To dive or not to dive

Vraagje over Water Resistance van horloges.

Ik kom wel eens horloges tegen waar WR200 op staat. Om als voorbeeld te nemen de Seiko Atlas. Die is WR200. De Seiko Monster ook. De laatste heeft nog een markering voor scuba/divers.

Ik heb de classificaties op internet gelezen wat waarmee gedaan mag worden, maar wat is er eigenlijk wezelijk anders tussen de 2? Ander soort pakking? Materiaal? Constructie?

En wat kan een Monster/scuba/divers beter verdragen dan een Atlas/WR200? Snel veranderende druk?

een echt duikhorloge moet aan meer eisen voldoen (vastgesteld in een ISO norm), zo moet je “at a glance” kunnen zien dat het horloge nog loopt. Dat kan gerealiseerd worden door ook de secondewijzer van lume te voorzien. Zo moet het horloge ook beter bestand zijn tegen zgn thermische schokken. Temperatuursverschillen dus.

GroteBozeWolf

Volgens mij kun je met een atlas net zo goed duiken als met een monster hoor :wink:
er zit een duikring op. de wijzers hebben goede lumme en de wijzerplaat ook.
zal prima gaan.
Groeten,
Marijn

Mijn atlas is mijn strandvakantie-horloge. Na even op de kalender van vorig jaar gekeken te hebben, kom ik tot een totaal van 5 weken aan het strand/ in het water enz. Doet het prima. Ik check wel heel erg regelmatig of de kroon goed dicht zit. (Eigenlijk niet nodig, maar goed…) Als band heb ik een zg. ‘flat vent’ Seiko-band van Rob.

Na een dag aan het strand spoel ik me wel langdurig schoon onder de koude kraan in de keuken. Ik probeer zand ed dan ook onder de duikring weg te spoelen.

Menno

GroteBozeWolf Schreef:

Zo moet het horloge ook
beter bestand zijn tegen zgn thermische schokken.
Temperatuursverschillen dus.

Ik kreeg vandaag bij een horlogemaker te horen dat ook duikhorloges niet tegen temperatuurverschillen kunnen.

Weet dan niet wat er precies onder temperatuurverschillen valt (duh, warm&koud&warm&…), maar ik stap ook onder de douche met m’n Seiko Monster. En dat is iets wat volgens hen (bij de horlogemaker) niet goed zou zijn. Er zou zelfs stoom door de pakkingen heen kunnen dringen. Volgens hen zijn duikhorloges ontworpen voor koud zeewater (lauw denk ik ook wel). Dus ik weet ook niet hoe goed ze tegen thermische schokken kunnen.

Op wikipedia vind je een goede omschrijving van de ISO6425 standaard voor duikhorloges.L Eén van de tests waaraan het horloge moet voldoen is:

"Immersion of the watch in 30 cm of water at the following temperatures for 5 minutes each, 40°C, 5°C and 40°C again, with the transition between temperatures not to exceed 1 minute. No evidence of water intrusion or condensation is allowed. "

@thieuster / off-topic

Na een dag aan het strand spoel ik me wel langdurig schoon onder de koude kraan in de keuken

Ik probeer me voor te stellen hoe je dat doet… :wink:

klein mannetje of grote keuken?

Ik weet het. Hij is een smurf!
Waar komen jullie toch vandaan? Wij komen uit een waterkraan…(:smiley:

marnix_moed Schreef:

Ik kreeg vandaag bij een horlogemaker te horen dat
ook duikhorloges niet tegen temperatuurverschillen
kunnen.

Weet dan niet wat er precies onder
temperatuurverschillen valt (duh,
warm&koud&warm&…), maar ik stap ook onder de
douche met m’n Seiko Monster. En dat is iets wat
volgens hen (bij de horlogemaker) niet goed zou
zijn. Er zou zelfs stoom door de pakkingen heen
kunnen dringen. Volgens hen zijn duikhorloges
ontworpen voor koud zeewater (lauw denk ik ook
wel). Dus ik weet ook niet hoe goed ze tegen
thermische schokken kunnen.

Dat is bij een horloge met 10atm inderdaad nog zo tot zover ik geinformeerd ben.
Vanaf 20atm zou dit geen probleem meer mogen zijn.
Vandaar dat een 20atm ook wel echt duiker heet en 10atm niet.

(:d

mcfr Schreef:

Dat is bij een horloge met 10atm inderdaad nog zo
tot zover ik geinformeerd ben.
Vanaf 20atm zou dit geen probleem meer mogen
zijn.
Vandaar dat een 20atm ook wel echt duiker heet en
10atm niet.

Gezien Grotebozewolf’s hint klopt dat.

GroteBozeWolf Schreef:

Op wikipedia vind je een goede omschrijving van de
ISO6425 standaard voor duikhorloges.L Eén van de
tests waaraan het horloge moet voldoen is:

"Immersion of the watch in 30 cm of water at the
following temperatures for 5 minutes each, 40°C,
5°C and 40°C again, with the transition between
temperatures not to exceed 1 minute. No evidence
of water intrusion or condensation is allowed. "

Thx, dat is concrete informatie waar ik mee uit de voeten kan. Kan ik straks de betweter uithangen :stuck_out_tongue:

GroteBozeWolf Schreef:

@thieuster / off-topic

Na een dag aan het strand spoel ik me wel
langdurig schoon onder de koude kraan in de keuken

Ik probeer me voor te stellen hoe je dat doet…
:wink:

OOOH jij bent goed! Ik had het ook gelezen. En ik hoopte dus dat iemand anders het niet zou zien! X( Ik bedoelde dus “'m”, maar toen ik dat ontdekte… kon ik al niks meer veranderen aan mijn originele tekst. Maar gezien het grote aantal postings, moest het natuurlijk gebeuren dat ik een behoorlijke verschrijving zou maken!

Tja, en al die grote stoere duikers zijn natuurlijk als compensatie voor mijn geringe lichaamslengte.>X

Ik vind het wel een nadeel van de forum-software dat je geen edit aan kunt brengen!

Menno

thieuster Schreef:

Ik vind het wel een nadeel van de forum-software
dat je geen edit aan kunt brengen!

+1, maar het levert wel eens leuke taferelen op! :smiley:

Altijd bereid om te helpen als ik dat kan en grotebozewolf ook blijkbaar :slight_smile:

De Sinn Einsatzmessers(EZM serie) zijn geheel gevuld met een speciale vloeistof(Hydro oil), waardoor het horloge tegen temperatuursveschillen kan en ook onder water onder elke hoek kan worden afgelezen.

SCHERPRIJDER Schreef:

De Sinn Einsatzmessers(EZM serie) zijn geheel
gevuld met een speciale vloeistof(Hydro oil),
waardoor het horloge tegen temperatuursveschillen
kan en ook onder water onder elke hoek kan worden
afgelezen.

De reden van de vloeistof / olie is dat vloeistof niet samendrukbaar is en duszal een compleet gevuld horloge in theorie elke diepte aankunnen. Ivm temperatuursverschillen / krimp,uitzetten wordt zo’n horloge echter niet voor 100% gevuld maar blijft er een klein gasbelletje in aanwezig (vaak zichtbaar achter het glas)

ik had het hier over een compleet olie gevuld horloge trouwens
De Sinn waarover eerder gesproken was zit de olie niet achter het glas alleen in de kast bij het uurwerk meen ik. Sinn gebruikt ook argongas tegen beslaan van het glas

Klopt ws.
De Sinn is geheel afgevult met die olie.
Daardoor is er ook geen kans, dat er water in komt.
En het klopt ook, dat er een belletje achter het glas zit.
Tijdens het dragen namelijk neemt het horloge en daarmede de olie de temperatuur
van je lichaam aan en zet dan uit. Daardoor verdwijnt het belletje dan ook.

thx!