Als er al iets is als New Old Stock, dan is het wel dit prachtige, 100% originele Marti Supercompressor-horloge, ongedragen alsof hij zo uit een tijdmachine is gestapt.
De onaangetaste kast heeft nog al zijn scherpe hoeken, de beroemde cross-hatched kroon en de caseback heeft de originele inscripties.
De compressor-kast werd eind jaren 1950 ontwikkeld door de Zwitserse kastenfabrikant Ervin Piquerez S.A., beter bekend als EPSA. Hun gepatenteerde systeem gebruikte juist de waterdruk om de afdichting van de kast te verbeteren. De kast is zo ontworpen dat toenemende externe druk de kastbodem harder tegen de pakking drukt, waardoor de afdichting verbetert naarmate het horloge dieper onder water gaat. Met andere woorden: hoe dieper je duikt, hoe waterdichter het horloge wordt. Dit slimme gebruik van drukfysica gaf de compressor zijn naam de techniek werd in de jaren zestig en veel gebruikt door merken die professionele duikhorloges maakten.
Marti was het merk juwelier Speerstra in Amsterdam aan de Vijzelstraat. Zij lieten, zoals zoveel merken waaronder ook Heuer, horloges maken onder eigen label, de kast bij een a kwaliteit kastenmaker, een uurwerk van een beklende Zwitserse fabrikant, set wijzers van de wijzerfabrikant en een wijzerplaat met eigen opdruk.
De felle sunburstblauwe wijzerplaat is in uitstekende staat, voorzien van mooie opgelegde blokindices, perfect vanillekleurige tritium lume-dots en zilverkleurige wijzers. De wijzerplaat is lastig vast te leggen op foto’s en komt spectaculair tot leven in het zonlicht.
Het horloge wordt geleverd op de originele, Marti lederen band, die in de afgelopen 60 jaar wel is uitgehard.
In het hart van dit horloge tikt een ETA 2407 automaat, dat goed op tijd loopt en waarbij de datum keurig verspringt zoals het hoort.
Ik ben geen topfotograaf, verkeerd belicht waardoor je elk dingetje ziet, stofjes, anyway in het echt ziet het horloge er nog beter uit!
Specificaties:
- Diameter zonder kroon: 33mm (draagt groter dan de cijfers doen vermoeden)
- Lengte: 40,9mm
- Dikte: 10mm (inclusief 2,7mm domed acrylglas)
- Uurwerk: ETA 2407 Automaat
Prijs: €229
Voor vragen, opmerkingen enz. stuur me gerust een bericht, ik reageer zo snel mogelijk.