Dan begrijp ik niet wat voor soort Brie u eet die u kunt snijden met een kaasschaaf.
Mij lukt dat alleen als hij uit de vriezer komt.
Staal is mooierā¦
lenno Schreef:
Dan begrijp ik niet wat voor soort Brie u eet die
u kunt snijden met een kaasschaaf.
Mij lukt dat alleen als hij uit de vriezer komt.
Precies⦠:)⦠Titanium is niet zo kritisch⦠maar als RVS heet wordt⦠dan isāt snel overā¦
Staal mooier?.. mooier dan wat?.. dan schroot⦠mee eens⦠mooier dan Titanium?.. kwestie van smaakā¦
Arie Kabaalstra Schreef:
Ja⦠Titanium is zelfs aanmerkelijk harder dan
sommige RVS soorten⦠maar RVS is bijzonder taai,
en daarbij heeft het de rot-eigenschap dat het
echt instant funest is voor je gereedschappen als
het heet wordtā¦
Stel je zou een kast maken van titanium en dezelfde kast in staal. Hoeveel gereedschap ben je dan meer kwijt in aantallen en kosten?
Met mijn Freesbank, kan ik geen RVS bewerken⦠de freesmotor kan niet langzamer dan 10.000 toeren⦠voor Titanium zelfs nog een factor 2 te hoog als ik er een 4mm frees in zet⦠maar door de snedediepte lager te kiezen, en de voeding op te voeren⦠kan het welā¦
Dat soort grappen kun je met RVS nog wel uithalen⦠bij RVS gaat dat niet lukkenā¦
RVS is net als Titanium een slechte warmtegeleider⦠maar 't lastige isā¦RVS wordt heel snel roodheet⦠en dan wordt het plastisch⦠en die warmte trekt ook meteen in je frees⦠einde verhaal⦠niets meer an te doenā¦
zou ik een laagtoerige freesmotor op mijn freesbank monteren⦠dan zou ik het wel kunnen doen⦠grappig genoeg gaat het verspanen van RVS best goed met HSS gereedschappen en die kosten ongeveer de helft tot een kwart van wat je voor VHM Frezen betaalt voor Titanium.
HSS= 't staal waar boortjes van gemaakt zijn⦠VHM='t materiaal waar de punt van een steenboor van is gemaakt ( en de kast van een RADO V10K )
Nadeel van HSS is dan weer wel⦠omdat het lang zo snel niet mag draaien als VHM⦠duurt het bewerken ook evenredig veel langer⦠waar ik met VHM gereedschappen met een gangetje van 800mm/min over mijn werk heen vlieg⦠mag ik blij zijn dat ik 120-150mm haal met HSS⦠als het heet wordt⦠is het meteen afgelopen⦠dat is de ellende van RVSā¦
Dat vervelende gedrag is het gevolg van het hoge percentage Nikkel⦠Inconel heeft er namelijk ook last van⦠maar dan in extreme mate⦠Daarom heb ik al eerder gezegd⦠vraag me elk materiaal voor een horlogekast⦠maar alsjeblieft geen RVS, en al helemaal geen Inconelā¦
Arie Kabaalstra Schreef:
Met mijn Freesbank, kan ik geen RVS bewerken⦠de
freesmotor kan niet langzamer dan 10.000 toerenā¦
voor Titanium zelfs nog een factor 2 te hoog als
ik er een 4mm frees in zet⦠maar door de
snedediepte lager te kiezen, en de voeding op te
voeren⦠kan het welā¦Dat soort grappen kun je met RVS nog wel
uithalen⦠bij RVS gaat dat niet lukkenā¦
Je bedoelt waarschijnlijk dat zo een grap met titanium nog wel lukt, maar niet met RVS?
Ja⦠preciesā¦
Dat soort grappen kun je met Titanium nog wel
uithalen⦠bij RVS gaat dat niet lukkenā¦
Dat had er moeten staanā¦
Leuk topic met vooral leuke weetjes over het draaien, dat hoor je anders nooit.
Juist omdat al mijn horloges van titanium zijn volg ik het.
Dat Dlcc heb ik niet en ben ik ook wel benieuwd naar, wel heb ik een Junghans gekocht met pvd coated titanium, en spijt, spijt.
Misschien dat ik het eraf laat halen( of verkopen) want een zwart horloge is niet mijn ding, en dat wilde ik eigenlijk zeggen; op dat pvd zie je eerder haarkrasjes dan op titanium.
De gepolijste titanium geeft weer net zo snel krasjes (zichtbaar dan) of karakter als staal.
Mijn volgende wordt weer gewoon titanium, zonder coating en kan net als mijn andere gewoon na 25 jaar nog regelmatig om de pols
pimobiel Schreef:
---------------------------------------------------; op dat pvd zie je
eerder haarkrasjes dan op titanium.
ik ben daarom ook niet zo happig op coatings.
De gepolijste titanium geeft weer net zo snel
krasjes (zichtbaar dan) of karakter als staal.
Mijn volgende wordt weer gewoon titanium, zonder
coating en kan net als mijn andere gewoon na 25
jaar nog regelmatig om de pols
de p1lot one toevallig?
Nee dat dan weer niet, Ik vind het een prachtig horloge, maar zou zelf zo niet een handopwinder kopen, maar dat komt door mijn onregelmatige diensten / leven.
Dus ik ben voor de Kinetic, Eco drive, in ieder geval geen quartz meer, en omdat ik wat tegenvallende ervaringen heb met automaten,
het is mij niet gegund denk ik, houd ik het bij dit.
En dan komen we weer on topic, er zijn inderdaad honderden verschillende titanium horloges te vinden tegenwoordig, maar als je dan op specs gaat zoeken die je wenst wordt de spoeling al snel klein of duur.
Ik vind de P1lot one erg mooi, heb er wel op gereageerd over wat ik mooi zou vinden maar al gezegd dat ik niet zou stemmen omdat ik het niet ga kopen.
Had ik het geld er voor liggen zou ik zo maar overstag kunnen gaan want ik vind het uiteindelijke resultaat, en de manier waarop zeer geslaagd.
pimobiel Schreef:
Nee dat dan weer niet, Ik vind het een prachtig
horloge, maar zou zelf zo niet een handopwinder
kopen, maar dat komt door mijn onregelmatige
diensten / leven.Dus ik ben voor de Kinetic, Eco drive, in ieder
geval geen quartz meer, en omdat ik wat
tegenvallende ervaringen heb met automaten,
het is mij niet gegund denk ik, houd ik het bij
dit.En dan komen we weer on topic, er zijn inderdaad
honderden verschillende titanium horloges te
vinden tegenwoordig, maar als je dan op specs gaat
zoeken die je wenst wordt de spoeling al snel
klein of duur.Ik vind de P1lot one erg mooi, heb er wel op
gereageerd over wat ik mooi zou vinden maar al
gezegd dat ik niet zou stemmen omdat ik het niet
ga kopen.Had ik het geld er voor liggen zou ik zo maar
overstag kunnen gaan want ik vind het
uiteindelijke resultaat, en de manier waarop zeer
geslaagd.
mooi geschreven.
misschien dat deze titanium klokjes iets voor je kunnen zijn.
ik heb m in t staal met full lume wijzerplaat. t is citizenās variant op de kinetic. maar mocht je m langere tijd niet dragen of niet heel actief zijn, dan krijgt ie ook juice via zonneenergie. t is n soort hybride zeg maar.
ook handig lijkt me n combi v solar en rc. altijd energie en de juiste tijd.
casio kan er ook aardig wat v, al dan niet met gshock
helemaal ultiem deze met gps tijd
Thnx, de eerste lijkt op mijn Seiko SQ 100 uit '92.
Verder heft Citizen heel veel in titanium met mijn specs, de ATV53-2831 / 2931 als hierboven maar ook de: ATV53 - 3021 & 22 of de AT8040-57L
Deze wilde ik bestellen toen de batterij van mijn andere Citizen (hieronder) stopte en ik niet wist of dit gerepareerd zou kunnen worden en wat dat zou gaan kosten,ā¦
en ben ik voor de Junghans gegaan, ook een prachtig titanium horloge, maar dat zwart he, fout fout fout.
(beetje wazig sorry)
En de Casio heb ik ook gehad, toen dacht ik nog dat ik hem te plastic vond, maar was waarschijnlijk ook de zwarte kleur;
Maar ik ben al sinds '89 gek van titanium horloges, en maar goed ook dat ik ze niet op elke hoek naar mijn zin kan kopen, dan was ik bankroet
Wel grappig is dat mensen die een nieuw titanium horloge mij altijd meer over titanium kunnen vertellen dan dat ik al weet en dan maanden later ineens weer iets anders hebben, dus niet de klik ermee die ik heb.
Met mijn titanium Seiko uit '92 mocht ik niet in de machine kamer komen van de monteur, anders zouden er krassen op zijn turbines komen ;-).
Ik merk dus dat ik heel veel andere horloges ook erg mooi kan vinden, maar kom toch telkens weer op titanium uit.
pimobiel Schreef:
-------------------------------------------------.
Ik merk dus dat ik heel veel andere horloges ook
erg mooi kan vinden, maar kom toch telkens weer op
titanium uit.
je bent niet de enige. mn neef is ook weg v titanium. zo hebben we allemaal wel onze tik.