Titanium

Is volgens zeggen het metaal van de goden.
De kopers van het HFLE horloge kunnen hun zegeningen tellen :slight_smile:
Citizen claimt dat hun titanium door een oppervlakte behandeling ??? 5 maal sterker is dan puur titanium. Klopt dat?

Hendrik

p.s. Arie kom er maar in…

Dat zou dan 5 x “kras-bestendiger” moeten zijn
5 x sterker door alleen een dun buitenlaagje te behandelen
lijkt me niet.

overigens is puur platina dan beroemd om haar “sterkte” ?

ben benieuwd,

grtz Gerard

Dat Platinum zo sterk is lijkt me sterk. En ook niet krasbestendig. Daarvoor moet je m.i. inderdaad bij Titanium zijn. Ook voor het lichte gewicht. Platina is zwaar en vooral chemisch resistent.

Henk

Platina is zwaar en chemisch resistent, dat wist ik niet.
Titanium is volgens zeggen ook nog eens anti allergisch.
Ben benieuwd wat de kenners hier van vinden.

Hendrik

nog een weetje.

titanium schijnt ook zonder aanwezigheid van zuurstof
te kunnen verbranden dat is ook vrij bijzonder.

Citizens titanium is inderdaad beter t.b.v. de zogenaamde swirls en deskdive krasjes. Bij zwaardere belasting krijgt men ook gewoon putjes en dergelijke.
Net zoals bij staal.

Elf.

Lijkt mij niet…

Krasjes op normaal on-gecoated titanium
nemen door contact met zuurstof / stikstof al snel
weer de kleur van hun ongekraste omgeving aan
d.i. omdat waar je bij onbehandeld titanium tegen aankijkt
( dat grauwe grijs ) een dun roestlaagje is.
de kras blijft zitten maar de kleur wordt meer neutraal.

Je kunt Titanium voorzien van een DLCC Coating, waardoor het krasbestendiger wordt… maar 5 keer?.. Nee…

als je dat wilt… dan zul je net als Rado je kasten moeten maken van Wolfraamcarbide… maar dat is weer bros… (wolfraamcarbide is het spul waar steenboorpuntjes van gemaakt zijn)

Titanium is inderdaad hypo-allergeen. het is chemisch inert, en ook het oxide is chemisch inert…

Titanium is “edel” in die zin dat het niet verder oxideert… maar dit komt eigenlijk, net als bij Aluminium door de oxide laag… Titanium en Aluminium oxideren namelijk snel… maar… het oxide is nagenoeg onzichtbaar… zodat het niet uitmaakt… dit in tegenstelling en schril contrast met staal wat natuurlijk zo bruin kleurt als een hoop…(vult u maar in:) )

Door de Chemische inertie kan Titanium ook zonder bezwaren worden gebruikt in Medische instrumenten en implantaten… te denken valt hier aan Heup-en knie prothesen, maar ook cervical Cages, hoewel die tegenwoordig veelal van PEEK worden gemaakt…

't prettige is ook als je titanium opruwt als je het implanteert, dan groeit bot er gewoon aan vast…

de belangrijkste eigenschappen van Titanium voor het gebruik in horloges zijn:

bestand tegen aggressieve millieus.dus bestendig tegen van alles… tot zweet aan toe…
lage soortelijke massa… dus lichte horlogekasten…
Redelijk krasvast… zien we graag natuurlijk
geen zichtbare oxide… een horloge blijft mooi… na verloop kleurt een titanium kast ietsje donkerder… maar daaraan kan een kenner Titanium juist herkennen… net als een kenner het verschil ziet tussen RVS en witgoud…

Sterk… dus een Titanium kast kan tegen een stootje
Taai… zie boven…

die laatste twee zijn dan ook de grootste nadelen… voor de fabrikant… 't is taai spul, je hebt dus stabiele machines nodig, met scherpe gereedschappen…die ook nog eens hittebestendig moeten zijn… je wilt ook niet te weinig afnemen per keer… dan loop je namelijk het risico op brand… titanium brand met een helderwitte vlam, vergelijkbaar met Magnesium… alleen is dat NOG brandbaarder. titanium valt gelukkig mee… ik heb tot nog toe slechts 1 keer een klein brandje in de machine gehad bij het nadraaien… maar dan neem je ook niet meer dan 0.05 mm per snede af…

Bij het verspanen van gehard gereedschapstaal, met keramische gereedschappen kwamen de spanen roodgloeiend van het werk af… en als je dan snijolie in de machine had… dan had je brand… was meer regel dan uitzondering.

Alles is gezegd !(tu):wink:
Topic mag dicht !

Heb drie citizen van titanium en er komen i.m.h.o. even snel krasjes op ans bij (degelijk staal) enkel worden het inderdaad verkleurde lijntjes en minder diep. Vooral het gewicht speelt voor mij mee.
Toen ik mijn eerste titanium duiker kocht, echt een behoorlijke klomp horloge, dacht ik van “oei, is dit wel een échte?”

Jan,

Nu snap ik waarom je titanium voor de P1lot One wilde hebben :smiley:

Allemachtig leuk om te lezen.

Gr. Hans

RVS is voor kookgerei (:smiley:

Dank Arie, ik denk dat alles er nu wel over geschreven is!
Zou toch de brandverzekering even nakijken…:slight_smile:

Hendrik

Arie Kabaalstra Schreef:

RVS is voor kookgerei (:smiley:

Daarom is ook het grootste deel van de horloges, van titanium gemaakt ;).

RVS(316L) blijft mijn voorkeur houden. Titanium vind ik persoonlijk veel te licht voor een horlogekast.

Damako mensen, Damasko is het helemaal.

Arie Kabaalstra Schreef:

die laatste twee zijn dan ook de grootste
nadelen… voor de fabrikant… 't is taai spul, je
hebt dus stabiele machines nodig, met scherpe
gereedschappen…die ook nog eens hittebestendig
moeten zijn…

Je had het ook es over dat je liever aan titanium werkt dan aan RVS ivm slijtage van de gereedschap. Hoe komt dat eigenlijk? Ik dacht dat titanium bijvoorbeeld bijna even hard is als RVS.

Ja… Titanium is zelfs aanmerkelijk harder dan sommige RVS soorten… maar RVS is bijzonder taai, en daarbij heeft het de rot-eigenschap dat het echt instant funest is voor je gereedschappen als het heet wordt…

Titanium… ja.'t is hard… 't is taai… maar het snijdt gewoon lekkerder dan RVS…
even plastisch voorgesteld. Titanium is als oude kaas, wel hard… maar het is wel te snijden met een kaasschaaf… probeer dan eens een stuk brie te snijden met dezelfde kaasschaaf… :slight_smile:

Met alle respect, maar van Fromage heeft u geen kaas gegeten! :slight_smile:

Arie Kabaalstra Schreef:

Ja… Titanium is zelfs aanmerkelijk harder dan
sommige RVS soorten… maar RVS is bijzonder taai,
en daarbij heeft het de rot-eigenschap dat het
echt instant funest is voor je gereedschappen als
het heet wordt…

Titanium… ja.'t is hard… 't is taai… maar het
snijdt gewoon lekkerder dan RVS…
even plastisch voorgesteld. Titanium is als oude
kaas, wel hard… maar het is wel te snijden met
een kaasschaaf… probeer dan eens een stuk brie te