Ik citeer:
“For years the watch industry has ran on its innovation and technique and for it to be copied by a 3D printer, it may be sounding alarm bells for the bigger brands. In an interview with Hodinkee, Christoph Laimer explained his background was not in watch design:
“I’m not a watchmaker. I studied electrical engineering, with 18 years’ professional experience in computer science, managing a small team, and developing software for the life science industry”
This is something traditional watch makers would be amazed by, years of craftsmanship dating back for 500 years have been lost and taken over by a machine. Watch Repairs brand, Repairs by Post are amazed by the design: “This has to be one of the most complex time pieces ever invented and will definitely change the way certain brands design their wrist watches.”.”
Hoe zien jullie de toekomst van het horloge in? Gaan we inderdaad een grotere kloof krijgen tussen hoog en laag segment, waarin het niet zozeer gaat om de innovatie en techniek, maar om de gebruikte materialen zoals edelstenen, goud enz om nog waarde te kunnen toevoegen aan het product, of zal de merknaam in zichzelf voldoende waarde blijven creëren bij consumenten.
Ik ben het met de eerste zin direct al niet eens. Die zou imo moeten zijn: ‘Al decennialang melkt de horloge-industrie zwaar gedateerde technieken en principes uit.’
Ja, er zijn de afgelopen decennia natuurlijk wel innovaties geweest. Maar deze waren relatief klein en eigenlijk redelijk onbenullig. Horloges anno 2016 lijken enorm veel op horloges (quartz en mechanisch) die in 1980 gemaakt werden.
Vergelijk dit met hoe we in 1980 en nu muziek consumeren: cassettebandje versus streaming muziekdiensten. Zo bekeken heeft de horloge-industrie eigenlijk vrijwel stilgestaan en is er van innovatie gewoon nauwelijks sprake.
De traditionele variant van het polshorloge - quartz of mechanisch- drijft al jarenlang puur op emotie. Het is al heel lang overbodig. Ik zie in 3D-printing van horloges voorlopig dan ook vooral een goedkopere en meer efficiënte manier van produceren. Maar ik denk niet dat de prijzen van de gerenommeerde merken voorlopig aanzienlijk lager zullen worden. Daarnaast zie ik het traditionele horloge ook niet direct verdwijnen. Een horloge is in de loop van de tijd steeds meer een fashion en status statement geworden.
Wel zie ik een verschuiving van functie als het gaat om polshorloges. Maar die ligt bij de Smartwatch. Deze gaat in de toekomst een steeds belangrijker rol spelen en zal denk ik in functioneel opzicht gaan concurreren met de Smartphone.
Een hang naar het tastbare zal er altijd blijven, denk ik. En mechanica is tastbaar, elektronica niet. Vinyl heeft ook een markt veroverd als verouderde techniek, en mechanische horloges zullen dat denk ik ook blijven doen. Mensen blijven naar schilderijen kijken, en schilderen, terwijl met photoshop ook alles te creëren is. Een top mechanisch horloge is een sieraad, daar blijft altijd vraag naar. Kunst en vakmanschap. Blijft altijd.
Ben ik volledig met je eens, maar wat als die top mechanica in een mum van tijd (gekopieerd) geprint kan worden. Is de mechanica dan nog uniek? Of gaat het dan om andere dingen wat het horloge uniek maakt.
Hele goede vraag. Voor kunst, en ontwerp zul je altijd grootmeesters nodig hebben. Iedereen kan foto’s maken tegenwoordig, maar kijk je naar een echte kunstenaar, nou, zulke foto’s kan ik niet maken, zelfs niet met photoshop. Dus het ontwerp lijkt me zal altijd bijzonder blijven. En 3D printen? Ze verwachten organen te kunnen gaan printen in de toekomst, dus de sky is the limit volgens mij.
Ik denk dat horloges altijd blijven. Vandaag de dag is er natuurlijk geen reden meer om een mechanisch horloge te dragen , aangezien quartz veel nauwkeuriger is.
Omwille van liefhebberij, luxe, status en een knap stuk marketing blijven mechanische horloges bestaan.