Titus

Iemand een idee hoe oud dit klokje is?
Van mijn opa geweest

2 likes

Hoi,

Leuk horloge van je opa. Zeker een servicebeurt overwegen om slijtage tegen te gaan. Zo kan je er weer jaren tegen.
Er staat incabloc op de wijzerplaat. Dit zegt allesoverhorloges.nl:

Het Incabloc werd in 1934 uitgevonden door de Zwitserse ingenieurs Georges Braunschweig en Fritz Marti. Het wordt vervaardigd door Incabloc SA. Tot eind jaren ’60 werd op de wijzerplaat ook vaak de aanduiding ‘Incabloc’ opgenomen om kenbaar te maken dat het uurwerk was voorzien van een incabloc.

Omdat eind jaren ’60 vrijwel elk horlogemerk een incabloc of vergelijkbaar systeem hanteerde, verviel ook het belang van deze aanduiding op de wijzerplaat.

Als je ons het uurwerk kunt laten zien, staat er onder de balans een calibernummer. Hiermee kan je nauwkeuriger dateren. Wel opppassen met openmaken, de cijfers lijken me met Radium gevuld. Ik schat jaren 50.
@Lexaf : kan je meer laten weten over het merk Titus. Lex?

Leuke aanwinst.

Serge

2 likes

ik gok jaren 40 te zien aan de cijfers

1 like

Er staat héél veel info over Titus al op het Forum, Serge.
https://www.horlogeforum.nl/search?q=titus

Dus daar valt voor mij niet zo veel meer aan toe te voegen.

Ter samenvatiing dus alleen alvast deze links hieronder en een plaatje van de enige Titus in mijn eigen bezit, een military style oudje:

image

Solvil & Titus - Chronopedia

Solvil et Titus [Watch Wiki] (watch-wiki.net)

[Solvil et Titus - Wikipedia](Solvil et Titus - Wikipedia

BRAND STORY-Swiss Watch Brand | Solvil et Titus Hong Kong Online Watch Shop (solvil-et-titus.hk)

Paul Ditisheim, de oprichter van Titus.

Mijn (enige) Titus. Ca. 32 mm groot. FHF 28 uurwerk uit ca. 1950.

682ec94a93d75aaa3fcae8a1402a004f--s

Mooi oud merk, mooie geschiedenis. Veel leesplezier!

7 likes