To flipper or not to flipper, that's the question

Wie heeft dat ook ? Mooie klok, na lang twijfelen met veel liefde gekocht, maar omdat je nou eenmaal wat meer mooie exemplaren hebt, krijgt ie weinig of geen draagtijd. Maar hij blijft mooi. En dan foto’s maken om te verkopen. En als die gemaakt zijn besluiten om hem toch maar niet te verkopen, te mooi. Maar na een paar dagen weer denken dat je hem nooit draagt… pfff…

Nee ken dat gevoel niet. Ben zelf niet in de positie om leuke klokken te kopen en weer te flippen, maar lees de belevenissen van forum leden die dat wel doen met belangstelling.
Zo heb ik hier al veel merken/types voorbij zien komen waar ik nog nooit van gehoord had, keep flipping !!

Bij twijfel altijd flipperen.
Zo hebben wij, de mindere goden, er ook wat aan :smiley:

Voormalig beroepsflipperaar Monaco stuurde me laatst: ‘als je overweegt een klokje weg te doen, heb je eigenlijk je keuze al gemaakt’.

En daar sluit ik me bij aan.

1 like

En bij spijt…koop je hem gewoon in de toekomst weer terug…
Mis mijn PO die al 2jr weg is…dus as we speak is er weer een onderweg naar me.

Ps…gaat natuurlijk niet op voor vintage en limited edition klokken.

Tuurlijk, doen. Als je omhoog flipt krijg je toch geen spijt.

Als ik erg lang twijfel en mezelf moet overtuigen, dan doe ik het bij voorbaat niet.

Wat bij mij werkt:

  1. Eerste keer ontdekken en direct ‘liefde op het eerste gezicht’
  2. Paar maanden laten rusten en vervolgens nogmaals bekijken/passen. Check: nog steeds de bom of alweer iets anders op het oog wat beter aansluit bij je voorkeur? Zo ja, niet kopen :slight_smile:
  3. Paar weken/maanden laten rusten evt. nog een check.
  4. Definitieve koop/of niet.

Door bovenstaande heb je verschillende ijkpunten/meer voorpret, wat ervoor zorgt dat je geen (impuls) aankoop doet :wink:

Doordat je smaak continu veranderd kun je op den duur gaan flipperen, helaas is hier weinig aan te doen. Echter, door bovenstaande maak je bewuster keuzes en direct gevolg hiervan is dat je minder gaat flipperen.

Ik flip zelf ook doodgraag, het is voor mij een deel van de horlogehobby.
Er zijn maar weinig horloges die ik nooit meer zou wegdoen.

Het is inderdaad des te leuker als je na een tijd flipperen een betere collectie hebt dan voordien!

Ik heb zo langzaamaan gemerkt dat flipperen er wel een beetje bijhoort. Eigenlijk is het voor mij noodzakelijk omdat ik mijn horloges ook echt wil dragen. Momenteel heb ik er 8. Eigenlijk is dat net iets te veel.

EliasEliasElias Schreef:

Het is inderdaad des te leuker als je na een tijd
flipperen een betere collectie hebt dan voordien!

Hier ben ik het mee eens. Door flippen leer je wat je echt mooi vindt; de echte keepers blijven achter. Als je twijfelt om een klokje te flippen, is het geen keeper; het blijft knagen en vroeger of later gaat ie toch de deur uit.
Zo ver mijn ervaring.

Dit is een mooie methodiek maar gaat natuurlijk niet helemaal op voor tweedehands aankopen, zeker als het gaat om mooie dealtjes.

Als je te lang twijfelt is het horloge al weg. De Tissot PR516 Heritage, Steinhart Vintage GMT, Artego 300 en Victorinox Inox die hier op het forum heb gekocht, waren bijvoorbeeld na een paar maanden ‘bedenktijd’ al lang en breed weg geweest denk ik :wink:

Candide Schreef:

Dit is een mooie methodiek maar gaat natuurlijk
niet helemaal op voor tweedehands aankopen, zeker
als het gaat om mooie dealtjes.

Als je te lang twijfelt is het horloge al weg. De
Tissot PR516 Heritage, Steinhart Vintage GMT,
Artego 300 en Victorinox Inox die hier op het
forum heb gekocht, waren bijvoorbeeld na een paar
maanden ‘bedenktijd’ al lang en breed weg geweest
denk ik :wink:

Dat klopt! Ik doelde in eerste instantie enkel op nieuwe horloges :wink:
Tweedehands heb ik niet veel ervaring mee. Het lijkt me niet fijn om onder (grote) druk te moeten beslissen. Als het een veel voorkomende tweedehands is zou ik gewoon de volgende afwachten, tenzij ik de ‘check’ al een paar keer heb uitgevoerd.

Die check doe ik meestal ook wel, zeker met nieuw. Soms iets in opwelling, maar dat is dan een klok met ervaring. Op dit moment bestaat de collectie (tenminste, wat ik meetel) uit 7, en daar komt natuurlijk de P1lot One nog bij. Aangezien ik ook alles draag is dat nogal veel en komt gewoon niet alles aan de beurt. 4 a 5 is wel een beetje het maximum als je alles wilt dragen volgens mij. Heb verder niks op het oog, dus daar hoeft het niet perse voor… choices choices…

MonsterT Schreef:

Die check doe ik meestal ook wel, zeker met nieuw.
Soms iets in opwelling, maar dat is dan een klok
met ervaring. Op dit moment bestaat de collectie
(tenminste, wat ik meetel) uit 7, en daar komt
natuurlijk de P1lot One nog bij. Aangezien ik ook
alles draag is dat nogal veel en komt gewoon niet
alles aan de beurt. 4 a 5 is wel een beetje het
maximum als je alles wilt dragen volgens mij. Heb
verder niks op het oog, dus daar hoeft het niet
perse voor… choices choices…

3 a 4 is een mooi aantal IMO :slight_smile: We kunnen wel een keertje binnen de familie flipperen :stuck_out_tongue:

Je kunt ook alles inleveren voor 1 holy grail en opnieuw beginnen :stuck_out_tongue: Is wel eens gedaan door een forumlid volgens mij

mmm alles voor 1 gaat um niet worden. Er zijn er twee die forever blijven vanwege sentimentele waarde (gedragen of niet), waarvan de eenvoudige maar o zo degelijke seiko monster er 1 is… Alleen de Tudor Heritage Chrono staat op de nominatie. Oh nee, toch niet… of eh… jawel, toch maar wel… Nou nee, misschien, denk ik, of… (:P)

MonsterT Schreef:

mmm alles voor 1 gaat um niet worden. Er zijn er
twee die forever blijven vanwege sentimentele
waarde (gedragen of niet), waarvan de eenvoudige
maar o zo degelijke seiko monster er 1 is…
Alleen de Tudor Heritage Chrono staat op de
nominatie. Oh nee, toch niet… of eh… jawel,
toch maar wel… Nou nee, misschien, denk ik,
of… (:P)

Ja pffff… Moet ik nou wel of niet beginnen met het verkopen van mijn collectie??? En wat zal ik er dan als eerste uitdoen? Er moeten toch zeker 4 a 5 verkocht worden… Welke mogen blijven dan?

Spoon1 Schreef:

En bij spijt…koop je hem gewoon in de toekomst
weer terug…
Mis mijn PO die al 2jr weg is…dus as we speak
is er weer een onderweg naar me.

Veel voorpret!

Ik twijfel nog steeds over mijn Omeag Suverän 1944, aangeschaft omdat er een interessant verhaal aan vast zit, maar het ligt op mijn tafel en wordt nooit gedragen. Geen idee waarom deze mij niet past.

Explore vouwfietser Explore vouwfietser

En dat terwijl ik de Tudor die bij een ander lag te verstoffen wegens niet originele wijzers steeds maar weer uit de kist pak en draag:

Wat nu zo gek is, het horloge dat helemaal origineel is draag ik niet en het horloge waar wat op aan te merken is vind ik geweldig.
Blijkbaar gaat het niet om het horloge, maar de band die je ermee hebt.

Nee, geen last van…

EricPP Schreef:

Nee, geen last van…

(:D(:D(:smiley: