Te koop: wederom een eigenzinnig merk, want die zijn toch het leukst? Makina, uit de Filipijnen maakte met deze Gabriel_1 een oprecht spannende en onverwachte versie van de klassieke elementen van een sector dial, a la de Populaire en veelgeprezen Longines Heritage Sector. We zijn blauwe wijzer, maar deze zijn bewust in een spannende platte beplating uitgevoerd en dus scherper van contrast dan het kleurverloop van traditioneel hittegeblauwde wijzers. De traditionele ‘snailing’ textuur is aanwezig op de kleine seconde die wordt aangedreven door een automatisch Sellita uurwerk dat zichtbaar is door blauw glas. Zowaar bijna hip. Toch zijn het vooral de kastvorm en het zwarte lijnenspel (doet ergens denken aan Direnzo, nietwaar?) dat de aandacht trekken. De wire lugs grijpen terug op het verleden, maar de kast ziet eruit en voelt solide alsof zorgvuldig uit een blok geslepen. De top en bodem benadrukken dit door de harde compromisloze rechte hoek (die je nooit voelt) naar het kaarsrechte industrieel aandoende geborstelde vlak. Hier is niets traditioneels aan en het geheel voelt dynamisch en substantieel.
Wel traditioneel en ronduit luxe is de zwarte hoogglans echte alligator band met deployment clasp. Past er heel mooi bij. Hij zit momenteel echter op een leren matte band met alligatorpatroon. Lang niet zo mooi, maar ik vind deployment clasps persoonlijn minder fijn dragen, dus probeerde een alternatief. Heeft geen specifieke waarde. Komt gewoon mee. Bij een mooie deal, verkoop ik indien gewenst met een extra grijze alligator band van dezelfde stijl (zie foto’s). Sowieso zal ik ook een rubberen band meesturen (zie foto’s), zodat er ook iets praktischers is, want met 10atm zou je er eventueel mee te water kunnen.
Door de knappe herinventie van een zeer traditionele opzet en combinatie van elementen dit horloge heel divers kan dragen. In mijn beleving draagt het wel meer op de pols, door de vlakke caseback. De lug-to-lug blijft echter heel compact, waardoor hij toch makkelijk past.
Let wel op, deze gaat in de verkoop tegen een zeer zacht prijsje vanwege enkele onvolkomenheden, terwijl ik probeer mijn collectie wat te concentreren. Meest van belang is een imperfectie in de finish van de blauwe beplating van de kleine secondewijzer. Daarnaast lijkt de 12 uur index minder diep zwart geprint te zijn. Er zit een deukje op de kroon. Er zijn kleine ondiepe krasjes en haarlijntjes van normal gebruik en testen van het model.
Achtergrondinformatie:
MICRO MONDAYS: The Makina Gabriel
Volle prijs van het merk vóór importkosten: 725USD, mijn vraagprijs 275EUR (voor de knutselaar het misschien al bijna waard voor het uurwerk alleen).
Merk en model: Makina Gabriel_1
Diameter: 40 mm x 46 mm x 11.9 mm
Leeftijd: 2021
Datum waarop het in mijn bezit is gekomen(maand/jaar): mei 2022
Factuur en/of certificaat: niet aanwezig
Originele doos en/of eventuele accessoires: niet aanwezig
Verzendkosten of afgehaald: af te halen in Brussel (eventueel bij voldoende geduld omgeving Voorburg); verzendkosten afhankelijk van lokatie en wensen
Conditie (krassen, werking etc): goede staat, maar gedragen met lichte gebruiksporen (zie ook foto’s). Oppervlakkige krasjes zijn vooral zichtbaar op de caseback. Daarnaast zijn er haarlijntjes en/of zeer subtiele krasjes op de gepolijste kast, vooral onder onvergeeflijk, hard licht. De saffier is helemaal gaaf. Er zit een deukje in de kopse kant van de kroon. Er zijn twee productie-imperfecties: de beplating van de kleine secondewijzer en de print van de 12 uur index. Het horloge komt met een vrijwel ongedragen originele zwarte hoogglans echte alligator band met deployment clasp. Eventueel ook aanwezig is een grijze versie van dezelfde echte alligatorband. Sowieso komt het horloge op een leren band met imitatie alligatorpatroon en met een extra zwarte rubberen band.
Soort uurwerk en kaliber: SW260 (Sellita), automatisch, zonder datum, met kleine seconde aanduiding.
Vraagprijs: 275€
Ik verklaar hierbij dat mijn vraagprijs niet hoger is dan hetgeen ik er zelf voor heb betaald danwel waar ik het voor heb ingeruild, als ik het horloge minder dan 6 maanden in bezit heb.
Hierna volgt een aantal recente foto’s van het daadwerkelijke object. Indien u interesse heeft, klik dan linksboven op mijn gebruikersnaam en stuur mij een bericht. Reageren als antwoord op deze advertentie is helaas niet toegestaan (en reageren, de tekst of titel wijzigen mag ik zelf ook slechts om de andere dag).
Na verkoop van het item wordt de advertentie gearchiveerd.