To bronze or not to bronze...

Brons is een hatelijk shite materiaal om horloges van te maken. Het oxideert heel snel, ik kan me niet voorstellen dat die oxide op je huid al te gezond is en vanwege de oxidatie en geweldig nare dingen als spleetcorrosie is na verloop van tijd je horloge niet meer waterdicht te krijgen.

Ik snap echt niet dat dit zo’n hype is geworden. Complete waanzin.

2 likes

Zo serieus op de vroege ochtend. :smile:

Ik weet dat het geen schimmel is. Maar ik moet er altijd aan denken omdat bij sommige bronzen horloges de patina de groen blauwe kleur heeft van een goede blauwaderkaas.

I did it before. :smile:

2 likes

Maar dan wil iedereen staal…

Mooi :+1:t2: Lijkt een beetje op die oude flieger horloges vam Lange

1 like

Brons is gaaf! Het leeft en het is weer eens wat anders dan de standaard stalen kast.
Past mi wel alleen bij een duikhorloge.

7 likes

ik heb er niet zo veel mee maar dit is wel een hele mooie!

1 like

Die patina is ontzettend makkelijk te verwijderen met spullen die ongeveer iedereen wel in huis heeft. :+1:

1 like

Dit horloge is zo ontzettend gaaf! Hij staat op plaats 1 op de wensenlijst.

1 like

Als enige horloge zou ik het niet kopen, maar het is zeker leuk voor erbij!
Ik heb een Oris in brons die ik af en toe draag en het effect is mooi om te zien. In het begin ging het snel, nu verandert er niet zoveel meer. Ik draag deze een paar dagen per maand ongeveer :blush:

De caseback is staal, dus er is geen of amper contact met de huid. Zeker een aanrader als je eens wat anders wil dan al het stalen geweld :ok_hand:

9 likes

Tof, een horloge dat je elke week moet poetsen omdat het er anders smerig uit ziet :upside_down_face:

Elke week is wel overdreven hoor. Ik heb een Oris Big Crown Pointer Date gehad in brons en die gaf ik ongeveer elke vier tot zes weken een bad van sinas. :+1: Even het bandje eraf, de kast 20 minuutjes weken, dan met een tandenborstel met dreft de kast poetsen en hij is weer als nieuw.

Dat valt wel mee hoor. Zo snel gaat het nu ook weer niet en over het algemeen patineert het overal gelijk, dus er is niet echt sprake van vlekken bij natuurlijke patinering.

1 like

Blijft een schitterende uitvoering. Deze op nato is ook erg knap!

1 like

Klopt hij is niet zomaar op te pikken bij de boutique.
:brown_heart:

1 like

Ik heb er best moeite mee om hem te gaan dragen :wink: Vindt hem zo wel op z’n knapst :star_struck:

11 likes

Ik zou het doen.

5 likes

Het gaat bij brons om het totaalplaatje vind ik.
brons met een groene wijzerplaat, dito bezel en bandje.
Dan is het een mooi geheel, maar dat vind ik natuurlijk.

groetjes Lenno

p.s. bezel staat niet goed maar soi

4 likes

Bij mijn IWC is het deksel op de achterkant van titanium. Je huid maakt dus geen contact met het brons.

Juist niet poetsen; het patina geeft een heerlijk vintage-effect :slight_smile: Sterker nog, het patina wordt gevormd door jouw huid. De oxidatie is dus ook per persoon / horloge uniek.

2 likes

Brons kan mooi zijn en worden. Maar, als je van een heel strak, gaaf, glanzend horloge houdt, dan kun je beter geen brons kopen.

2 likes

Dank voor alle reacties en de (mooie :sunglasses:) foto’s…
Brons lijkt de voorkeur te krijgen…

Wordt vervolgd middels een NA tzt, de race is nog niet gelopen :wink:

2 likes