TK: Seiko 6138-8020 panda chronograaf

Te koop!

Merk en model: Seiko 6138-8020 panda chronograaf
Diameter: 40mm
Leeftijd: juli 1975
Datum waarop het in mijn bezit is gekomen(maand/jaar): rond 2010 herinner ik me
Factuur en/of certificaat: nee
Originele doos en/of eventuele accessoires: geen
Verzendkosten of afgehaald: beide mogelijk
Conditie (krassen, werking etc): de kast is ooit in zijn leven opgemaakt, dus gepolijst en van opnieuw geborstelde oppervlakken voorzien, ik vind het erg netjes gedaan, alle functies werken zoals het hoort, de chrono reset netjes, hij loopt ongeveer +30sec/dag
Soort uurwerk en kaliber: Seiko 6138
Vraagprijs: 1100 euro (geen ruil, alleen verkoop)

Ik vind dit echt een top-horloge. Waarom verkoop je hem dan? Omdat ik een andere grote horlogeaankoop gedaan heb, en die moet gefinancierd worden. Helaas.

Ik heb deze 6138-8020 panda rond 2010 gekocht als ik het goed herinner. Ik heb hem nooit veel gedragen, maar het is een heel prettig horloge met hele mooie chronograaf ‘looks’. Voor zijn tijd was 40mm groot, tegenwoordig is het de perfecte maat.

De kast is ooit in zijn leven door een vorige eigenaar opnieuw opgemaakt. Ik heb lang gedacht dat deze kast helemaal fabrieksorigineel was, maar dat bleek niet zo te zijn. Ik vind het echter wel heel netjes gedaan, met netjes geborstelde flanken, waarvoor het horloge destijds helemaal uit elkaar moet zijn geweest. Ik denk dat dit vrij vroeg in zijn leven is geweest, want ook daarna heeft de kast al wel weer wat sporen opgelopen. Alles bij elkaar vind ik hem er goed uitzien voor zijn leeftijd.

Het horloge loopt ongeveer +30sec/dag (getimed door de chrono te laten lopen, want de 6138 heeft geen doorlopende secondenwijzer). En alle functies werken. De snelverstellingen op dag en datum werken, en alle chronofuncties ook. Hij reset mooi op 12uur.

Over de Seiko 6138 is natuurlijk veel te vertellen. Als je een liefhebber bent dan ken je het verhaal over wie nu de eerste was met een automatisch opwindende chronograaf. Seiko, Zenith of wie was die derde ook alweer? Ik zeg Seiko! En het is een column wheel uurwerk met een verticale koppeling, het beste systeem dat er is. En dan ook nog die snelverstellingen op dag en datum. Eigenlijk is er gewoon nooit een betere chronograaf gebouwd dan deze uit begin jaren 70! Sla je slag!

Hierna volgt een aantal recente foto’s van het daadwerkelijke object. Indien u interesse heeft, klik dan linksboven op mijn gebruikersnaam en stuur mij een bericht. Reageren als antwoord op deze advertentie is helaas niet toegestaan (en reageren, de tekst of titel wijzigen mag ik zelf ook slechts om de andere dag).

26 likes

Een up voor deze panda. Heb je ideeën over de prijs, laat het dan weten :slight_smile:

Een up voor deze goed functionerende 6138-8020 panda!

1 like

Panda up! Een prachtige vintage automatische chrono met quickset op de dag en op de datum. En column wheel en vertical clutch. Wat wil je nog meer?

2 likes

Upje met een aantal oudere foto’s voor de visueel ingestelden onder u:

3 likes

Twee foto’s van vandaag. Niet op de juiste dag en datum gezet…

Wil je je weekend timen met dé vintage Seiko chrono? Voeg dan deze 6138-8020 panda aan je collectie toe.

1 like

Een up voor deze mooie vintage chrono! Heb je vragen? Stel ze!

Wil je aftellen, of optellen in dit geval, naar oud en nieuw? Tik dan deze prachtige vintage Seiko 6138 chrono binnen!

Deze mooie vintage Seiko 6138 panda is nog beschikbaar…

Up, vooral voor mensen die in 1975 geboren zijn en een jaarhorloge zoeken!

Of voor ieder ander die een seiko chrono wil met het historische verhaal van dat seiko de eerste automatisch opwindende chrono okit had.

Met dag, datum en snelverstelling. Hoe krijgen ze het er allemaal in? En dat begin jaren 70. Vertical clutch en een column wheel. Een betere opzet kun je niet krijgen.

1 like

upje :slight_smile:

Up om met deze panda chrono vol historie het voorjaar in te gaan!

Het is rode zondag!

4 likes