Zoals je kan merken en sommige hier op het forum wel weten heb ik met name een voorliefde (ondanks mijn jongere leeftijd) voor klassieke en elegante (dress)horloges.
Nu wil ik met de vrijgekomen fondsen door het verkopen van wat horloges nog 1 mooi horloge aanschaffen in de komende paar maanden. Nu merk ik na o.a. passen, wikken en wegen dat er ontzettend veel mooie horloges zijn die ik (helemaal als flipperaar) wil hebben (gehad). Welke van de volgende horloges (of andere horloges tot ongeveer 10.000) raden jullie aan (wellicht op basis van eigen ervaring)?
1 Breguet 5157
Een prachtig horloge met guilloche wijzerplaat (en dun voor een automaat) van een ondergewaardeerd en een van de meest historische merken.
Een wat minder bekend onafhankelijk merk waar ik al langer naar kijk. Buiten de banden die door Hermes gemaakt worden, maken ze alles zelf. Prachtige afwerking en een mooi uurwerk met microrotor.
Jlc heeft volgens mij geen introductie nodig. De master control ultra thin gaat vaak gebukt onder het succes van de reverso. Maar dit is een technisch mooi stukje vakmanschap met zijn zeer dunne en elegante uurwerk.
Al jaren ben ik fan van de reverso. Ik heb deze 3 jaar geleden gepast en was toen al onder de indruk. Dat is bij het passen laatst niet minder geworden. Ook al is deze qua afwerking en verfijning niet met de vorige horloges te vergelijken is die wel voor dagelijks gebruik praktischer.
JLC Reverso op 1, met JLC master control op krappe tweede plek.
Reverso vind ik gewoon een super gaaf horloge, en in jouw collectie met een voorliefde voor dressers, kan deze klassieke dresser niet ontbreken.
Ben ik helemaal met je eens. Hetgeen dat me doet twijfelen is of 10k voor een reverso ‘het waard is’. Qua verfijning en afwerking zijn de andere horloges zoals de Breguet en PF beter. Dus vandaar dat ik het lastig te verantwoorden vind naar mezelf😂
Ja het is een prachtig uurwerk😍. Een van de mooiste in deze prijscategorie. Ze zijn bij PF (en ook helaas bij H. Moser) inderdaad van de wat grotere maten maar deze kan nog net denk ik
Goede observatie al ben ik voor allemaal best hebberig:joy:. Het enige wat me bij de reverso niet aan staat is dat de afwerking en verfijndheid een kleine beetje achtergesteld is in vergelijking met bijvoorbeeld een breguet of PF. Dus dat is de reden dat ik het een lastige keuze vind.
Wat mij betreft met voorsprong de mooiste uit het rijtje. Reverso is knap maar eerder door de gimmick-factor, JLC heeft dauphine wijzers en de Parmigiani ziet er … ‘plat’ uit, tweedimensioneel. Goûts et coleurs
De breguet is zeker qua afwerking de mooiste. Enige wat ik wellicht graag had gehad (wat wel afbreuk doet aan het design ergens) is een small seconds. Toch leuk om naar te kijken namelijk😁
Ja, ik dacht ook eerst “huh”. Maar het past wel in de mindset van zo’n klasse dresser, denk ik ergens: het moet rust en klasse uitstralen, en zonder secondewijzer is het “rustiger”.
Kan ik me in vinden. Het is wel iets wat je blijft houden. Bij veel grote merken kan je betere uurwerken of knapper afgewerkte horloges vinden bij de iets mindere merken.
Toch lijkt het me prachtig die Reverso eens te zien en te passen. Kopen sowieso niet voor mijzelf, maar eens zien ooit!
Ik raad het passen je zeker aan want er zijn zoveel varianten. Met name de maatvoering moet echt goed zitten bij dit type kastvorm. Voor mij is alles groter dan de medium eigenlijk niet te doen…
Ook zeker een optie. Toevallig vandaag gepast. Prachtig horloge. Ik was met name van de ultra thin perpetual onder de indruk. Erg dun en elegant en bovenal erg buiten budget
Ik vind de Parmigiani erg geslaagd, heb daarop gestemd
en de Breguet is idd. ook wel een knap horloge, heb wat moeite met de romeinse cijfers, maar die blauwe wijzers heb ik altijd een van de beste wijzertypes gevonden, ik hoor wel eens dat een onderhoudje aan een Breguet horloge nogal prijzig is.