To Hack or not to Hack

Ik had deze vraag terloops gesteld in mijn vorige Ray post maar daar heb ik niet een antwoord op gehad. Dus maar even een “dedicated” post.

De meeste automaten (met name die met ETA/Valjoux uurwerken) hebben een hack functie. Oftewel, trek de kroon uit in de tweede (gelijkzet) positie en de secondewijzer stopt.

Dan kun je het uurwerk gemakkelijk exact gelijk zetten op een tijdssignaal of synchronisatiemoment.

Echter, andere automaten (Orient en Invicta bijvoorbeeld) kennen die functie niet. Tijdens het gelijkzetten loopt de secondewijzer gewoon door.

Nu is er een truc om toch die hack funtie op deze uurwerken toe te passen door tijdens het gelijkzetten de kroon lichtjes tegen de klok in te draaien op het moment dat alle wijzers staan zoals je die wilt hebben waardoor de secondewijzer stopt, en vervolgens los te laten op het moment waarop de wijzers corresponderen met de werkelijke tijd.

Soms loopt hierbij de secondewijzer even achteruit, en dat lijkt me niet goed…

Mijn vraag is : Kan deze nephack kwaad ?

Overigens werkt de nephack niet op alle mechanische horloges.

Backhacking werkt het beste wanneer de opwindveer niet te strak staat. Mijn horlogemaker adviseert nimmer de wijzers tegen de klok in te draaien. Persoonlijk geef ik mijn Seiko’s zonder hackfunctie even een snelle swing wanneer de secondenwijzer, van de Seiko en de syncklok gelijk staan. Wanneer de secondenwijzer van de Seiko dan de 12 passeert probeer ik de minutenwijzer zo correct mogelijk op de juiste markering te krijgen.

Ik begreep dat het eventueel je uurwerk kan stuk maken.

Toch doe ik het soms, als ik mijn Monster gelijk wil zetten. Dit komt omdat ik dan de wijzer net iets te ver voorbij de werkelijke minuut plaats en dan zet ik hem nog even terug. haha maar dat doe ik natuurlijk niet express.

Ik back-hack mijn Seiko’s altijd.
Ik zorg er daarna wel voor dat ik de wijzers een paar minuten vooruit moet draaien om op tijd te zetten. Volgens mij zie je dan soms de secondewijzer een versnellinkje pakken.
Ik maak me er geen zorgen over. Ik denk dat de boel binnen zo’n 7S** loopwerkje degelijk genoeg is.

Paul.

Doe het wel eens, maar kan me voorstellen dat er mensen zijn die er niet een goed gevoel bij hebben.
Het voelt onnatuurlijk aan.

Voor mij hoeft ie ook niet op de seconde gelijk te lopen. Als ie echter stil heeft gestaan, dan probeer ik em wel te syncen met een “zwieper” wanneer de digitale seconde voorbij komt. En dan nog meestal 1 a 2 secondes te vroeg, want ik heb een hekel als een horloge achterloopt.

Ik doe het ook wel eens hoor, maar ben eigenlijk benieuwd wat onze expert Rob ervan vind :slight_smile:

PlummerNL Schreef:

Ik had deze vraag terloops gesteld in mijn vorige
Ray post maar daar heb ik niet een antwoord op
gehad. Dus maar even een “dedicated” post.

Over dit onderwerp bestaat toch ook al een eerdere post, vervallen we zo niet een beetje in herhaling?

http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,331970,331970#msg-331970

meijerhj Schreef:

Over dit onderwerp bestaat toch ook al een eerdere
post, vervallen we zo niet een beetje in
herhaling?

http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,331970,33197
0#msg-331970

Die had ik niet gezien. En beantwoordt de vraag. Backhacken kan geen kwaad.

Maar dan ook weer…Iedere noot is al gespeeld en ieder akkoord is al gevormd. En toch luisteren we steeds weer naar muziek :)-D