Toch een Frankenstein draaibankje

Ik heb vanmiddag twee tailstocks opgehaald en getest. Eén van de twee is aanmerkelijk beter uitgelijnd dan die van mij maar nog wel een afwijking van 0.05mm. Ik heb deze ook nog eens getest met drie headstocks. Dat maakt nauwelijks verschil.

Ik ga @LVA nog even een berichtje sturen en mogelijk die van hem nog proberen.

1 like

De hulp die ik afgelopen tijd heb gehad om een passende tailstock te verkrijgen voor mijn draaibankje was overweldigend. De tailstock van @stefanketelaars week na zorgvuldige reiniging van mijn bed nog maar een paar hondertste millimeter af. Stefan was bovendien bereid om te ruilen met die van mij.

De Lorch tailstock van @LVA week in hoogte ongeveer 0.01mm af. In horizontale richting meer dan 0.4mm. Nadat ik de demonteerbare plaat in de bedbevestiging had verwijderd en het geheel van corrosie had ontdaan steeg deze afwijking naar exact 0.6mm.
Ik was van plan deze (en ook de tweede die ik van hem had) terug te sturen maar kreeg de melding dat ik die mocht houden om verder te experimenteren. Fantastisch aanbod dat ik natuurlijk meteen accepteerde.

Na het plaatsen van een 0.04mm shim aan de onderzijde achter de demonteerbare plaat (zie bijgaande foto) was ook de horizontale afwijking niet meer dan 0.01mm. Ik heb wel gemerkt dat de geringste vervuiling een hele grote invloed heeft op de afwijking in de uitlijning.
Nu alleen nog de tailstock schuren en polijsten.

Beste Stefan en Lennert, hartelijk dank voor de support.

7 likes

Het geheel begint aardig compleet te raken. Deze week was ik op bezoek bij @Vintagewatchstuff en kreeg tot mijn verrassing een boorhendel en kort d-bed mee. Nogmaals hartelijk dank daarvoor. Het blijft een plezier om forumleden te ontmoeten met een passie voor horlogemakerij.

Met enige moeite heb ik voor de boorhendel een spantangetje gemaakt geschikt voor microboortjes met een 3.2mm schacht. Het spantangetje ziet er zo uit:

Met boorhouder ziet het eruit als volgt:

Met behulp van het korte D-bed kan ik u beide bankjes opstellen en wanneer nodig wisselen voor gebruik.

9 likes

Ha, handig. Ik heb ook een set van die boortjes liggen waar ik “ooit” eens ging naar kijken hoe die bruikbaar te maken. :ok_hand:

1 like

Hoi Coos, mooi om zien wat je ervan gemaakt heb, we zijn een beetje jaloers :wink: Het is ons nooit gelukt om er zo een houdertje voor te maken. We wensen je er heel erg veel plezier mee!!! Doe vooral voort met het maken van die mooie horloges, dat was ook iets waar we met bewondering naar keken. Temeer omdat je mijn favoriete kleur blauw om had, echt mooi. Doe zo voort. Petje af voor je kennis en kunde!!!

2 likes