TK/TR: Hamilton Intra-Matic Auto 42

Merk en model: Hamilton Intra-Matic Auto 42 (Referentie: H38755751)
Diameter: 42mm
Leeftijd: Juli 2016 (DE supplied)
Datum waarop het in mijn bezit is gekomen (maand/jaar): Week geleden.
Factuur en/of certificaat: Inclusief garantiekaart (afgestempeld door Olfert & Co op 07/2016)
Originele doos en/of eventuele accessoires: Full set inclusief originele doos, handleiding, hangtag en extra Hamilton gesp (dus een pin buckle plus vouwsluiting)
Verzendkosten of afgehaald in regio: In overleg
Conditie (krassen, werking etc): Zeer goed (90-97%)
Soort uurwerk en kaliber: Automatisch
Vraagprijs: €500,-

11 likes

7 likes

Up, ruilvoorstellen maken ook een kans. Kleine cash up, of cash down :slight_smile:

Mijn mailbox stroomt over, maar ik heb het juiste bod nog niet gehad (lees: precies niemand heeft gereageerd. FML)

Ik sta open voor een goed bod, doe een poging. Misschien ben jij wel een winnaar vandaag, want deze aanbieding geldt alleen vandaag! Nee geintje morgen, overmorgen, of komende week ook… Man man man

5 likes

Liefhebbers en verzamelaars, hierbij bied ik een prachtig stuk horlogegeschiedenis aan dat helaas te weinig polstijd krijgt. Gezien de aard van de hobby sta ik ook open voor een goed cash bod of een interessant ruilbod. Mocht je iets moois hebben liggen ter inruil (eventueel met bijbetaling van kant), schroom dan niet om mij een bericht te sturen met je voorstel. Wie weet komen we tot een mooie deal!

Een ode aan de Hamilton Intra-Matic Auto 42

Sommige horloges proberen krampachtig modern te zijn, terwijl andere juist verdrinken in hun eigen nostalgie. Soms staat er echter een model op dat de perfecte balans weet te vinden: een tijdsloos kunstwerk dat teruggrijpt naar een iconisch era, maar tegelijkertijd volledig van nu aanvoelt. De Hamilton Intra-Matic Auto 42 is zo’n horloge. Het is een ode aan de rijke Amerikaanse erfgoedhistorie van Hamilton, gevangen in een strak, minimalistisch en uiterst elegante behuizing die indruk maakt op zowel de doorgewinterde verzamelaar als de liefhebber van ingetogen klasse.

De charme van de jaren zestig, herboren

Wanneer je de Intra-Matic voor het eerst om de pols bindt, valt direct de weergaloze vintage esthetiek op. Het ontwerp is rechtstreeks afgeleid van de legendarische horloges die Hamilton in de late jaren zestig op de markt bracht. In een tijd waarin horloges vaak werden gekenmerkt door scherpe hoeken en overdadige details, kozen de ontwerpers destijds voor rust, symmetrie en pure leesbaarheid.

Die designtraditie is in deze moderne incarnatie in volle glorie hersteld. De wijzerplaat is een schoolvoorbeeld van minimalistische pracht. Geen drukke complicaties of schreeuwerige accenten, maar een adembenemende, subtiel gebogen wijzerplaat die het licht vangt op een manier die foto’s simpelweg niet recht kunnen doen. De slanke, langwerpige wijzers en de minutieus aangebrachte urenindexen accentueren het ultraklassieke karakter. En zeg nu zelf: de datumweergave hoort bij een horloge van dit kaliber simpelweg te staan waar hij hoort – kaarsrecht op de positie van 6 uur voor maximale symmetrie. Het getuigt van oog voor detail en een diep respect voor de designdanalogieën van weleer.

Kleed je omhoog, kleed je omlaag

Eén van de grootste krachten van de Intra-Matic Auto 42 is zijn ongelooflijke veelzijdigheid. Dit horloge is een kameleon in de positieve zin van het woord. Dankzij de gepolijste roestvrijstalen kast en het ingetogen profiel schikt dit horloge zich net zo makkelijk onder de manchet van een strak maatpak tijdens een belangrijke zakelijke bespreking, als onder een casual overhemd of trui tijdens een relaxed weekend in de buitenlucht.

Met een diameter van 42 mm heeft het horloge een eigentijdse, moderne presence op de pols, maar door de vernuftig ontworpen, slanke kast en de subtiel aflopende lugs oogt en draagt het uiterst geraffineerd. Het is een horloge dat visueel ‘all dial’ oogt doordat de bezel tot een absolute minimum is beperkt; hierdoor ademt het horloge pure horlogekunst uit. Het licht bolvormige saffierglas maakt de vintage look compleet en zorgt bovendien voor een uitstekende krasbestendigheid en zichtbaarheid vanuit elke hoek.

Mechanisch vakmanschap onder de motorkap

Wie kiest voor een mechanisch horloge, kiest voor beleving. Onder de motorkap van deze Hamilton tikt een betrouwbaar automatisch uurwerk dat zijn mannetje staat. Geen gedoe met batterijen; het horloge komt tot leven door de natuurlijke beweging van je eigen pols. Het tikkende hart combineert de robuuste betrouwbaarheid die we van het merk mogen verwachten met de precisie van modern Zwitsers vakmanschap. Het is een horloge waar je blind op kunt vertrouwen, dag in dag uit.

Waarom je dit horloge zou moeten willen kopen

Er zijn horloges die je koopt als investering, en er zijn horloges die je koopt puur voor het gevoel. De Hamilton Intra-Matic valt zonder twijfel in de tweede categorie, hoewel hij door zijn sterke reputatie waardevast zijn mannetje staat. Dit is een horloge voor de liefhebber die begrijpt dat ware stijl niet schreeuwt, maar fluistert.

Als je op zoek bent naar dat ene horloge dat je collectie compleet maakt, datstuk dat je dag in dag uit pakt omdat het bij werkelijk elke outfit past, en dat elke blik op je pols tot een klein moment van waardering maakt, dan is dit je kans. De Intra-Matic verveelt nooit. De lijnen zijn kloppend, de afwerking is van hoog niveau en de polsbeleving is simpelweg verslavend.

Kortom: een fantastisch, stijlvol bezit dat klaarstaat voor een volgende eigenaar die er net zo van zal genieten als ik heb gedaan. Heb je vragen over de staat, wil je meer foto’s zien of ben je klaar om een bod te doen (cash of inruil)? Stuur gerust een bericht via een privébericht.

3 likes