To FKM or not to FKM Grote HF Strap Test, doe je mee!!

Ja dat had ik ook. Ben ook chemicus van oorsprong.

Dat klopt maar deze simpele methode die je thuis kan uitvoeren heeft nogal een foutmarge. De soortelijke gewichten van de andere gangbare siliconen en rubber soorten in horloge straps zitten erg dicht bij elkaar waardoor je geen duidelijke conclusie hiervoor kan geven. Maar als je dit goed zou meten onder gecontroleerde condities dan is dit zeker mogelijk.

1 like

Ik werk zelf in industrie rond alles met rubber, dus leuk om dit topic te zien! FKM en FFKM hebben inderdaad een beduidend hogere massadichtheid dan de andere rubbers.

Siliconen is makkelijk te kleuren (net als PU, maar dat is te stijf voor bandjes denk ik), aangezien het normaal een translucente kleur heeft door de afwezigheid van carbon black (wat de andere rubbers dus zwart maakt en tevens stevig maakt)

1 like

En met hulpmiddelen uit de keuken zit je inderdaad wel aan een aardige foutmarge :sweat_smile: maar blijkbaar wel goed genoeg om iets te onderscheiden

1 like

Ah kijk dat verklaart een hoop. Interessant materiaal Rubber in al zijn soorten, maar goed dan gaan we snel off topic. Een van mijn bijvakken was polymeerchemie en dan stap je jouw wondere wereld binnen. Maar als je goed meet dan kun je dit tesamen met eventuele andere snelle testen (zoals de translucente kleur van Siliconen) eenvoudig en snel vrij accuraat bepalen om welk Rubber soort het gaat, ook de exoten.

Waarom is het belangrijk om te weten dat je straps (okee, die van je horloges…) van FKM rubber gemaakt zijn? Iets met allergieën of zo?

1 like

Nee, het kopen van Tropic straps is hot op dit moment en FKM Tropic straps worden vaak duurder verkocht tov van de normale rubber straps, vaak een veelvoud duurder. En je moet ze maar op de blauwe ogen geloven dat het dan ook echt FKM is want je kan het visueel niet zien. Er was inmiddels al wat discussie over in dit topic:

Vandaar dat ik dit topic in het leven geroepen heb. Meten is weten :slight_smile:

3 likes

Leuk plan!
Het water ligt in de koelkast. Ik probeer er morgen even tijd voor te maken :slight_smile:

1 like

@Drebin ik hoor nog graag van je…

Het leek me veel werk, verder niks

1 like

Haha zo leuk, ga dit het weekend even doen!

1 like

Tja , hier gaat het dus mis :no_mouth: bij het koken doe ik altijd alles op de gok .

1 like

Leuke test! Helaas weinig tijd de komende dagen maar misschien kan ik nog wat tijd vinden.
Heb wel al redelijk wat info gedeeld over diverse Ali bandjes (waaronder dus ook tropic) in dit topic:

Het zal mij in ieder geval niets verbazen dat de (juiste) 9,- Euro China bandjes van dezelfde kwaliteit zijn dan die banden waar ze 60,- Euro voor vragen. Miniem verschil in afwerking of kleur misschien nét iets anders, en misschien wat mooiere gesp er op, maar of het het extra geld waard is… ik betwijfel het op voorhand :wink:

(maar ik ben dan ook geen persoon die duizenden euro’s voor een enkel horloge over heeft)

1 like

ik vraag me dat dus ook af maar hoop dat het tegendeel bewezen wordt.

Ik ben alles behalve een rubber expert, maar er is denk ik niemand die uit kan leggen waar een zeg 6-voudig bedrag precies in kan zitten wat productie betreft. Tenminste dat lijkt mij zo.

Verschil in rubber kwaliteit zal niet meer dan centen-werk zijn, een iets mooier gepolijste gesp kost ook niet meer dan een paar dubbeltjes extra. Dan nog een of twee kwartjes voor een merk-naam logo er in lazeren, en dan heb je het wel gehad.

Iets groter verschil kan je bereiken met grote of kleine aantallen in productie lijkt me, maar de rest van het verhaal zal puur marketing zijn? Ik weet het zeker denk ik :wink:

2 tot maximaal 3 tientjes lijkt me een redelijk bedrag voor een mooie band die je hier direct in de EU koopt, alles daarboven lijkt me dus vooralsnog niets meer dan gebakken lucht, maar we wachten de resultaten af!

1 like

Ah oke, je maakte me al nieuwsgierig :rofl::rofl::rofl:
Veel werk kan ik me voorstellen als dit niet je achtergrond is. Dit hoort wel bij mijn achtergrond. Vraag me niet om een laminaat te leggen of te schilderen, man man man…
Onderdeel van mijn studie is leren problemen oplossen op een praktische manier. Ik wil een verschil bepalen tussen een eenvoudig rubber en een complexere fluorrubber. Dan kom je snel uit op basis eigenschappen zoals soortelijke massa die dusdanig verschillend zijn dat het verschil redelijk eenvoudig te meten moet zijn met simpele middelen en waarbij een flinke fout in de meting nog steeds een duidelijk resultaat geeft.
Dit klinkt nog steeds vaag maar nu een praktisch voorbeeld die iedereen wel snapt. , Als ik jou 2 metalen flessen geef en zeg 1 bevat Diesel en 1 bevat Euro95, bepaal voor mij wat in welke fles zit… Dat klinkt heel lastig, je kan er allemaal lab testen op loslaten om het te bepalen. OF je gooit 1 van de flessen in motor bedoeld voor Euro95. Start de motor en je hebt je antwoord. Je hoeft dan nog steeds niet te weten dat diesel een veel hogere ontbrandingstemperatuur heeft. Hierdoor is een Dieselmotor zwaarder en maakt deze meer lawaai. Als ie niet start was die fles diesel.

2 likes

oh er komt inderdaad nog veel meer bij kijken, je betaald ook voor de merkbeleving. Ik mag van een goed merk een hogere prijs verwachten en dat wat men zegt ook klopt. Je hoeft van Ali dit niet te verwachten. De vraag is dus zijn er merken die hun naam te grabbel leggen en ons iets beloven voor een hoog bedrag hetgeen niet zo blijkt te zijn. Merkbeleving kan een placebo effect hebben. Omdat je hoge kwaliteit verwacht beleef je het ook sneller als hogere kwaliteit. Andersom werkt dat ook… Het antwoord zal dus niks zeggen over of het de prijs waard is maar meer dat je gekregen hebt waarvoor je hebt betaald, FKM rubber.

Kan gewoon wanneer je tijd hebt. Als ik een aantal.aanmeldingen heb deel ik resultaat en ook hoe dit te berekenen. Dan kan je dit op je gemak doen wanneer je wel tijd hebt.

Ben het volledig met je eens. Een bepaald “merk” kan de verwachting geven dat je inderdaad echt méér krijgt voor de betaalde prijs. Ik denk echter dat dit in de praktijk in de meeste gevallen (in deze casus dus) niet het geval zal zijn. Zal me niets verbazen als het allemaal uit slechts een paar fabrieken komt rollen in China, maar kan natuurlijk ook zo zijn dat er in de VS of Europa ook nog veel rubber producten gemaakt worden.

In een andere tak van hobby heb ik het echter al jaren aan gezien dat dezelfde soort producten / kwaliteit er heel veel voor diverse merken Ă©n naamloos geproduceerd wordt, in vele gevallen exact dezelfde soort producten maar dan met een groot verschil in prijs.

De toekomst zal het leren :slight_smile:

1 like

:money_mouth_face:

je maakt het jezelf wel echt moeilijk. waarom bepaal je het volume niet gewoon met de wet van archimedes? je neemt een maatbeker en vult die tot een bepaald niveau, je flikkert het bandje zonder gesp er in en je leest de maatbeker opnieuw af. het verschil in volume is het volume van je bandje. deel de massa door dat getal en je hebt de dichtheid.

En ik ben nu ook best wel benieuwd wat je vervolgens met B doet?

2 andere succesvolle tests zijn trouwens ook de maximale yield (150%) bij breuk en de maximale stress (6 mPa). Alleen kan je je bandje daarna niet echt meer gebruiken ben ik bang

5 likes