkt het nog? Waar heb je het bijvoorbeeld vandaan? Het uurwerk ziet er niet zo oud uit als het horloge aan de buitenkant doet vermoeden.
Ik denk eerder aan “gevorderde huisvlijt” . De wijzerplaat ziet er ietwat geknutseld uit, zie ook de lijmsporen en de scheve index van de vier waar de lijm blijkbaar nog niet helemaal opgedroogd was. “Swiss model” ?
Uurwerk is een eenvoudige penanker zo te zien, geen idee of Tissot die ooit gebruikte, maar niet iets wat ik zou associëren met een merk als Tissot. (Maar niet 100% zeker)
Maar in elk geval, welkom! En vintage is een mijnenveld. Blijf ook vooral weg van “vintage” Oris, die komen bijna allemaal nieuw gefabriceerd uit India.
Het is geen Tissot maar een Fissot, logo is nadrukkelijk bedoeld om te lijken op het andere merk. Daarnaast is het een penanker uurwerk, beter bekend als industrieel gefabriceerde troep.
Je klinkt als mijn uurwerkdocent. Maar om die reden alleen al heb ik laatst een zakhorloge-service van een forumlid afgeslagen. Het is de moeite gewoon niet waard.
Dat is een “case closed” ben ik bang, @Baz . Hoop dat je er niet teveel voor betaald hebt. Als-ie nog loopt, gewoon dragen, kan het schelen. Maar wees zeker in het begin van je horloge-hobby heel erg voorzichtig, want ook velen van ons trappen er nog wel eens in.
Het horloge werkt perfect en ik heb het in de kringloop gevonden.(€2,00)
Overigens heb ik meer oude horloges. Ik struin alle kringloops en markten af in binnen- en buitenland. Ik koop puur omdat ik het leuk vind en niet uit winstbejag of voor de handel.
Valt inderdaad tegen. Zeker hier in de kringloop, daar wordt alles uitgezocht en denken ze soms dat ze goud in handen hebben.
Meest succesvol zijn de straatrommelmarkten in Nederland en de markten en kringloops in Oost- Europa. (Hongarije, Polen…) Maar daar ga je nu ook niet voor je lol heen…
Ik zei het je toch, hier op het forum zitten genoeg techneuten. Aan mij heb je niets, ben w.d.b ook maar een leek. En wat HorloG zei, zie ik nu ook pas als ik goed kijk i.p.v de letter T is het dus gewoon een F en wij als leken zouden daar zomaar intrappen. Daarom zou ik ook niet zomaar een vintage durven kopen behalve van 1 van die techneuten natuurlijk.
Ik neem aan dat ze jullie als techneuten toch niet meer kunnen foppen, jullie maken zo’n horloge gewoon open en zien gelijk wat voor uurwerk erin zit.
Maar tegenwoordig kunnen ze heel goed horloges namaken en daar trappen dan leken zoals ik heel makkelijk in. Daarom koop ik alleen horloges bij een AD of bij 1 van jullie die betrouwbaar zijn, maar zou nooit een horloge kopen via MP of iets dergelijks.
Ik las laatst dat ze zelfs goedkope horloges al namaken, denk je een koopje te hebben en heb je uiteindelijk bagger gekocht.
Zo zijn we weer even gewaarschuwd met het kopen van horloges, dank aan de techneuten
Maar los daarvan, het is soms ook geen kwestie van een compleet nagemaakt horloge. Een horloge dat compleet bestaat uit originele onderdelen kan als geheel toch niet kloppen, en dan heb je ook een kat in de zak gekocht. Dus doe altijd goed onderzoek!
Ik ben nog steeds een leek, zeker wat het technische gedeelte aangaat. Maar je zegt dus dat zelfs een horloge dat compleet bestaat uit originele onderdelen kan als geheel niet kloppen. Zoals ik al zei, ik ben een leek vergeleken met jullie. Hoe moet ik dan goed onderzoek doen, bedoel je dat ik zo’n horloge eerst moet laten bekijken door een horlogemaker? Kan je mij een tip geven hoe ik dan goed een onderzoek kan doen, wat ik zelf kan bedenken is dat ik goed de verkoper moet natrekken. Op het forum kan ik naar de ervaringen kijken en misschien wat naïef maar dat vertrouw ik, zeker als een verkoper op het forum jaren lid is. Daarom koop ik dus nooit een horloge op een platform als MP-Ebay. Ik hoorde zelfs dat je moet oppassen als je een horloge via chrono24 koopt. En zoals je wel zal weten heb ik aardig wat horloges gekocht en gelukkig is dat altijd goed gegaan, via een AD of via een bekend forum lid. Ik zie dus echt geen verschil op die foto van die 2 Casio’s. Misschien zou het wel een aardig topic zijn, waar doorgewinterde mensen zoals jij tips zouden geven bij bepaalde merken die voor een leek niet te onderscheiden zijn, waar op te letten?