Zit al een tijdje naar een Archimede “te loeren” en o.a. na het topic van @Fate_Amenable_To_Change weet ik het zeker…
Er moet een Pilot 39 komen op korte termijn.
De vraag zoals jullie al vermoeden… Brons of niet?
Heb zelf (nog) geen ervaring met brons, in een iets andere context wel met het patineren van koper (in dit geval een vulpen)…
Ervaringen met brons drop ze gerust hieronder;
Een pilotenhorloge vooral niet in brons (en waarom dan niet?)… Zet het gerust hieronder neer.
Of de tegenhanger… Vooral wel in brons (en waarom dan wel?)… Ga je gang
Daar zit precies de uitdaging… Bij de genoemde vulpen vind ik het erg mooi. Een stuk “karakter”.
Of ik het bij een horloge ook mooi ga vinden, vind ik een dure gok als het niet zo blijkt
Not to bronze …Brons is zo lelijk dat ze wat mij betreft bij de Olympische spelen de bronzen medaille moeten afschaffen en vervangen voor een stalen ( 904L ) medaille.
Ik zeg doen, al hangt het effect wel wat af van de exacte legering. Mijn Gruppo Gamma uit CuSn8 oxideert op zich eerder langzaam, en vormt enkel wat donkerdere verkleuring op veelgebruikte plaatsen zoals in de diepe groeven van de kroon. Dit zorgt voor een mooi contrast met de rest van het brons dat beduidend lichter van kleur blijft.
Tja soms vindt ik het wel tof staan als zo een horloge helemaal groen uitgeslagen is ,maakt het stoer met een verweerde uitstraling.
Alleen zelf zou ik het niet snel kopen.
Ze zijn allebei 100m waterdicht met plat AR coated saffier en hittegeblauwde wijzers. Je hebt in beide gevallen de keuze tussen sterile “Historic” dial zonder merk of een wijzerplaat met witte lume, Archimede merk en datum, waarbij je ook een no-date kon bestellen als je ze mailde.
Kortom: Het maakt in technisch opzicht geen reet uit. Ik heb ooit een bronzen horloge gehad, en vond het schmutzige patineren niks voor mij. Dan heb ik liever de wabi-sabi die staal ontwikkelt van krasjes en butsjes, maar op een cleane metaalsoort. Ik zie staal zelf als superieur omdat niet patineren ook suggereert dat de corrosie-bestendigheid beter is.
Maar als jij helemaal wild wordt van de warmte van brons en de individuele patina die je gaat krijgen, dan is dat zeker een prima horloge. Het lijkt me een puur cosmetische afweging, want met een Pilot 39 zit je nooit fout.
Er groeit geen schimmel op brons. Als brons al groen wordt is het omdat het koper in de legering reageert met zuurstof, vocht en de PH waarde van je huid om zo koper-chloride te vormen. Opgeloste koper wordt overigens ingezet om schimmelziekte bij planten te vermijden.
Maar goed, iedereen zit hier foto’s van bronzen Fliegers en Duikers te spammen, dus als tegenwicht even dit:
Ik zou, als ik er nu eentje zou kopen, een stalen bodem bij bestellen. Want het uurwerk is prima, maar niet verheffend om naar te kijken. Dan vind ik een voor een flieger historisch gezien correcte stalen kastbodem een pré.