Afgelopen maart had ik diverse Breitling papieren bij iemand op Marktplaats gekocht. Ik koop er eigenlijk nooit iets, omdat Marktplaats altijd voor problemen zorgt. Maar dit keer kwam ik er via een Google zoekopdracht toch terecht.
Contact gezocht, afspraak gemaakt, 60 minuten in de auto gezeten er naartoe en…niets…er was niemand. Ook telefonisch en via mail geen contact meer te krijgen. Dan maar weer 60 minuten terug naar huis in de auto.
Eenmaal thuis via de mail weer contact en er was iets tussengekomen volgens de verkoper. Dan maar het geld overgemaakt naar zijn rekening.
Vervolgens stilte, lange stilte, geen papieren geen geld terug en nog meer stilte. Totdat ik gisteren dezelfde papieren onder een andere naam op Marktplaats aangeboden zie. Weer contact gezocht en wat blijkt, zelfde verkoper, zelfde rekening om het naar over te maken.
Nu heb ik vriendelijk verzocht om hetgeen wat ik betaald heb alsnog te versturen. Anders ga ik met zijn gegevens aan de slag om in ieder geval mijn geld terug te krijgen.
Ik wil geen doemdenker zijn, maar ik denk het niet. Marktplaats doet er in ieder geval niets aan, behalve misschien een account blokkeren. Ze zijn immers “slechts een middel om verkoper en koper in contact te brengen” zoals ze zelf zeggen.
Ook de politie stopt er geen tijd en moeite in, omdat dit dag in dag uit gebeurt.
De bank kan je ook niet helpen, omdat het een transactie is die je zelf hebt goedgekeurd en geen automatische incasso of iets dergelijks.
Je hoeft in deze weinig te verwachten van je bank en de politie.
Ook marktplaats doet in het algemeen weinig aan dit soort oplichterij.
De kans dat hij zich aangesproken voelt is klein. Hij doet dit bewust en zal niet onder de indruk zijn van een boze mail.
Er zijn een aantal websites waar je zijn gegevens op kunt plaatsen zodat andere mensen hier niet meer intrappen. Je zou hem kunnen melden dat je dit gaat doen wanneer hij je geld niet terug betaald.
En hoewel het tegennatuurlijk voelt, zou ik er verder niet al te veel tijd meer in steken. Kost veel negatieve energie en je raakt er alleen maar gefrustreerd van.
Marktplaats is buitengewoon riskant, helaas, en de “beheerders” doen er inderdaad niets aan om de situatie te verbeteren. Ik zou maar niets verwachten, en het gewoon toch nog eens proberen. En anders maar wat dreigen met maatregelen of zo. Ik wens je veel geluk, maar je kunt een en ander maar het beste alvast als verloren beschouwen.
Het is vast onmogelijk om op Marktplaats druk uit te oefenen, maar eigenlijk zou dat toch eens moeten gebeuren. Als ik daar soms voor de lol eens kijk, zie ik enorm veel gevallen van klaarlichtedags-oplichting.
Het is weggegooid geld! Politie noemt het een zakelijk geschil dat niet te bevestigen valt.
Zijn manier van schrijven via de mail zou je dan toch bekend moeten voorkomen?
ALTIJD aangifte doen. + een brief op poten naar MP.
Dit is pure harde oplichting en de politie kan en mag dit niet negeren.
Verder bestaan er diverse Nederlandse en internationale sites waar je met vermelding van zoveel mogelijk gegevens (van de scammer) je verhaal en je waarschuwing kan plaatsen.
Het kan zijn dat je er zelf niks meer uithaalt, maar het helpt allicht voor anderen.
Gegevens van de scammer: In dit geval niet zo moeilijk lijkt mij: Je hebt 2 (verschillende) MP namen, een huisadres waar je langs geweest bent, een e-mail adres, wat geldig moet zijn, want je hebt antwoord gekregen en een bankrekening nummer, wat hij/zij kennelijk ook nog eens herhaalde malen gebruikt. Recherche hoeft hem dus alleen maar even thuis op te halen…
Dit is trouwens een van de redenen waarom het interessant is gebruik te maken van Paypal. Je hebt daar voor dit soort gevallen kopers bescherming, dan had je je geld terug gekregen en reken maar dat Paypal scammers aanpakt! (ik maak geen reclame, ben wel een tevreden Paypal gebruiker). MP werkt tegenwoordig ook samen met Paypal en als een verkoper daar (op uitdrukkelijk verzoek) geen gebruik van wenst te maken is dat sowieso verdacht.
durf mijn geld op te zetten dat het adres wat hij opgaf en waar je langs bent geweest, niet zijn eigen adres was. Maar je hebt een bankrekeningnummer, dus je staat sterk
Het gaat hier om pure oplichting, daar moet de politie wat op doen. Aangifte doen dus!
Je wilde die papieren wel heel graag hebben (ik vraag me af waarom)!
Ik zou er niet over piekeren om geld over te maken naar iemand die me eerder al had laten stikken!
Je kan aangifte doen. Gevoegd bij een aantal andere aangiften tegen deze persoon zou dit, eventueel, uiteindelijk iets kunnen opleveren, maar naar je centen kan je fluiten!
Hij schijnt ook naar mij op zoek te zijn geweest, want iemand had al zijn mail verwijderd Er schijnt een gezocht op MP te hebben gestaan waar hij naar mij op zoek was om het alsnog af te ronden.
We hebben dus nu inmiddels weer contact, hopelijk gaat het nu goed komen. Ik houd jullie op de hoogte.
@Marc-B1
Het zijn inderdaad manuals, bon voor een petje (yeah!), maar ook papieren en dergelijke.