Gokje nemen met garantie kan wel toch? Effectief kan elke breitling reparateur m maken. Is alleen een probleem als ie binnen de garantietermijn naar de knoppen gaat.
Ja ik had al wel begrepen dat dat nogal een dingetje is; en omdat je volgens mij geen aanspraak kunt maken op fabrieksgarantie is je enige alternatief gewoon voor eigen kosten naar de horlogemaker brengen. Dat risico moet je dus incalculeren. Maar daar is de prijs dan (vaak) ook naar.
Ik heb in het verleden wel bij de AD gekocht. Het is natuurlijk een eigen keuze. Zaken die voor mij hebben meegeteld.
- Ook bij de AD krijg je op de meeste merken korting op de vraagprijs. Bijvoorbeeld voor Omega horloges is mijn ervaring dat 10% wordt aangeboden zonder dat je er om vraagt.
- Kopen bij de AD geeft gelegenheid om nieuwe modellen uit te proberen en met elkaar te vergelijken. Voor mij is het uitproberen en vergelijken van horloges cruciaal om een goede beslissing te kunnen maken.
- Voor mij de grootste reden: Je loopt de winkel in, koopt het horloge, en loopt de winkel uit met het horloge om je pols. Geen gedoe waar je geen zin in hebt. (voor de meeste merken dan he
)
- Geen vragen rondom authenticiteit.
Nu is het niet zo dat je bovenstaande alleen bij een officiële dealer kan vinden. Maar het maakt het kopen bij een dealer wel aantrekkelijker ten opzichte van een aantal online-gebaseerde alternatieven.
Laatste keer dat ik iets bij een AD kocht kreeg ik nog gewoon korting op een Seadweller
Sinds ik hier lid ben heb ik (behalve nog eens een gebruikte Breitling SA) nooit meer een horloge bij een AD gekocht.
Altijd op fora.
Voor punt 1:
30% is meestal standaard bij een grijze dealer
Voor punt 2:
Vaak heeft een grijze dealer veel meer merken en modellen dan een ad, die mag je steeds passen als je dat vraagt.
Voor punt 3:
Idel bij grijze bij afhalen terplekke
Voor punt 4:
Bij een goede grijze dealer met reputatie ben je ook 100% zeker
Het is van mijn kant ook niet bedoeld als een manier om mensen te overtuigen dat ze bij een AD moeten kopen.
Ik wil er ook niet mee aan geven dat de dingen die ik noem nergens anders te vinden zijn. Zoals ik al schreef in mijn post. Het zijn slechts overwegingen die meespelen. Andere opties buiten een AD om variëren van Ebay tot aan gewone steen en mortel winkels die garantie geven. De verhouding van zekerheid / hoeveelheid logistiek dat er mee gemoeid gaat / korting is verschillend voor ieder van die opties.
Het grote probleem bij een AD is hun gebrek aan kennis van horloges. Als je vraagt welk uurwerk er in zit, krijg je een glazige blik terug. Ik vind dat zo ergerlijk.
Ligt er een beetje aan of je 100% zeker weet dat dit het horloge is wat je jaren gaat dragen. Dan zit ik toch minder in m’n maag met eventuele waardevermindering en is het wel fijn dat mijn naam op de garantie papieren staan. Voor Rolex altijd AD.