Voor het eerst heb ik mijn horloge (professioneel) laten polijsten. Het ging me voornamelijk om de stalen band. Toen ik het horloge dat ik via C24 had gekocht ontving, kwam ik er achter dat de staat van de band toch minder was dan de foto’s van de verkopers lieten zien. Verkoper had zichtbaar met enige regelmaat ruzie met zijn bureau, want er waren behoorlijk wat deskdiving littekens zichtbaar. Daarom ben ik toch eens gaan kijken of ik met name de band kon polijsten. Na wat YouTube videos was ik er al snel achter dat je dat behoorlijk kunt verknallen. Scherpe hoeken die rond worden, kastvormen die helemaal gesmolten lijken na een flinke polijstbeurt. Dat soort broddelwerk is waardeverminderend en zou ik ver van weg willen blijven. Dus ik heb het aan een professional overgelaten: Dik Wakker.
Ik heb wel getwijfeld of ik het überhaupt zou willen laten doen, aangezien polijsten ook wel een taboe is onder de fijnproevers. Je kunt er behoorlijk de mist mee ingaan. Maar ik heb de proef op de som genomen en het horloge opgestuurd. Ongeveer 7 weken later was hij weer terug en dit is het resultaat. Ik ben er zeer over te spreken
Overigens stem ik voor “Oneens” want het hangt wat mij betreft van het horloge af. Een mooi vintage horloge zou ik denk ik niet laten polijsten en/of anderzins qua uiterlijk laten opknappen, ‘een dagelijkse drager’ wél denk ik.
Welnee als je je stoort aan de krassen laat je hem gewoon oplappen! Niet iedereen is super voorzichtig met zijn horloge. al die Rolexmietjes en er lekker dragen en genieten niks met waarde of doorverkopen te maken.
Goh…
Om het gesprek nog even een andere invalshoek te geven.
Ik ben zo een neuroot die alles in nieuwstaat moet hebben (wil houden). Dus polish of niet, ik zou niet rap geneigd zijn om iets te kopen waar de staat te ver afwijkt van nieuwstaat…
Wat ik zou doen nadat ik zelf voor redelijk wat gebruiksstaat gezorgd heb? Wss verkopen en opnieuw voor nieuwstaat gaan
Ook heb ik goede ervaringen met Dik Wakker. Na een slippartijtje in Griekenland mijn bb58 beschadigd. Persoonlijk stoorde ik mij er enorm aan. Dus heb ik er wat aan laten doen. Moet zeggen dat ik bij vintage het veel minder storend vind. Afhankelijk van het horloge en de beschadigingen dus wel doen vind ik. Maar vooral aan wie je het toevertrouwd is denk ik belangrijk.
Ligt er voornamelijk aan wie het polijst. Als het door een professional wordt gedaan vind ik het niet erg. Hou m’n hart altijd vast als mensen het zelf proberen te polijsten met cape cod etc.
De “na” foto’s zijn wel erg mooi zeg, goed gelukt!
OT: ik vind dat het prima kan zolang je de originele staat niet (merkbaar) aanpast / aantast. Dus de letters achterop nog leesbaar zoals het hoort, hoeken die hoeken blijven, niet polijsten wat bv satin hoort te zijn, etc.
Als ik met krassen wil lopen, doe ik wel een cactus om mijn pols . Maar ik ben voorstander van licht polijsten zolang het niet de originele vorm verkloot. Een beetje krassen is voor mij prima
Eens/Oneens…ik vind namelijk dat het wel bij de rest van het horloge moet passen. Als de kast nog mooi, kan je de band (laten) polijsten. Is het gehele horloge geleefd/doorleefd zou ik het zo laten.
Het is een beetje kiezen tussen de “lesser of two evils”. Een afgeragd modern/nieuw horloge is niet aantrekkelijk maar er is niks beters dan de originele verse fabrieksafwerking.
Ik heb 2019 mijn Datejust uit 1991 gekocht en heb die toen helemaal laten opknapprn om de doodeenvoudige reden; ik wilde alle ‘wear & tear’ zelf veroorzaakt hebben, elk krasje heeft z’n verhaal
Nee, maar er is wel veel beter dan de originele verse fabrieksafwerking na 10 jaar misbruik/gebruik. Gewoon polijsten dus, als de staat van het horloge de originele fabrieksafwerking toch al haast onzichtbaar maakt
Om een kast te laten polijsten zou ik veel terughoudender zijn dan wanneer het alleen een band betreft.
Voordat ik het horloge uit handen geef zou ik toch graag wat referentiewerk van hem willen zien.
Als degene die het uitvoert een goed trackrecord heeft (en je stoort je heel erg aan de staat waarin het horloge verkeert) zou ik zeggen: why not, het is tenslotte jouw horloge. Do as you please !