To polish or not

Mits goed gedaan, zou ik er geen enkel probleem mee hebben…
Prachtig horloge trouwens

Dit is wel meer dan enkel polijsten he :wink:

Als ik het zo zie is het een complete restauratie met laserlassen etc

3 likes

Prachtig resultaat!!
Gewoon laten polijsten wanneer het je stoort, wel door een vakman! :+1:

1 like

Wow, knap werk!

Eens, heb ook een vintage horloge. Daar stoor ik me totaal niet aan alle butsen en slijtage.

Precies waarom ik het uiteindelijk toch heb laten doen. Alleen ben ik nu wel weer benauwd om hem dagelijks te dragen :laughing:

“Nooit” vind ik een groot woord.
Ik ga niet gauw tot polijsten over, maar er zijn zeker gevallen waarin ik voorstander ben.

Eroverheen die draaischijf.

Mits met beleid

1 like

Mijn idee hierover is: zo min mogelijk. Als je een horloge hebt met diepe krassen en je wil dit weg hebben, dan houdt dit dus in dat je over dat hele deel van het horloge een laag moet weghalen ter dikte (diepte) van de diepste beschadiging. Met andere woorden: je gaat hoe dan ook de kastvorm wijzigen. Niet zo mijn ding…

Hier een voorbeeld van hoe ik het zelf het liefst doe:

Je kunt als je inzoomt nog butsen zien, maar alle kleine oppervlakkige krasjes - daar waar er dorgaans de meeste van zijn - zijn weg. Het gematteerde deel bevat eveneens nog wat butsjes en is enkel licht geborsteld zodat kleine beschadigingen niet meer zichtbaar zijn. Er is nu weer een duidelijk onderscheid tussen geborsteld staal en gepolijst staal, dit was voor dit proces slecht te onderscheiden.

Iedereen zal hier het zijne/hare van vinden, maar dit vind ik persoonlijk de meest respectvolle methode voor het optisch ‘herstellen’ van een oud horloge.

5 likes

Heb mijn Chopard Mille Miglia laten servicen en polijsten. Ik was snel besloten dat het goed was.