thieuster Schreef:
Ik vind het wel een goede stelregel (die hierboven
ook kamerbreed wordt verwoord): gewoon dragen en
anders moet je 'm eigenlijk niet kopen.Menno
Behalve als je een historische- of een themacollectie aanlegt
thieuster Schreef:
Ik vind het wel een goede stelregel (die hierboven
ook kamerbreed wordt verwoord): gewoon dragen en
Behalve als je een historische- of een themacollectie aanlegt
Ik draag ook al mijn horloges gewoon. Duur of goedkoop. Al hou ik ook wel rekening met vakantie e.d. Dan neem ik meestal iets stevigs mee wat niet zo duur is.
Het is bij mij zelfs zo dat ik er een beetje van baal dat ik sommige horloges niet meer zoveel draag, omdat ik er steeds meer krijg (heb er niet echt heel veel hoor). Eerlijk gezegd weerhoudt mij dat ook wel weer van nieuwe aankopen; wanneer wil ik die dan ook nog gaan dragen?
Horloges hebben voor in de kluis is niet mijn stijl.
Ik kan me wel voorstellen dat het voor andere mensen anders is. Ik verzamel wel andere dingen (oude radio’s bijvoorbeeld) die eigenlijk wel gewoon voor ‘in de kast’ zijn.
Sam
Waarom zouden die geen draagtijd krijgen?
Ik draag ook al mijn horloges.
Nu heb ik niet zulke dure horloges, maar elke
eerste kras is erg op een horloge,…goedkoop of
duur.
Na die eerste kras worden horloges alleen maar
mooier van het dragen.
Mijn vader draagt al 38 jaar een Omega speedmaster
professional, je ziet dat dat horloge al een leven
achter zich heeft en dat maakt hem in mijn ogen
alleen maar mooier.
Zelfde geldt voor mijn eigen citizen duiker die ik
nu 13 jaar heb, het was het horloge dat ik van
mijn vriendin kreeg op mijn 25ste verjaardag.
veel draagsporen, maar hij wordt alleen maar
mooier.
Horloges moet je dragen !!
Eens met Marijn. De 1e kras doet het meeste pijn, maar daarna krijgt iedere kras een betekenis. Zo heb ik ook een Seiko, nogniet eens zo heel oud, maar wel veel gebruikt in zo’n korte periode en dat is best te zien en dat vind ik mooi zo.
Andere horloge’s ben je natuurlijk gewoon zuiniger op, zo heb ik een Zondags horloge gekregen van m’n Vader en die probeer ik uiteraard zo mooi mogelijk te houden. Maar ook daar geld toch wel dat als die gedragen wodrt krasjes onvermijdelijk zijn.
Ik vind het gewoon soms lastig er een te kiezen voor de dag en twijfel dan, ik doe dan vaak iene miene mutten want ze moeten toch allemaal aan de beurt komen, ik let overigens wel op dat ik echt dure horloges niet zomaar draag als ik iets moet doen, want een kras op zo een horloge ja daar ben ik echt ziek van, dus die ene kist met die horloges gaat dan niet open, dat iene miene mutten bevalt me dus wel, allemachtig ik lijk wel een kind,( ben dan ook pas 58 en verzamel al 35 jaar’
groet Lex
Ik had hologes die ik niet droeg, en heb er nu nog een paar die ik niet draag, maar niet om ze mooi te houden, ik wissel gewoon niet snel, ik ga wel de boel hier opruimen, ik wil alleen nog echte dragers hebben, de rest ruim ik op!
Voor tijdens de hobby sportvissen en klusjes in huis en aan de auto bijvoorbeeld draag ik altijd de monster, en ik vind dat ie er nog aardig uit ziet na een paar jaar gebruik !
:~een horloge is gemaakt om te dragen, dus dat doe ik dan ook
groet,
Arno
thieuster Schreef:
Ik vind het wel een goede stelregel (die
hierboven
ook kamerbreed wordt verwoord): gewoon dragen
en
Behalve als je een historische- of een
themacollectie aanlegt
Waarom zouden die geen draagtijd krijgen?
Ze kunnen best draagtijd krijgen, als ze het doen:D
Ik bedoel, als reactie op Menno, dat je ze niet per sé koopt om te dragen, maar om de collectie aan te vullen en dan kunnen ze best wel eens niet draagbaar zijn. Defect of misschien te uniek/museaal of zo…
Dragen natuurlijk. Maar de keuze is wel afhankelijk van de gelegenheid. Mijn eerste mechanische horloge was een Girard Perregaux Richeville en die kwam gewoon niet meer van mijn pols af, dat was eigenlijk de belangrijkste reden om toch eens om te zien naar een ander horloge uit een wat alledaagsere prijsklasse.
Het hele mooie van horloges is dat je het bij je draagt en er de hele dag naar kunt kijken. Dat is bij een kunstwerk oid toch heel anders. Een horloge verenigd twee zaken: functie en sieraad. Het eerste argument verkoop ik aan mijn gezin, het tweede houdt ik voor mezelf:D
Hoi,
Uiteraard dragen die hap.
Wel doe ik tijdens mijn werk als RTV technicus de horloges af. Ook vanwege eventueel kortsluitinggevaar. Verder doe ik een risicoanalyse voor wat betreft het wel of niet dragen. Wordt de situatie voor het horloge risicovol, en dreigen mogelijke krassen, af die hap! Zodra de situatie van het moment weer redelijk veilig is, gaat de klok weer om.
Ik ben er namelijk wel retezuinig op.
Toch hoort een horloge vooral om je pols, om van te genieten.
Oja, en om te zien hoe laat het is 
Groet,
Nico.
Oooh, tja, een kapot horloge dragen staat idd erg :+
:D:P:D
Ieder z’n ding. Dus wat dat betreft kan ik me voorstellen dat er ook mensen horloges sparen die ze niet dragen. Heb je toevallig zo een thema/kijkcollectie?
Even een vraagje tussendoor (op dit moderne forumgedeelte), zijn er hier ook die een zakhorloge drage… gebruiken?
Ik ken iemand die 't overwoog…>X
Ik draag ook al mijn horloges. Alleen de duurdere niet zomaar bij elke gelegenheid (mijn Zenith zal ik bijv. nooit om hebben als ik in de tuin werk of aan het klussen ben ;)). Blijkbaar ben ik daar toch wat zuiniger op. Een wat minder duur horloge draagt in die zin wellicht makkelijker dan een hele dure (tenzij je bulkt van het geld).
En aangezien ik best een aardige collectie heb, heb je periode’s dat je de ene week elke dag een bepaald horloge draag en vervolgens de weken daarna geregeld een andere.
Niels
Ik heb ze gekocht om te dragen en dat doe ik ze dus ook allemaal. De ene uiteraard meer dan de andere. Mijn Superocean Héritage dagelijks sinds ik die heb, mijn Evidenza nauwelijks aangezien ik die te klein vind. De aanwinst die al even in de pijplijn zit wordt mijn “zomer-/vakantiehorloge”, hoewel ik voor 's zomers ook al een lederen band heb gekocht voor de Superocean Héritage.
thieuster Schreef:
Ik vind het wel een goede stelregel (die
hierboven
ook kamerbreed wordt verwoord): gewoon dragen
en
Behalve als je een historische- of een
themacollectie aanlegt
Ik kan daar wel in meegaan. Wanneer je (gedeeltelijk) thematisch verzamelt bestaat de mogelijkheid dat er wat kwetsbaardere exemplaren tussen komen te zitten.
Hallo,
Gewoon lekker dragen!
Ik zit welliswaar niet in het duurdere segment,en een vlekje of een plekje koop ik er meestal gewoon bij, dus een horloge wordt bij mij meestal pas kostbaar wanneer het bij de horlogemaker is geweest voor een revisie.
Momenteel ben ik helemaal gelukkig met een Certina DS 2,gekocht op marktplaats met een klein probleempje, maar na een schoonmaakbeurtje Top of the Bill. De directe concurrent voor de Certina is een Enicar Star Jewels.
Frits
Oooh, tja, een kapot horloge dragen staat idd erg
:+
:D:P:DIeder z’n ding. Dus wat dat betreft kan ik me
voorstellen dat er ook mensen horloges sparen die
ze niet dragen. Heb je toevallig zo een
thema/kijkcollectie?
Mijn thema bij het verzamelen is Rusland, met de nadruk op lucht- en ruimtevaart. Dat heeft een budgetaire reden:#, afgezien van het feit dat het een leuk verzamelgebied is.
Sommige horloges zijn niet makkelijk te vinden. Tenminste de echte, fakes en namaak zijn o.a. in de Oekraïne (helaas) ruim voor handen. Dus toen er ruim een jaar eens na ruim anderhalf jaar weer eens een echte bijna correcte 17 steens Shturmanski op eBay kwam (het eerste horloge ooit in ‘orbit’ in de ruimte), heb ik me niet afgevraagd of hij ook liep, maar ik heb toegelagen. En zo heb ik nog wel een paar horloges: gekocht voor de verzameling: zo heb ik ook een hele mooie Rodina, met het eerste Russische automatische uurwerk, maar de opwinding werk niet:D:D Ik vind het niet zo erg.
In de numismatiek en philatelie geef je je verzamelde munten ook niet uit en plak je de verzamelde postzegels ook niet op de vakantie kaarten, toch?
Hier de ‘Gagarin’ Shturmanski, met originele wijzerplaat, niet vaak te vinden: kroon, uren- en secondenwijzer zijn helaas niet goed. Hij loopt wel en soms draag ik hem ook!
En de Rodina, met eerste Russische automaat, deze doet het dus niet:
En ander historisch voorbeeld: een Poljot met merknaam in calligrafisch Cyrllisch schrift. Komt nog minder vaak langs als de Shturmanski. Poljot betekent ‘vlucht’ en is men als merknaam gaan gebruiken na de eerste succesvolle lancering van de eerst kunstmaan, de ‘Sputnik’. Alleen bij de eerste ‘oer’ Poljots zie deze schrijfwijze van de merknaam. Als je goed kijkt zie je de Sputnik in de bovenste ‘krul’. Hij trouwens loopt wel!

Tot slot nog een historisch voorbeeld naar aanleiding van de Sputnik, deze Kirova. Die zie je erg veel met namaak wijzerplaat en/of incorrecte wijzers. De seconden wijzer met de rode stip, die de Sputnik moet verbeelden die zijn rondjes om de aarde draait, is redelijk schaars. Deze is helemaal origineel, eind jaren '50.
Toch kan ik hier ook erg van genieten.
Russiche horloges hebben toch echt iets.
Heb zelf twee Vostok Europes en een Vostok waarbij het leuk is om te zien dat de Vostoks zelf minder zijn qua afwerking, maar wel zoals bedoeld. Het is dan ook een echt Bostok en nog een raketa

Ik draag geen enkel van mijn horloges alleen naar kijken daarna weer in de kast;)
Ik neem mij altijd voor niet te “kinderachig” ermee te zijn.
Ja, het zijn gebruiksartikelen. In de kast laten liggen is ook niet de bedoeling…
Toch betrap ik mij er op ze toch wel enigzins “bewust” te dragen, en na een e.v.t beschading(etje), zoiets te hebben van : zie je nou wel ! podv…
Het is een beetje het “erg dure auto effect”.
Zo’n dure Porsche, die je dan ongewassen , met de 18inch velgen tegen de stoeprand aan geparkeerd ziet staan.
Maakt allemaal niet uit. Als je het geld ervoor hebt.
Volgend jaar weer inruilen voor een nieuwe.
Heb je echt gespaard voor een redelijk dure aanschaf, die je ook in bezit wilt houden, is het toch weer anders…
Vind het toch ook wel belangrijk ze zo mooi/netjes mogelijk te houden.
Of ik zou er financieel de mogelijkheid voor moeten hebben , zo weer “even een nieuwe” aan te schaffen…helaas…