Weer storm in een glas water
Beste Lexaf
In reactie
“MP werkt tegenwoordig ook samen met Paypal en als een verkoper daar (op uitdrukkelijk verzoek) geen gebruik van wenst te maken is dat sowieso verdacht.”
Is elke verkoper die geen gebruik maakt van paypal verdacht ?? Vind ik erg voorbarig danwel kortzichtig !!! Ik verkoop al jaren op MP en hier op HF en accepteer ook geen paypal ben ik verdacht dan ?? Een verkoper die kan lezen en zich verdiept in de voorwaarden van het verhaal kopersbescherming zal NOOIT gebruik maken van paypal dit is namelijk vragen om ellende !! Voorbeelden te over van verkopers die zijn gedupeerd door de rare regels van paypal !! Zelfs indien men kan aantonen dat de koper de spullen heeft ontvangen accepteert paypal nog claims van kopers die beweren hun spullen niet te hebben ontvangen. Het meest extreme geval is van een verkoper die een flink bedrag kwijt raakte voor zogenaamd niet aangekomen spullen terwijl de koper het artikel 2 maanden later te koop aanbood op ebay, paypal was niet bereidt de zaak op te lossen, verkoper verloor duizenden euro’s
“MP werkt tegenwoordig ook samen met Paypal” paypal is eigendom van het bedrijf achter ebay, dit bedrijf kocht in 2004 marktplaats.
MP werkt samen
Lexaf Schreef:
ALTIJD aangifte doen. + een brief op poten naar
MP.
Dit is pure harde oplichting en de politie kan en
mag dit niet negeren.
Verder bestaan er diverse Nederlandse en
internationale sites waar je met vermelding van
zoveel mogelijk gegevens (van de scammer) je
verhaal en je waarschuwing kan plaatsen.
Het kan zijn dat je er zelf niks meer uithaalt,
maar het helpt allicht voor anderen.Gegevens van de scammer: In dit geval niet zo
moeilijk lijkt mij: Je hebt 2 (verschillende) MP
namen, een huisadres waar je langs geweest bent,
een e-mail adres, wat geldig moet zijn, want je
hebt antwoord gekregen en een bankrekening nummer,
wat hij/zij kennelijk ook nog eens herhaalde malen
gebruikt. Recherche hoeft hem dus alleen maar even
thuis op te halen…Dit is trouwens een van de redenen waarom het
interessant is gebruik te maken van Paypal. Je
hebt daar voor dit soort gevallen kopers
bescherming, dan had je je geld terug gekregen en
reken maar dat Paypal scammers aanpakt! (ik maak
geen reclame, ben wel een tevreden Paypal
gebruiker). MP werkt tegenwoordig ook samen met
Paypal en als een verkoper daar (op uitdrukkelijk
verzoek) geen gebruik van wenst te maken is dat
sowieso verdacht.
Dat is zeker een drogreden!
Maar één ding begrijp ik niet; je maakt een afspraak om elkaar te ontmoeten en meneer is er niet en is niet bereikbaar. En daarna maak je “het geld maar over…?”. Ik denk dat dát het moment is geweest waar je een foutje hebt gemaakt.
Niet betweterig of vervelend bedoeld hoor want we zijn allemaal weleens ergens ingetrapt.
Hoop dat het alsnog goedkomt!
Hmm heb je daar ervaring mee of ken je mensen waarbij zoiets is gebeurd? Het klinkt namelijk als een broodje aap verhaal.
De verkoper wordt nadrukkelijk gevraagd om niets te versturen zonder track&trace en dit trackingnummer goed te bewaren. Bij een claim kan er dan makkelijk worden uitgezocht wat de status van het pakket is.
Op de site van de politie, kun je vooraf ieder bankrekeningnummercontroleren dat ooit gemeld is als verdacht. Hier staan duizenden bankrekeningnummers in, afkomstig van marktplaats onder het motto ‘wel betaald, niets geleverd’
Aangifte doen? Ik verwijs je vriendelijk door naar je eigen rechtsbijstand en wens je een fijne dag toe. Waarom: u had beter kunnen weten. Niet thuis zonder bericht, toch maar geld overgemaakt. Niets gekregen, jammer. In principe heeft u iemand een cadeautje gegeven waarvan u vooraf had kunnen vermoeden dat dit tot een onvoltooide transactie had kunnen leiden. Oplichting zegt u? In dat wetsartikel wordt gesproken over opzet en wanneer u geld overmaakt ondanks u had kunnen vermoeden dat u hiervoor niets zou krijgen is dit geen opzettelijke gebruikmaking van listige kunstgrepen. In het gunstigste geval krijgt u uw geld terug wanneer u het zelf afhandelt. Dit heet een zakelijk geschil tussen twee private partijen en is geen zaak voor de politie.
M.u.v. Meerdere malen door 1 en dezelfde verkopende partij. Nadat er meerdere mensen ingetrapt zijn die zich samen met u bij de politie melden, is deze voornoemde opzet wel bewezen daar het hem reeds meerdere malen gelukt is en zijn doel dus het verkrijgen van geld is.
M035 Schreef:
Dat is zeker een drogreden!
Wat is zeker een drogreden ??
Vintage1982 Schreef:
Hmm heb je daar ervaring mee of ken je mensen
waarbij zoiets is gebeurd? Het klinkt namelijk als
een broodje aap verhaal.
De verkoper wordt nadrukkelijk gevraagd om niets
te versturen zonder track&trace en dit
trackingnummer goed te bewaren. Bij een claim kan
er dan makkelijk worden uitgezocht wat de status
van het pakket is.
Toevallig heb ik daar inderdaad ervaring mee ja !! Paypal heeft geruime tijd de verzending via postnl niet geaccepteerd ook als was het verzekerd / aangetekend omdat volgens paypal de track & trace die postnl aanbood niet oke was
Had je ondanks dat je kon aantonen dat het verzekerd (met track & trace) verzonden was gewoon pech als de ontvanger een claim indiende dat de spullen niet waren aangekomen. Voorbeelden van dit soort zaken ook volop in de landelijke media gestaan trouwens.
Is mij jaren terug overkomen, met een Horloge gezocht advertentie op Marktplaats. Zowel Marktplaats, bank van de ontvanger en politie hadden er geen trek in.
Na intensief speurwerk ben ik er toen achter gekomen dat het 3 Marokkanen van 18/20 jaren waren uit almelo. Die hadden datzelfde kunstje inmiddels bij zeker nog een 20 tal andere zoekers geflikt. Deze gegevens doorgespeeld aan de politie, maar ook toen hadden ze er geen zin in.
Ik heb toen een klacht ingediend bij de hogere politieleiding. Uiteindelijk is het toen in behandeling genomen. Omdat er meerdere zaken samengevoegd moeten worden, is er tot op heden nog steeds geen strafzitting ingepland.
Frustrerend, en dus uitermate lonend voor dit soort gespuis.
Wat mij betreft: naar Poetin sturen, die weet daar wel raad mee. Paar jaar strafkamp in Siberië ofzo.
Wanneer een verkoper niet wil werken met paypal, het zogenaamd verdacht lijkt.
Blauwe Schreef:
Aangifte doen? Ik verwijs je vriendelijk door naar
je eigen rechtsbijstand en wens je een fijne dag
toe. Waarom: u had beter kunnen weten. Niet thuis
zonder bericht, toch maar geld overgemaakt. Niets
gekregen, jammer. In principe heeft u iemand een
cadeautje gegeven waarvan u vooraf had kunnen
vermoeden dat dit tot een onvoltooide transactie
had kunnen leiden. Oplichting zegt u? In dat
wetsartikel wordt gesproken over opzet en wanneer
u geld overmaakt ondanks u had kunnen vermoeden
dat u hiervoor niets zou krijgen is dit geen
opzettelijke gebruikmaking van listige
kunstgrepen. In het gunstigste geval krijgt u uw
geld terug wanneer u het zelf afhandelt. Dit heet
een zakelijk geschil tussen twee private partijen
en is geen zaak voor de politie.
M.u.v. Meerdere malen door 1 en dezelfde
verkopende partij. Nadat er meerdere mensen
ingetrapt zijn die zich samen met u bij de politie
melden, is deze voornoemde opzet wel bewezen daar
het hem reeds meerdere malen gelukt is en zijn
doel dus het verkrijgen van geld is.
Toch fijn om te weten dat “onze politie” tegenwoordig de schurken beschermd en de slachtoffers met een schuldgevoel naar huis stuurt. Geen wonder dat we steeds meer en meer het respect verliezen voor onze helden in het blauw.
ecodrive Schreef:
Toevallig heb ik daar inderdaad ervaring mee ja !!
Paypal heeft geruime tijd de verzending via postnl
niet geaccepteerd ook als was het verzekerd /
aangetekend omdat volgens paypal de track & trace
die postnl aanbood niet oke wasHad je ondanks
dat je kon aantonen dat het verzekerd (met track &
trace) verzonden was gewoon pech als de ontvanger
een claim indiende dat de spullen niet waren
aangekomen. Voorbeelden van dit soort zaken ook
volop in de landelijke media gestaan trouwens.
Ook uit ervaring: PP geeft de verkoper altijd ongelijk. Daaruit betalen zij de “zogenaamde” kopersbescherming.
Lexaf Schreef:
ALTIJD aangifte doen. + een brief op poten naar
MP.
Dit is pure harde oplichting en de politie kan en
mag dit niet negeren.
Het heeft mij errrrrrug veel moeite gekost voordat ze tot aktie bereid waren.
Gegevens van de scammer: In dit geval niet zo
moeilijk lijkt mij: Je hebt … een bankrekening nummer,
wat hij/zij kennelijk ook nog eens herhaalde malen
gebruikt.
Dat had ik dus ook. Zo kwam ik erachter WIE nu precies achter de oplichting zat. Daarmee heb ik hem geconfronteerd en onder druk gezet om min geld terug te storten. Daar kwam zijn verklaring op “ja mijnheer, mijn bankpasje is gestolen”. Tuurlijk, dat zal dan incl pincode zijn geweest (geld was er al af) en maanden later nog steeds in gebruik voor fraude (dus rekening niet afgesloten door ‘gedupeerde rekeninghouder’). En dat bij 3 bevriende Marokkanen tegelijk. Je hoeft niet meer naar de Efteling voor sprookjes.
Dit soort gespuis verzint ze waar je bij staat. Als ze nou eens net zo inventief waren om gewoon een baan te vinden.
Een baan vinden? Die gasten verdienen meer dan wij hoor, met het sturen van mailtjes. Wie is er nu stom? 
Vintage1982 Schreef:
Een baan vinden? Die gasten verdienen meer dan wij
hoor, met het sturen van mailtjes. Wie is er nu
stom?
Dat is het nadeel van het hebben van een geweten: ik wil 's-nachts graag rustig kunnen slapen. (tu)
Je hebt gelijk. Het is maar gekkigheid natuurlijk. Maar soms word ik er ziek van dat die lui ongestoord hun gang kunnen gaan en tegen de slachtoffers wordt gezegd dat ze dan maar beter moeten uitkijken. Het moet niet gekker worden.
M035 Schreef:
Wanneer een verkoper niet wil werken met paypal,
het zogenaamd verdacht lijkt.
(tu)
Leuk om al jullie meningen te lezen. Sommigen hebben ook handige tips.
Inmiddels heeft de verkoper het volgende beloofd:
- Tuurlijk stuur ik je de spullen
- Zat mij ook niet lekker
En inderdaad ben ik zelf ook wat naïef geweest in het vertrouwen en afhandelen.
Ik vind het verhaal een vreemde wending hebben. Is de verkoper misschien wel een lid of lezer van HF? Met de vrees dat zijn gegevens worden bekend gemaakt door de forummoderator? Heel vreemd dat het twee keer gebeurd met twee verschillende namen, en zogenaamd een zoekactie naar Jürgen(dat zou overigens opvallen).