TK: quartz Moranbong (Noord-Koreaans)

Merk en model: Moranbong
Diameter: 36mm
Leeftijd: 4 hele jaren
Datum waarop het in mijn bezit is gekomen(maand/jaar): 2020
Verzendkosten of afgehaald: 5,- NL of afhalen Amsterdam, Abcoude, Amersfoort
Conditie (krassen, werking etc): helemaal mooi
Soort uurwerk en kaliber: Japanse Miyota quartz
Vraagprijs: 100,-

Binnen Noord-Korea zijn deze quartz horloges de opvolgers van de mechanische Moranbong uit de jaren '70 en '80 (waarvan ik er ook één verkoop…). Op het vliegveld in Pyongyang en verschillende warenhuizen in de stad worden ze op dit moment verkocht.

Waar dit horloge wordt geproduceerd is op dit moment onbekend: China, Noord-Korea of in een samenwerkingsverbande met het Zuid-Koreaanse Romanson in de Kaesong Industrial Region. Het zal waarschijnlijk voor altijd een raadsel blijven.

Voor meer achtergrondinformatie: https://www.nytimes.com/2019/11/22/fashion/north-korea-watches-moranbong.html

"In September, when I thought I had exhausted the subject — and that the Moranbong would continue to be just one more interesting and elusive bit of horological trivia, I got a message from Mr. Kawaguchi. He had just returned to Tokyo after a visit to North Korea.

While in Pyongyang, he said, he saw a new Moranbong watch in a souvenir shop for visitors. But this time, it was a quartz model and priced at 5,500 Japanese yen.

“On the box of the quartz watch, the name of the trade company, Sinheung, was printed,” he said. “I think that the name Moranbong still exists as watch brand, but I’m not sure if there is still an operating factory which makes mechanical watch."

Hierna volgt een aantal recente foto’s van het daadwerkelijke object. Indien u interesse heeft, klik dan linksboven op mijn gebruikersnaam en stuur mij een bericht. Reageren als antwoord op deze advertentie is helaas niet toegestaan (en reageren, de tekst of titel wijzigen mag ik zelf ook slechts om de andere dag).

5 likes