Tobben met een vlindersluiting... tips?

Hoi allen,

In deze tijden van even geen budget voor een nieuwe klok maar wel zin in wat anders, ben ik wat aan spelen met lederen bandjes en sluitingen. Zo heb ik inmiddels enkele lederen banden voorzien van zo’n zeer comfortabele kliksluiting waarbij een deel van de band binnen langs gaat, met micro afstelling. Zo eentje die je vaak bij metalen banden ziet, maar dan voor lederen banden. Niet duur en erg comfortabel, maar niet echt stijlvol.
Ook heb ik een bandje voorzien van een gangbare klapsluiting, waarbij de band buiten langs gaat. Stijlvol en redelijk makkelijk om te doen, doet niets af aan de looks van een doornsluiting.
Vandaag heb ik een lederen band van een vlindersluiting met kliksysteem voorzien. Erg stijlvol, maar wat een gedoe om die om te krijgen zeg! Hoe doen jullie zo eentje om? Eerst de ene helft en dan de andere dichtklikken, of is er een handiger manier?
Alle tips zijn welkom!

Bij voorbaat dank.
Groet, Jelle.

Na verloop van tijd krijg je daar wel een handigheidje in :slight_smile:

Ik ben niet meer zo van de vlindersluitingen, teveel gedoe en meestal niet bepaald comfortabel.

2x eens tot nu toe. Veel gedoe en weinig (extra) comfort.

Mijn Tissot vlindersluiting werkt perfect. Inderdaad eerst de ene kant dicht, dan de andere. Sluit soepel en toch stevig en zit comfortabel.

Binnenkort komt voor mijn Steinhart Flieger ook een vlindersluiting binnen. Eens kijken hoe dat gaat.

Het kan aan het merk en/of de kwaliteit liggen natuurlijk. Ik heb eens een aftermarket vlindersluiting gekocht maar die was lang niet zo fijn.

De Vlindersluiting op mijn Hamilton oogde zeer stijlvol. Toch heb ik afscheid genomen vanwege het comfort en het regelmatig losschieten van de sluiting.
Nadeel aan de normale doornsluiting is de toegenomen slijtage aan de band van het om- en afdoen.
Tja elk voordeel hep z’n nadeel zei Cruyff al… :)o

Helaas dus geen tip, maar toch even gedeeld :smiley:

Mijn op maat gemaakte horlogebandjes daar kan niet eens een gewone gesp worden gezet op dus ik hoop dat mijn Tissot en straks Steinhart sluitingen het volhouden :wink:

Dank voor jullie reacties. Vooralsnog vind ik een vlindersluiting wel enig voordeel hebben boven een doornsluiting. Geen slijtage bijvoorbeeld. Het is een sluiting met twee drukknopjes aan weerszijden die de sluiting ontgrendelen, dus losschieten zal niet zo snel gebeuren denk ik. Ik ben het niet helemaal eens met het bandje waar die nu op zit (chocoladebruin op een champagne wijzerplaat), ik ga in de kerstvakantie maar eens een mooie zwarte band maken denk ik. Mijn achterbuuf is schoenmaakster en heeft zo’n enorme leernaaimachine, die kan me vast helpen.

Geen idee. Ik heb wel es een hommage Panerai sluiting en die werkte ook voor geen meter als er een bandje op zat.

Heeft iemand ervaring met een dergelijke sluiting van Omega;

Deze zou ik graag nog eens willen proberen, maar de prijs houdt mij tegen :slight_smile:

Lieuwedv Schreef:

Heeft iemand ervaring met een dergelijke sluiting
van Omega;

http://www.chronocentric.com/omega/images/omega_de
ployant_custom_keith_downing.jpg

Deze zou ik graag nog eens willen proberen, maar
de prijs houdt mij tegen :slight_smile:

Was er niet n traploze variant (zonder gaatjes in de band zeg maar.

yep, heb er 2; een gepolijste en een matte; inderdaad eigenlijk veel te duur, maar wel super in gebruik en qua looks!

gr. Joep

vlindersluiting van Steinhart zojuist op mijn Artego 300 gezet

werkt ook uitstekend

en dat voor maar 22 euro

het is net als met de horloges… hoe ze het doen voor die prijzen weet niemand maar we genieten er wel mooi van :wink:

Zekers, heb een van mijn eerste horloges, een Kiber Dakota Sabbia, zojuist van een mooie zwarte lederen band en gepolijste vlindersluiting voorzien. Totale schade 25 euro en het beestje heeft een hele nieuwe look.

Lieuwedv Schreef:

van Omega;

Yep, op verschillende Omega’s gehad(en nog steeds). Echt een topsluiting! Ideale is dat je niet nog eens zelf het “flapje” door het “lusje” hoeft te halen…Let wel, deze werkt alleen met de banden die speciaal voor deze sluiting zijn gemaakt.

Lieuwedv Schreef:

van Omega;

Ik heb er 2 van zulke, 1 precies zo als op de foto op een Oris, heb de ervaring dat regelmatig het pinnetje uit de band schiet en de band dus los is. Een tweede zit op een Chr.Ward Trident, die is super, heeft nog aan weerszijden een minieme overkapping waardoor het bandje niet van het pinnetje af kan schieten.

Misschien maar eens zoiets bestellen; http://www.ebay.de/itm/18mm-Stainless-Steel-Deployment-Clasp-Buckle-For-OMEGA-Watch-Band-Strap-/121160880176

Zelfde principe als de Omega sluiting, maar dan voor een 10e van de prijs :slight_smile: