Titus chrono

beste allen
als nieuw lid heb ik een vraag ben de gelukkige vinder van een Titus chrono goud ,met op de achterzijde stempel 18K 750 daaronder een nr 47 en een teken welke op de zijkant van een hamer lijkt met een slecht leesbaar nr 105 ,normaal moet de bovenste afsluitring ook van goud zijn ,doch deze is van een “zinkleurig” materiaal
nu mijn vraag mijn grootvader is in wwII gesneuveld als burger in Hechtel B in 1945,en mijnvader kon op die leeftijd van 15jaar zich nadien in de eerste volgende jaren zich zeker zulk horloge niet aanschaffen bestaat er een kans dat dit horloge reeds voor 1945 gemaakt is, want ik kan nergens een persoon vinden die dit in de jaren 50 binnengebracht heeft is deze van mijn grootvader of blijft het een raadsel? bedankt voor meedenken groetjes JJ

4 likes

Plaats svp een goede bij daglicht genomen foto van voor en achterzijde!

bedankt voor snelle respons geef hier al een voorproefje ga proberen er betere te maken doch kan niet goed met pc omgaan gr jj

1 like

1 like

Dit is wel echt jaren '50 lijkt me. Maar da’s een eerste ingeving.

bedankt voor snelle antwoord maar ik zie verder niet in hoe zo een toch wel kostelijk horloge in mijn grootouders huis terecht is gekomen ivm de na oorlogse ellende,

1951 tm 1953 heb ik eens ergens gelezen.

Mijnes :slightly_smiling_face:

3 likes

dat is 'm maar dan ook nog een verschil van zinkkleurige afdekkende ring
van het glas welke bij U toch goud is

uit die periode kan onmogelijk van mijn grootvader zijn geweest

Soms moet je ook niet alles willen weten zeker niet na een periode als 40/45 en een aantal jaren daarna . Ik begrijp uw vraagtekens maar de mensen die het zouden kunnen weten zijn niet meer en als uw vader nog in leven is en niets over dit horloge kan vertellen dan wordt het een lastige zoektocht naar de herkomst.

idd sommige dingen gaan we nooit weten mijn vader is ook overleden ,en bomma van iemand een gouden herenhorloge krijgen, kan ik ook echt niet plaatsen ,nu nog de zinkkleurige ring ipv goud ,en is nr 47 een reeksnr?

DE zink kleurige ring kan een goedkope herstelling geweest zijn niet ondenkbaar in die tijd.Over het nummer 47 kan ik niets zinnigs zeggen helaas.

ik hoop nog op verdere reacties maar iedereen bedankt alvast voor de info gr jj

Is mi. idd een jaren 50 horloge met een holle gouden kast.
Qua goudwaarde valt het dus wel mee, heb zelf een Chrono Suisse uit die periode.

Fabrikanten kochten in die tijd de diverse onderdelen in, kast, uurwerkjes, assembleerden
de boel en zetten hun naam dan op de wijzerplaat, dit alles om de prijs te drukken om ook
de “gewone” man aan een gouden chrono te helpen, Deze chrono’s bestaan dus onder
diverse merknamen
.
Het uurwerkje bepaalt over het algemeen de waarde, Landeron, Venus of Valjoux. Landeron
kom je het vaakst tegen. De gouden kastjes waren erg kwetsbaar ivm de dikte van het goud
en werden soms gevuld met hars om indeuken enigszins te voorkomen. Heel soms kom je
een vol gouden exemplaar tegen overigens…

3 likes

Ik kan je niet verder helpen dan wat er hier al is gezegd, maar wel een erg mooi horloge zeg :ok_hand:
De gemiddelde “zoldervondst” die hier langskomt is een stuk minder :grin:

In ere herstellen en lekker dragen. Ik ben wel benieuwd naar het uurwerk. Misschien dat iemand je in de buurt kan helpen.

Stimmt!
En tien tegen een dat het een Landeron is,
Niet proberen zelf te openen, het kastje is kwetsbaar, sowieso een kwetsbaar horloge met bv holle pootjes.
Laat een van de leden hier op het Forum die horlogemaker is het uurwerk een servicebeurt geven zodat het weer mooi loopt. Dat zal hard nodig zijn, ondanks dat het horloge welicht nu ook loopt zal alle smering zijn verdwenen. En die beurt kost je de kop niet.

Daarna zet je er een mooi echt kroko of hagedisbandje op en je hebt een superleuk vintage horloge waar je jaren lol van kan hebben!

Overigens waren dit toendertijd geen enorm dure horloges en prima betaalbaar voor iemand met een gewone baan in loondienst die daar zin in had. Weer wel dat mensen toen veel bescheidener waren met uiterlijk vertoon “sommige dingen doe je niet” ging vaak op.

1 like