To dive or not to dive

Ja, die diepzee duikers! Sommigen gaan zo diep als de diepste diepte van de aarde. Weet even niet meer welke. Ben alleen geen liefhebber van, omdat ze afhankelijk zijn van een batterijtje. Persoonlijke tik van me.:+

Volgens mij zij er toch ook duikershorloges met mechanische uurwerken, welke
500 mtr. diep en meer kunnen.
Maar wie gaat er nu uiteindelijk zo diep duiken.
Dat is enkel voor de beroepsduikers en die gaan trouwens ook niet zo diep in
een duikerspak.

Oh ja hoor, laatst nog een horloge tegengekomen geinspireerd door de grootste haai ooit, dat mechanisch klokje kan tot 2500 diep. En meen ook dat een Breitling Superocean tot 1000m kan.

Handig te weten over die ISO standaarden, alleen weet ik nog steeds niet hoe het gerealiseerd wordt… waarschijnlijk een erg technisch verhaal…

Enfin, gezien 't stukje over thermo-shock, was dan toch benieuwd hoe het met douchen, baden en sauna’s. Ik las en hoorde dat horloges hier niet goed tegen kunnen. Maar ben nu toch weer gaan twijfelen na het wikipedia stukje (niet dat daar perse altijd DE waarheid staat). Kan warm baden en sauna’s dan misschien toch? En hebben er sommigen daadwerkelijk ervaring mee gehad, dat 't fataal was? Dat er in een goed afgelsoten G-shock, of Seiko, Citizen of andere duiker daadwerkelijk vocht is binnengedrongen?

Tja, ik denk dat er met betrekking tot dit onderwerp heel wat FUD verspreid wordt. Ik had gedurende ± 15 jaar een Sector quartz horloge. Géén duiker, wel 200m water resist. Dat horloge heeft zowat alles meegemaakt, van motorrijden in de stromende regen (zonder regenpak…) over zwemmen tot en met hot springs in Nieuw-Zeeland (combinatie van nat, warm en vulkanische mineralen, als dat geen test van degelijkheid is weet ik het ook niet). Het enige wat er aan kapot ging waren de leren bandjes.
Bij elke batterijwissel liet ik wel een druktest uitvoeren.
Uiteindelijk heeft deze de geest gegeven (losse bezel, chronoknopjes kapot, wijzertje losgekomen) maar vocht is er nooit ingekomen.

Mijn huidige vrijetijds- en sporthorloge is een Orient Mako. Evenmin een echte duiker, maar behalve duiken doe ik daar ook alles mee.
Moet kunnen, anders is het voor mij geen “daily beater”.

My 2c.

GBW

WTF is FUD?

marnix_moed Schreef:

Oh ja hoor, laatst nog een horloge tegengekomen
geinspireerd door de grootste haai ooit, dat
mechanisch klokje kan tot 2500 diep. En meen ook
dat een Breitling Superocean tot 1000m kan.

Dat is de Benarus Megalodon ; 2500 mtr rating
De eerste serie is uitverkocht en ik heb me ingeschreven voor serie 2 welke waarschijnlijk pas over een half jaar uitkomt

Sorry, soms heb ik de neiging te veel TLA’s te gebruiken :wink:

FUD: Fear, Uncertainty and Doubt

en ook

Tja, ik denk dat ik ook maar gewoon alles doe met m’n Seiko Monster. Is m’n klus en werkhorloge. Als toolwatch, moet ie wel tegen wat kunnen. Tot nu toe is het net als met je Sector altijd goed gegaan.

Dat was em. Wel een flinke bonk van een klok zeg! Way too huge voor mij.