Titanium opgelost?

Ten eerste mijn spijt over dit artikel, ik wil namelijk van dit forum geen medische rubriek maken. Maar misschien hebben er meer mensen last van.
In een eerder artikel kwam mijn zure huid tersprake en dat ik zelfs titanium binnen 2 jaar oplos. Er was toen een foto beloofd van het Jacob Jensen horloge (achterkant).

Hierbij nog een vraag die het forum misschien kan beantwoorden.
Waar blijft dat titanium? Trekt dat in mijn huid, is er zoiets als titanium-vergiftiging? Is dat gevaarlijk?

Of te wel is er een dokter in de zaal?

Ruud de Vries

Vreemd, ik heb het iig nog nooit gezien.
Staat Titan CT niet voor Titanium coating

Wow en dat komt allemaal door transpiratievocht? Ik denk dat defensie wel geinteresseerd in je zal zijn. :wink: Dit is toch wel erg apart maar dit moet toch te onderzoeken zijn?

Dat zou kunnen maar het horloge is als titanium verkocht.
Het feit is wel dat er bij mij gaten in vallen, en deze serie is heel veel (te veel!) verkocht. En ik kan niemand verder die dit ook heeft.

Ruud de Vries

Kunststof brilpootjes (zonnebril) slaan bij mij wit uit.
Je begrijpt wel ik douche veel.

Ruud de Vries

Ik had weleens van een ijzervreter gehoord maar dit is wel héél modern.
Overigens bestaat het wél; titanium allergie.
Hele tandartspraktijken liggen in juridische strijd over dit fenomeen…
Jur

Wel apart hoor, je bent uniek:), maar gelukkig voor jou is er veel keus in staal.

Groeten, Tom Vreeken.

Titaniumdioxide (roestend titanium) is ongevaarlijk en wordt zelfs gebruikt in cosmetica (


). Daar zou ik me niet zo druk om maken. Ik zou me meer zorgen maken om dat klokje!

Wat ik merkwaardig vind, is dat het stalen (?) deksel niet is aangetast en het titanium wel. Volgens mij is titanium normaal gesproken beter roestbestendig.

Dit doet me denken aan een scene uit de film “Aliens”:slight_smile:

Ik heb een zelfde Jensen, maar na >10 jaar zeer regelmatig dragen ziet hij er nog heel wat beter uit. Wel wat krajes en butsjes, maar niets wat hier van in de buurt komt. ::o

Groeten,

Martin

Tom had gelijk, deze kasten zijn gecoat.
Geen door-end-door titanium dus.
Kom dit wel vaker tegen, echter bij goedkope horloges van de markt.
Ahoewel ik het van de week ook bij een oude omega band had.

Gezien de staat van de achterkant lijkt het me stug dat er titanium in je huid is getrokken, als er uberhaupt titanium in zat. De afgesleten deeltjes zijn daarvoor gewoon weg te groot. Zeker als jij een abnormale transpiratie hebt is het vrijwel onmogelijk dat er stoffen in de huid en dus je lijf terecht komen. (Zweten houdt in dat je porieen open staan maar er komt dan zoveel uit dat het zwemmen tegen de stroom wordt voor eventuele indringers).
In jouw geval lijkt het me waarschijnlijker dat er niks in komt in vergelijking met iemand die niet overdadig transpireert en dit effect op het horloge zou hebben.

De tanden vullingen kwestie gaat volgens mij om amalgaamvullingen (of paladium) niet titanium. Ik ken geen titanium allergie an sich, wel hoort titanium in het groepje stoffen titaan metalen (daar kun je wel overgevoelig voor zijn, maar dat is in principe iedereen), maar als dat een (gekend) effect heeft is dat meestal op het zenuwstelsel. Om daar bij te komen moet het metaal dus in je lichaam komen en in je bloedbaan, niet verwerkt worden door de afvalman (lees je lever) etc etc. De kans lijkt mij dus klein, groter risico zou zijn als je heel klein stof van dit metaal in je mond zou hebben (denk aan tandenknarsen bij amalgaam of titanium vullingen) en ik denk niet dat je je horloge een, zeg maar, twintig jaar in je mond hebt gehad. Maar afgezien daarvan het word veel gebruikt bij inwendige prostheses, denk aan heupgewrichten. Er zijn daarvan wel gevallen bekend met titaan overgevoeligheid, maar niet resultaten naar een ziekte als MS of zo…
Ook is titaan inert, wat wil zeggen dat het niet reageert met weefsel in een lichaam. Het wordt bij een normale werkende lever door dat orgaan naar buiten gewerkt. Zelfs als het in je lichaam zou blijven is het onwaarschijnlijk dat het effect heeft.

Ik heb eerder het idee dat de titaniumcoating is meegegaan met de andere stoffen waar die coating uit bestaat.

Waarschijnlijker is dat de zeer dunne en kennelijk poreuze Ti laag genoeg vocht doorlaat om corrosie op het onderliggende metaal te veroorzaken. Daardoor laat dan de Ti-laag los.

Persoonlijk heb ik nog nooit een titanium allergie gezien, in de tand implantaten die we hier gebruiken Ti wordt gebruikt in zijn zuiverste vorm (grade IV).

Overigens zijn amalgaam allergieen extreem zeldzaam, om andere redenen gebruiken we dat trouwens niet meer tegenwoordig.

Is geen Titanium kast, heeft de loock van titanium.
Men ziet hier duidelijk dat er onder de oppervlaktelaag een basismetaal is anders dan titanium.
Bij een titaniumkast is de bodem ook altijd van titanium.

Ik heb nog eens verder gezocht om de suggestie werd gewekt dat het geen titanium zou wezen. Dus gekeken op de site van Jacob Jensen, dezelfde kast als mijn gatenkaas wordt nog steeds verkocht (met andere voorzijdes qua design) onder de noemer Titanium (al dan niet een coating).

Ruud de Vries

Jep, heb het ook nagezocht.
Is belachelijk dat ze er niet bijzetten dat het slechts een coating is, maar het is toch echt zo.
Denk dat je gewoon aan een rvs horloge moet, want zoals aan deze achterdeksel te zien is, heb je daar gee destructieve invloed op :wink:

Ik heb nu een Oris, deze zit perfect en is van staal

Ruud de vries