To quartz or not to quartz, en welke dan?

Gisteren heb ik het “ondenkbare” gedaan, en mijn Seiko SKX007 verkocht. Reden; sinds ik de “New Turtle” heb, begon ik me aan kleine dingetjes te storen op de 007, zoals de geprinte indices op de wijzerplaat (op de Turtle zijn ze ingelegd), en de wat minder mooi draaiende bezel. Bovendien vind ik de Turtle minder hoog lijken op mijn pols, maar dat is ongetwijfeld optisch bedrog.

Maar nu er twee horloges uit zijn (de SNK803 en de SKX007) vind ik dat er een nieuwe in mag (hoewel ik natuurlijk nog in afwachting ben van mijn Speedmaster Pro). De vraag is alleen welke. In ieder geval geen duiker, en ik heb besloten dat het een quartz mag zijn. Maar dan wel eentje met hoge nauwkeurigheid, liefst met een “thermo compensated” uurwerkje, of alternatief met tijdcorrectie via radio of satelliet. Mijn voorkeur gaat overigens uit naar een quartz met hoge precisie, zonder dat die daar een externe bron voor nodig heeft. Daarnaast saffierglas, en het horloge moet goed staan op een leren bandje.

Op mijn shortlist, op dit moment:

  • Longines Conquest VHP, nieuwe model (er worden op dit moment twee vrijwel nieuwe aangeboden, waarvan eentje op het blauwe forum)
  • Certina DS-2 precidrive, zonder de chronograaf
  • Seiko Dolce (twijfelgeval)
  • Casio Oceanus OCW-S100

Longines Conquest VHP

Plus

  • mooi model, hoewel ik de grote cijfers een beetje storend vind
  • innovatief, b.v. de energiespaarstand of de bescherming tegen schokken en magnetische velden
  • waarschijnlijk in de toekomst goed te servicen (als dat al nodig is, want volgens mij lopen de bewegende delen voornamelijk in nylon)

Min

  • WR is maar 50 meter, in tegenstelling tot de andere Conquest modellen
  • de Conquest kast lijkt een beetje overkill voor het horloge

Certina DS-2 precidrive

Plus

  • goedkoper dan de Longines, en in de basis hetzelfde uurwerk (maar dan zonder de Longines aanpassingen)
  • oogt minder massief dan de Longines, terwijl de waterdichtheid beter is (100m tot 200m)

Min

  • op alle video’s die ik gezien heb mist de secondenwijzer de indices volledig
  • oogt wat goedkoper dan de Longines
  • beetje drukkere wijzerplaat

Seiko Dolce

Plus

  • Seiko 8J41 uurwerk (ouder uurwerk uit de GS lijn)

Min

  • niet of nauwelijks waterdicht (30m)
  • beetje saai ontwerp, oogt goedkoop
  • Japan-only model, dus lastig in geval van garantie
  • eigenlijk geen optie voor mij, gezien de bovenstaande minpunten

Casio Oceanus OCW-S100

Plus

  • op de foto’s in ieder geval mooi gelijnd, met een rustige wijzerplaat en mooie wijzers
  • schokbestendig en voldoende waterdicht
  • titanium kast, dus lekker licht
  • naar het schijnt raakt de secondenwijzer op de meeste (alle?) modellen precies de indices
  • solar, dus geen batterijen wisselen

Min

  • Japan-only model, dus lastig in geval van garantie
  • geen HAQ, maar afhankelijk van radiosignaal
  • kan volgens mij door de kast niet op een leren band

Welke zouden jullie overwegen in de prijsklasse tot pakweg 500 euro, en heb je nog alternatieven?
Oh ja, een Grand Seiko zit zeker niet in het budget, anders zou ik die absoluut overwegen :wink:

Een Bulova Precisionist of Accutron II is geen optie voor mij, vanwege de korte levensduur van de batterij. Dat komt ongetwijfeld door de “sweeping” secondewijzer. Bovendien vind ik de modellen die ik online heb gezien minder mooi ogen dan de Casio, Longines en Certina.

Bedankt voor het meedenken! :smiley:

2 likes

Dan zou ik gaan voor de Longines: prachtig merk met historie en een innovatieve quartz.
En waar hij nu voor in het blauwe gedeelte staat, vind je hem nergens (meer).

1 like

Ik ken de horloges die je noemt maar ik zou er toch graag foto’s bij willen zien :slight_smile: In ieder geval van de Certina DS-2 precidrive, die is er in meerdere uitvoeringen.

Maar dat zijn nogal verschillende horloges in je lijstje.

De Conquest VHP is het niet voor mij, De chapterring vind ik niet zo. De Oceanus vind ik wel fraai, maar heb ik nooit live gezien en weet niet of dat de blauwe accenten een beetje ingetogen zijn of juist té. Welke DS-2 je leuk vind weten we nog niet.

Ik vind de Seiko Dolce interessant. Ik geloof niet dat hij er goedkoop uitziet. Wel eenvóudig.
Deze al gezien?

Ze hebben allemaal wel wat, het ligt een beetje aan wat je al hebt.

1 like

Nou, op TZ-UK staat er eentje die nog net wat goedkoper is (tientjeswerk). De vraag is dus ook een beetje hoe waardevast de VHP zal zijn. Maar aan de andere kant; de klassieke VHP (die ik overigens niet echt mooi vind) is nog steeds erg gewild.

Ik twijfel eigenlijk een beetje over de forse kast, in combinatie met de 50m waterdichtheid.

Je hebt gelijk; deze Certina DS-2 had ik in gedachten:

https://www.boumanonline.nl/horloges/certina-ds-2-c0244101105120

Zoals gezegd, oogt goedkoper, maar met in de basis hetzelfde ETA uurwerk als de Longines.

Als jij hem mooi vind een prima horloge. Maar op deze video zie je die PCL’s pas goed, dat moet dan wel je ding zijn:

1 like

Wellicht een variant van de Certina DS8?

3 likes

Eigenlijk wil ik geen chronograaf of anderszins drukke wijzerplaat. Anders waren er nog veel meer opties :wink:

2 likes

-Longines: Persoonlijk vind ik die grote cijfers op de longines te groot. Net zoals ik de crownguard te bonkig vind overkomen.

-Certina. Mooi horloge, ik snap alleen de groene seconde wijzer niet. Deze is ook leuk, ds first ceramic.

-Seiko Dolce. Oogt idd goedkoop. Niet Seiko’s mooiste quartz horloge. Deze zijn dan mooier Seiko SBPX073

-Casio. Gewoon een mooi horloge op de plaatjes in ieder geval, nooit RL gezien.

Succes met de zoektocht👍

1 like

Afgaande wat ik op WUS lees en in andere reviews moet het afwerkingsniveau en de snowflake wijzerplaat qua niveau wel passen bij het HAQ kaliber. De vorm van de kast is inderdaad wel eenvoudiger dan van bv sommige Grand Seiko’s. Zou er juist niet goedkoop uitzien. Allemaal van horen zeggen. Het spettert niet van de foto, geef ik toe. En de onyx moet je ook liggen.

1 like

Je hebt gelijk, ik vind zelf die bandaanzet van de SBPX073 niet zo mooi. Die SACM171 is dan wel mooier. Dunne kast is leuk maar dan heb je niet zo veel facetten. En die onix, tsja dat is ook niet mijn ding.

Zeker de Casio. Zo mooi en titanium. De longines heeft hele rare, lees, niet mooie crown guards

De Longines VHP is de mooiste :grin:

Die heeft toch ook geen HAQ uurwerk?

Het wordt toch de Longines inderdaad … het is de enige die echt iets innovatiefs doet met het feit dat het een quartz is (de slaapstand, bescherming tegen schokken en magnetische velden, de eeuwigdurende kalender en de “smart crown”).

Dat ie maar 50m WR heeft, daar kom ik wel overheen. Per slot van rekening heb ik ook een duiker (die niet verder komt dan het zwembad en vakantie :wink: ).

Prima keuze. Staat er niet eentje in het blauwe gedeelte hier? :thinking::wink:

1 like

Eentje waar ik ook op jaag helaas :stuck_out_tongue:

Ik heb zitten slapen, klopt idd.

Maar Jahan01 is er al uit.

1 like

Ik dacht dat jij op zoek was naar die Casio?

Ik vind het jammer dat die niet op een standaard leren band kan, en dat het uurwerkje zelf maar gespecificeerd is als +/- 15spm. Dat wordt dan wel weer gecompenseerd met de tijdsynchronisatie, maar toch.

Nee hoor :stuck_out_tongue: ik ben een longines gek, toen ik zag aan welke prijs die vhp ging wou ik hem meteen maar ik heb er helaas langs gegrepen.

1 like