Te koop: Recentelijk heb ik me onverwachts, en tot twee maal toe, laten verleiden tot vintage aankopen. De ene beviel zo dat ik minder twijfelde bij de volgende. Als ‘rooky’ onder de vintage speelde mee dat ik natuurlijk snapte dat je zo gauw geen tweede in vergelijkbare staat zou tegen komen. Dus, de Dunhill die ik hierbij aanbied werd zelfs helemaal uit Indonesië toegezonden.
Afgezien van hogere kosten bij import dan verwacht, ging dat allemaal vlot en naar wens. De verkoper had een goede voorstelling van zaken gegeven, want, afgezien van oppervlakkige hairline krasjes op de geheel gepolijste kast, is dit een volledig gaaf jong-vintage horloge met een indrukwekkende sector dial. De combinatie is echt helemaal af: elegante zwaardwijzers op een triple finish sector dial, gekarakteriseerd door fraai slanke typografie die wordt benadrukt door het in mijn ogen charmante Dunhill logo, conservatieve railroad track, dynamische verticaal geborstelde buitenring, contrasterende matte centrumplaat, en klassiek snailed subseconds die is afgewerkt met een zilverkleurig lijstje. Bravo Dunhill!
Dunhill is een nog altijd wat ondergewaardeerd Brits luxemerk dat in Zwitserland horloges van zeer hoge kwaliteit laat produceren tegen originele ontwerpen met vaak een traditionele grondslag. Echt een designmerk die niet beknibbelt op de componenten en leveranciers. Volgens sommigen getipt als een neovintage die tenminste waardevast zal zijn. Iets om je slag te slaan nu er nog relatief weinig op zoek zijn, ook vanwege de populariteit van het merk in bepaalde Aziatische markten die kapitaalkrachtiger worden. De prijzen (en kwaliteit) lopen online nogal uiteen, maar deze mag betaalbaar heten.
Zit ik nou een investeerverhaal te houden? Nonsens. Je koopt dit nog steeds eerder als liefhebber, denk ik. Maar wie er goed voor zorgt zal er waarschijnlijk weinig aan verliezen. Die theorie ga ik hier testen! Het is echt een heel leuk horloge, maar ik liep in mijn enthousiasme te hard van stapel. Ik heb altijd liever mechanisch, dat is nou eenmaal zo gegroeid, en hoewel ik graag eens iets Brits zou kopen, heb ik vooralsnog meer hart voor de creatievelingen van nu. Omdat ik toch de collectie wil verkleinen en concentreren, mag deze dus naar een ander thuis (een langzame ‘catch and release’).
Merk en model: Dunhill Centenary, salmon sector dial, cushion case
Diameter: 33mm x 38mm (lug to lug). Natuurlijk een vintage afmeting, maar dankzij de cushion case heeft die toch nog behoorlijk wat presence om de (mannen)pols. Desondanks, meer voor de liefhebbers van vintage maten.
Leeftijd: ~1990s (schatting op basis van logo met punt: Dunhill Logo, symbol, meaning, history, PNG, brand)
Datum waarop het in mijn bezit is gekomen(maand/jaar): april 2025
Factuur en/of certificaat: geen papieren
Originele doos en/of eventuele accessoires: geen originele doos of accesoires. Wordt verscheept in een passend generiek doosje waarin hij ook mij is toegezonden.
Verzendkosten of afgehaald: af te halen in Brussel (eventueel bij voldoende geduld omgeving Voorburg); verzendkosten afhankelijk van locatie en wensen
Conditie (krassen, werking etc): zeer goede functionele vintage conditie. Uurwerk loopt (batterij van ongekende leeftijd). 30m WR, ongetest. Aan de caseback te zien is hij slechts sporadisch gedragen. Maar er zijn volstrekt onvoelbare hairline scratches op de oppervlakken van de gepolijste kast. Iemand die goed kan poetsen zal die er allemaal uit kunnen krijgen. Ik heb dat niet willen doen.
Soort uurwerk en kaliber: Swiss made, dus een Zwitsers quartz. Gezien de reputatie en marktpositie van het merk waarschijnlijk van goede kwaliteit.
Vraagprijs: 400€
Ik verklaar hierbij dat mijn vraagprijs niet hoger is dan hetgeen ik er zelf voor heb betaald danwel waar ik het voor heb ingeruild, als ik het horloge minder dan 6 maanden in bezit heb.
Hierna volgt een aantal recente foto’s van het daadwerkelijke object. Indien u interesse heeft, klik dan linksboven op mijn gebruikersnaam en stuur mij een bericht. Reageren als antwoord op deze advertentie is helaas niet toegestaan (en reageren, de tekst of titel wijzigen mag ik zelf ook slechts om de andere dag).
Na verkoop van het item wordt de advertentie gearchiveerd.
17cm pols.