Toekomstige klasieker

Sinds kort volg ik dit forum (Puur toeval) omdat ik in bezit gekomen ben via een erfenis van een horloge makers draaibank en en wat horlogemakers gereedschap,
zoals gereedschap om lagerbusjes te klinken of zoiets. Als je dan op Google intoetst horlogemakers draaibank kom je o.a. uit op de restauratie van een klasiek horloge van een van de leden. geweldig!! afgelopen zondag naar de rikketik geweest om te kijken en door de bomen het bos niet meer te zien. Nu mijn vraag met zoveel liefhebbers op dit forum welk horloge heeft de potentie om een toekomstig klasieker
te worden en dan bedoel ik niet de rolexen en de rado’s of de breitling maar een technisch perfect uurwerk, plat en draagbaar.
In het blad chronos van 1965 wordt bv de constructie van een buren horloge beschreven, zoiets bedoel ik.
Dus niet zo’n schoensmeerblikje met wijzers.
Dit ook om de oom ook een beetje mee te dragen.
Een schoenmaker loopt met kapotte schoenen, en hij droeg een oud quarts horloge.

op deze vraag lijkt me geen antwoord mogelijk, voor de één is het een Zwitserse chrono, voor de ander een Japanse of Russische dress-watch waar verzamelaar nummer 1 nog niet dood mee gevonden wil worden; wellicht bestaan er zelfs mensen die horloges met penanker-uurwerkjes zien als toekomstige klassiekers, dus verzamelwaardig…

Ik zou zeggen: orienteer je een beetje op dit forum en koop dan wat je zelf mooi en technisch aantrekkelijk vindt!

Succes,
Paul

Kwaliteit verloochend zich niet, met een penanker horloge hoefde je bij een horlogemaker niet aan te komen. Laat ik een voorbeeld geven een Volvo 480 heeft volgens mij de potentie om een toekomstige klasieker te worden. Dit geldt ook misschien voor horloge’s, uitstekend van constructie, plat en goed draagbaar is dan het criterium b.v. Recent naar een juwelier geweest met de vraag een plat en automaat horloge, Certina was het platste (en fraaiste) voor 450 euro.
Dit horloge is toch wel 6 of 7 mm dik. Ik heb al een universal automaat van 40 jaar jong en die is maar 4 of 5 mm dik. zijn er dan helemaal geen goede klokkies meer te koop. Ik bedoel tijdloos, niet protserig, kwaliteit.

Edox?

je snapt mijn punt niet, de definitie van “klassieker” is voor iedereen verschillend, dat heeft niks te maken met kwaliteit, dikte van een horloge of wat een horlogemaker erover denkt…

Misschien moet je je vraag anders stellen,iets in de trant van “heeft er iemand suggesties voor een klassieke, technisch interessante en platte dress-watch”; in dat geval zou ik een horloge voorstellen met een Buren microrotor uurwerk, werd ook gebruikt door bijvoorbeeld Dugena, Hamilton.

Groet,
Paul

ik herlees je eerste post en besef dat ik zit te suffen; die Buren had je zelf al ontdekt…

Lange & sohne 1815 ?
Philippe Dufour Simplicity ?
VC Patrimony ?
PP Calatrava ?

allemaal plat, fraaie uurwerken en designs die niet snel “ouderwets” zullen worden, maar eerder “klassiek”

Overigens ZIJN sommige wellicht al klassiekers ?!?

Groet
Mark