Nadat ik de omkasting en aandrijving gereed had, ben ik begonnen met het maken van een boorhoudertje voor microboortjes. Ik boorde het benodigde 3.2mm gaatje mbv het draaibankje zodat ik ervan verzekerd zou zijn dat beide in één lijn zouden liggen. Het geheel ziet er nu zo uit.
De losse kop ligt niet in lijn met de vaste kop. Ik heb dus toch een samengesteld setje (een Frankenstein bankje) gekocht hoewel het een compleet setje leek.
Door het boorhoudertje in dezelfde stand te draaien waarmee ik het gaatje had geboord, zat er nog een heel kleine afwijking in de uitlijning (circa 0.02mm). Dus, boren zal wel gaan maar het gebruik van het andere hulpgereedschap is een groot probleem.
Ik was al verschillende malen door sommigen van jullie gewaarschuwd en meende ook dat ik het goed gecontroleerd had voor aanschaf maar helaas.
Goeie tips om dit op te lossen zijn van harte welkom.
Pfoe. Klote. Niet meteen een idee hoe dat op te lossen eerlijk gezegd. Buiten je geld terug vragen van de verkoper, als zoiets überhaupt realistisch is.
Ik heb de verkoper benaderd maar verwacht er eigenlijk niks van. Ik kan gelukkig draaien en boren. Dat werkt perfect zowel bij aluminium en messing als bij titanium.
In het uiterste geval moet ik een toolpost met een 7mm gat maken op mijn kruistafeltje. Verticaal shimmen en horizontaal zou ik dan met de kruistafel kunnen uitlijnen. Wel bewerkelijk maar misschien toch goed te doen.
Valt wel mee hoor. Mijn eerste specificatie is bijna geheel ingevuld. Alleen de boorinrichting heb ik zelf moeten maken. De rest van mijn oorspronkelijke specificatie is aanwezig.
Beste, de tip zal ik misschien niet hebben maar, je hebt dit geprobeerd met het bed met de face plate zie ik, als je die laat draaien slingert de center van de face plate dan niet??? Je hebt nog een vaste kop met een bed, als je daar de losse kop op zet, heb je dan ook daar hoogte verschil op de center punten ??? je hebt wel het juiste gereedschap om het te controleren. Zou je draaibank wel eens in het echt willen zien, om een oplossing te vinden voor je, want zo is je draaibank tja, hoe moet ik dat nu weer schrijven… Heb in ieder geval veel respect voor je kunnen en kennis, je hebt een hulpstukje gemaakt voor je draaibank wat op zich vakwerk is,
Helaas heb ik de uitlijnfout op beide vaste koppen. De faceplate met center draait perfect. De andere vaste kop ook. De foto is gemaakt met de faceplate met center. De meting is gedaan met de andere vaste kop. Ook het gat in de boorhouder is geboord met de andere vaste kop.
Je bent van harte uitgenodigd om te komen kijken. Ervaringen uitwisselen met andere horloge hobbyisten is altijd ontzettend leuk.
Dan zou de losse kop van een andere draaibank zijn, Soms/ dikwijls halen ze complete draaibanken uit elkaar, omdat het dan meer geld opbrengt, en dan moeten er weer stukken bij gezocht worden om het weer compleet te maken en dan gaat het fout. Het enige wat je kan wisselen of zoeken bij een draaibank is de kruistafel
Beste, de antwoorden op vragen kunnen wel eens wat langer duren. De losse kop die je bij deze draaibank hebt is van het merk Wolf Jahn. dat is het probleem in dit geval. verschillende centerhoogtes. Zelfs draaibanken van het zelfde merk kun je dikwijls de hulpstukken niet zomaar uitwisselen, Elke draaibank is compleet apart gemaakt met de bijbehorende hulpstukken door een fabriek.
Waar kun je aan zien dat dit een Wolf Jahn tailstock is? Wanneer ik foto’s van de twee merken naast elkaar zie, lijkt die van mij meer op een Lorch. Met name de overgang van de staande conische staf naar de bovenste klem lijkt bij mij meer op een Lorch. Maar ik kan me goed vergissen. Ik ben geen kenner.
Wanneer het een Wolf Jahn is, dan verbaast het me niet dat deze niet goed is uitgelijnd.
Ik heb nog twee tailstocks liggen - eentje is gemerkt als Lorch, de andere vind ik geen merktekens op. Ik heb een Wolf Jahn dus op zijn minst die ene is niet erg nuttig voor mij als je 'm eens wil proberen stuur ik die wel naar je op, ligt hier toch maar stof te happen tot ik eens tijd heb om die op eBay oid te gooien. Hij kan wel een poetsbeurt gebruiken maar ziet er verder oké uit.
Dan heb je je helaas toch vergist. Ik heb nog een keer goed naar mijn tailstock gekeken en die vergeleken met de foto van @LVA. Ook bij die van mij staat er Lorch Schmidt & Co op.
Neemt niet weg dat het toch nog wel een lang zoekprogramma gaat worden.
Misschien kunnen we een forum uitwisselprogramma starten.
Voor forumleden die een draaibank hebben zou dat geen slecht idee zijn. Nu staat er weer een Lorch draaibank te koop op marktplaats, je kan ook de onderdelen los kopen, d.w.z. daar gaat weer een draaibank uiteen gegooid worden.