Titus chrono

Ben vandaag op de bouwplaats en een wegenbouwer hier wist dat ik wat met horloges had.

Hij nam wel eens een vintage horloge mee zei hij.
Vandaag was het zover.

De man heeft nul verstand van horloges en heb hem eerlijk gezegd wat hij bij had.
Ik heb hem 100 Euro geboden en het horloge overgenomen.

loopt netjes en reset netjes.
koopje lijkt mij.

8 likes

Nooit van het merk gehoord, maar dit ziet er prima uit!
Zeker een koopje :smile:

lucky basterd!! :slight_smile:

1 like

Mooie klok, nooit van het merk gehoord. Kun je er zelf iets over vertellen?

1 like

Korte historie van Titus

bedankt voor het stukje achtergrond! Vind hem echt onwijs gaaf, erg mooie dial ook. Hoeveel mm is ie?

Zijn die niet veel meer waard? :smiley:

1 like

Prachtig klokje en dat voor maar €100, dat is een koopje.
Wijzerplaat is een juweeltje.
Ik heb hier wel eens een Titus geserviced.

Met vriendelijke groet,
Inca

1 like

Prachtig deze Titus met hoogstwaarschijnlijk een Landeron uurwerkje.
Proficiat met deze aanwinst voor een mooie prijs.

Wauw!! Wat een kunstwerkje!!

Gaaf ding hoor!!!

Die is inderdaad heel mooi :+1:

Mijn beste,

Een toppertje hoor!!
Veel draagplezier ermee!!

Orologio Signaturis Temporis.:wink:

Titus is zeker een mooi merk, nog steeds spijt dat ik mijn NOS Titus dresser heb verkocht. Mechanische chrono’s kun je voor het juiste bedrag bijna blind kopen, en deze is nog echt in een topstaat.

Mag ik het vertellen. :smile:

Mijn beste,

Toen ik mijn Titus horloge kocht ben ik mij eens in de geschiedenis van dit merk gaan verdiepen.
Zie onderstaand relaas.

Paul Ditisheim, Solvil, Ditus en Titus.

Paul Ditisheim werd geboren in 1868 en behaalde zijn diploma van de Uurwerkmakersinstrumenten School van La Chaux de Fonds toen hij 13 was.
Daarna werkte hij voor verschillende belangrijke uurwerkmakers.

Het zakelijk begin van Paul Ditisheim was uiterst bescheiden.
Het was in het jaar 1892 dat Paul Ditisheim als onafhankelijk horlogemaker een klein bedrijf starte in La Chaux-de-Fonds.
Zijn technische en ambachtelijke vaardigheden waren al snel het gesprek van de stad.
Door zijn studies ontwikkelde Paul Ditisheim vele verbeteringen voor chronometers. Over hoe atmosferische druk en magnetische velden de prestatie beïnvloed van chronometers evenals het gebruik van verschillende horloge oliën.
Het toekennen van het wereldrecord chronometri (tijdcontrolesysteem) in 1912 door de Koninklijke Sterrenwacht in Kew nabij Londen, bevestigden zijn reputatie.

Ditisheim was zich terdege bewust van het feit dat zijn technisch vernuft voor uurwerken hem wel veel roem bracht, doch dat deze uurwerken niet echt geschikt waren voor dagelijks gebruik.
Desondanks zijn er tot aan de kwartsinvasie in het begin der ‘70 jaren talrijke horloges gemaakt.

Paul Ditisheim verkocht zijn horloges onder verschillende merknamen.
Naast Paul Ditisheim waren dat Ditus, Solvil en Titus.

Paul Ditisheim overleed in 1945, maar zijn inzet op het gebied van technische expertise vond nog decennia lang navolging.
Ook nu worden er nog horloges onder de naam ‘Titus’ gemaakt.
Deze horloges, gemaakt in Azie en voorzien van een Chinees uurwerk vinden hun afzet voornamelijk op de Aziatische markt.

Coenraad.

Orologio Signaturis Temporis.:wink:

3 likes

Schitterend horloge!

1 like

Dank je wel Coenraad :+1:

Ik bied nu 150,00 !!! Dat is 50% winst in uhmmmm 5 uur tijd!
Goede deal toch ;-)!

Maar zonder gekheid gefeliciteerd met deze super aanwinst!
De plaat ziet er nog fantastisch uit zeg.

2 likes

Haarscherpe wijzerplaat, prachtig :+1:

Jeetje, waanzinnige chrono zeg. Oprecht jaloers!

Kende Titus idd van de meer toegankelijke chrono’s en uiteraard van de waanzinnige Calypsomatic. Volgens mij heeft @acour_jeroen er een handjevol. Zodra vintage Longines, Universal en dergelijke onbetaalbaar worden, komt dit merk aan de beurt :wink:

Is al gaande @Ferdinand. Zoek maar eens op ‘afgelopen veilingen’ op eBay voor Calypsomatics. Ik reken me al steenrijk (mwoehahahaha)