TK: Montmartre Watchworks MW3-S, Landeron Automatic, ZGAN

Te koop: Bij weinigen nog bekend, Montmartre Watchworks, is een horlogedesignstudio in Parijs gerund door een architect. Dat er professionalisme schuilgaat achter de creativiteit is goed te merken. Ik ken geen ander horloge met de uitstraling van deze Montmartre. Bovendien zijn er nog relatief weinig tonneaus te krijgen onder de microbrands en deze maat (35 breed bij 42 lug to lug) is heel goed ingeschat voor om veelvoorkomende polsen. De afwerking is bovendien zeer goed in orde op dit prijsniveau en om het ontwerp optimaal tot z’n recht te laten komen is er aan de details gedacht. Dat gaat tot en met superluminova aangebracht in een vijftal inkepingen op de kast (a la Brunmontagne). Die lichten bovendien in de praktijk enorm snel op. Ook de plaat bevat relatief veel ‘lume’, omdat de uurindices volledig in superluminova zijn uitgevoerd. Die liggen overigens in merkbaar diepe kanaaltjes die de circulair geborstelde sierrand, hier in ‘sage groen’ (maar dat lijkt soms eerder aquamarijn blauw), in segmenten verdelen. Het is een soort faux-sandwich dial. De datumaanduiding is fraai gemarkeerd. Ten eerste omdat de centraal gelegen minutenindexring subtiel wordt herhaald in een zwarte omlijsting die bijna de indruk geeft van een subsecond dial, maar daarnaast omdat het rechthoekige venster uit een gouden kommetje is geslepen. Ook de wijzers zijn goud, waardoor de plaat zelf extra warmte krijgt. Alles is goed te zien door de licht gebogen saffierglas lens. Het logo refereert met een klassiek aandoend kruis aan de wieken van de molen van Montmartre, hetgeen fraai terugkomt in de kroon. Tenslotte mag worden vermeld dat hoewel de mesh bracelet (en meekomende perlon) niet gemerkt zijn, heel comfortabel draagt in mijn beleving.

Dit is echt een bijzonder horloge en zoals hier uitgerust met een Zwitserse Landeron automatic biedt het bovendien onderhuids ook nog extra kwaliteitsbeleving (een NH vond ik bij dit horloge toch wat te min, en daar komt de caseback ook iets meer uit, heb ik me laten vertellen door de ontwerper). Uurwerken van Landeron worden minder gebruikt door microbrands, maar op basis van mijn ervaring hier, weet ik zo gauw niet waarom. Het is minder hoorbaar dan sommige ETA’s (zoals bij Junghans’ Max Bill) of menige Miyota 9. Het uurwerk kan ook nog een leuke toevoeging zijn voor de verzamelaar die daarom geeft.

Ik doe het horloge na zeer spaarzame dracht van de hand. Ik ben een poging aan het doen mijn collectie een beetje in te dikken en de Montmartre vond de weg naar mijn pols minder dan ik had verwacht. Aan het ontwerpconcept ligt dat niet. Zelf ben ik eigenlijk niet zo’n lume-head en ik vermoed dat een gekleder georiënteerde versie van ditzelfde horloge zich beter in mijn collectie had gehouden. Door de toepassing op de kast, komt de lume hier eerder tot leven. Ik wilde graag een keer een tonneau proberen en heb een zwak punt voor ontwerpers die echt wat origineels neer zetten. Montmartre heeft dat nu al zeker bij drie modellen gedaan en ik hoop dus eigenlijk dat er een keer een model komt dat wel helemaal in mijn straatje past.

Achtergrondinformatie:

Bij Montmartre zelf is alleen de donkerblauwe variant nog te krijgen en tegen korting. Maar mijn prijs is nog altijd mooier.

MW3-S swiss automatic | Montmartre Watches

Originele prijs: 614EUR, al een tijdje afgeprijsd naar 436EUR (voor de versie op mesh en met Landeron automatisch uurwerk)

Merk en model: Montmartre Watchworks MW3-S (sage green, neigt soms eerder aquamarijn blauw)

Diameter: 35mm x 42mm (lug to lug, want lugs zijn eigenlijk geïntegreerd in de zijkant van de kast) x 11.8mm (lug width, 18mm (mesh & perlon zonder taper), maar dit horloge heeft ook op een 19cm pols nog behoorlijke presence, kijk maar bij WatchYaWant)

Leeftijd: 2023-4

Datum waarop het in mijn bezit is gekomen(maand/jaar): november 2024

Factuur en/of certificaat: kwam direct het merk zonder certificaat/kaartje

Originele doos en/of eventuele accessoires: Ja, dit is full set (zie foto)

Verzendkosten of afgehaald: af te halen in Brussel (eventueel bij voldoende geduld omgeving Voorburg); verzendkosten afhankelijk van locatie en wensen

Conditie (krassen, werking etc): Dit horloge is zo goed als nieuw, maar niet ongedragen. Ik heb het horloge niet meer dan een handvol keren een tijdje gedragen, doorgaan onder mijn manchet, waardoor de gepolijste zijkanten goed zijn beschermd (zie foto’s). Hele flauwe haarlijntjes sluit ik niet uit. Wat ik aan haarlijntjes zie is echter rechtsonder op het geborstelde oppervlak, maar manifesteert zich slechts zelden.

Soort uurwerk en kaliber: Landeron 24 Swiss automatic, 28.800 beats, 26 jewels, 38 hours power reserve, datum op 6.

Vraagprijs: 330€

Ik verklaar hierbij dat mijn vraagprijs niet hoger is dan hetgeen ik er zelf voor heb betaald danwel waar ik het voor heb ingeruild, als ik het horloge minder dan 6 maanden in bezit heb.

Hierna volgt een aantal recente foto’s van het daadwerkelijke object. Indien u interesse heeft, klik dan linksboven op mijn gebruikersnaam en stuur mij een bericht. Reageren als antwoord op deze advertentie is helaas niet toegestaan (en reageren, de tekst of titel wijzigen mag ik zelf ook slechts om de andere dag).

Na verkoop van het item wordt de advertentie gearchiveerd.

13 likes