Titoni Space Star Automatic

Hallo Allen,

Ik had al eerder een paar vintage horloges op het forum laten zien. Maar gisteren heb ik een nieuwe vintage! Een Titoni Space Star “rotomatic” 30 jewels. Modelnummer 938.

Een erg mooi model met gebold acryl glas. Het doet me heel lichtjes denken aan een Longines Legend Diver.

Na enig onderzoek op google ben ik erachter gekomen dat Titoni een zwitserse merk. Een merk dat in de jaren 50 veelal naar Azie exporteerde. In die tijd waren deze horloges geroemd(??) voor hun zwitserse robuustheid. Tot op heden bestaat het merk nog steeds.

http://imageshack.us/photo/my-images/16/img1311m.jpg/][img]http://img16.imageshack.us/img16/8189/img1311m.th.jpg[/img

En de binnenkant:

Helaas durf ik en kan ik mijn horloge niet open maken. Ik heb dan een plaatje geleend waarbij het caliber te zien is. Als je goed kijkt zie je de bekende 4 bladbladen van ETA. Maar als mij deed verbazen is dat er in het midden geen E staat maar een F! Verder staat er een 4009. Ik vermoed dan een Felsa 4009 caliber.

Wederom na enig onderzoek ben ik erachter gekomen dat er ooit een caliberbedrijf was met de naam Felsa! Ik ben helaas niet achter gekomen of het bedrijf Felsa wat met ETA te maken heeft. Ken iemand Felsa? en kan ik daar wat history van vinden?

Uiteindelijk vind ik het een mooie aanwist. Wat wel jammer is… hij doet het niet goed :frowning: Na het schudden heeft hij een powerresereve van 20 seconde. Hand opwinden doet het niet, of behoort niet tot de mogelijkheden van het caliber. En de datum doet het niet. Iemand een schatting over de kosten?

Bedankt voor het kijken!

Hoi, een automaat kost mij altijd tussen de 90,- en 150,- voor fullservice.

Verder heb ik geen info maar vind ik het wel een cool ding (tu)

Gr. Roel

Hallo,

Felsa is een bekende uurwerkmaker hoor die zeer degelijke uurwerken heeft gemaakt waaronder ook voor Breitling en zo .

Dit caliber ken ik niet maar ziet er niet verkeerd uit , Titoni heb ik ook een aantal horloges van, vrijwel allemaal aparte vorm of glaasje of mechaniek.

Kosten durf ik niet te zeggen maar qua waarde zitten ze niet enorm hoog volgens mij.

Mooi ding(tu) Wat betekent die “1” achter “mon”?
Het dagnummer van de week? Vroeger was toch de zondag de eerste dag van de week?
Wat staat er achter ‘dinsdag’ en ‘woensdag’?

Hallo,
Ik heb er ook een, maar bij mij kun je het Etamerkje zien.
Frits

Eerste plaatje werkt bij mij niet.

Is ook zes jaar geleden… :wink:

Niet gezien, maar je hebt gelijk. Super oid topic :slight_smile:
Jammer, was benieuwd naar wat uit dit onderzoekje zou komen…